• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس خبر داد:

احیای اغلب پروژه‌های متوقف شده شهرستان ورزقان/ برداشت عموم از استقلال مس آذربایجان، غلط است/ سهم صفر ورزقان از حقوق دولتی سونگون در سال گذشته

  • کد خبر : 12278
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
احیای اغلب پروژه‌های متوقف شده شهرستان ورزقان/ برداشت عموم از استقلال مس آذربایجان، غلط است/ سهم صفر ورزقان از حقوق دولتی سونگون در سال گذشته
نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس و رییس کمیسیون صنایع و معادن از احیا و آغاز به کار همه پروژه‌های متوقف شده شهرستان طی چهار سال گذشته به استثنای دو پروژه "شهرک مسکونی - ویلایی ورزقان" و "پتروشیمی خاروانا" خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، رضا علیزاده در اولین نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه استان با اشاره به موضوع روز “انتخاب استاندار آذربایجان‌شرقی” اظهار داشت: گروه‌ها و تشکلات مختلف سیاسی و اقتصادی هرکدام چهره‌هایی را به عنوان استاندار پیشنهاد داده‌اند اما تاکنون هیچ گزینه‌ای نهایی نشده است.

وی، اصلی‌ترین مشکل استان را مشکلات اقتصادی و توسعه‌ای دانست و گفت: آذربایجان‌شرقی در دهه‌های اخیر به لحاظ صنعتی از استان‌های همطراز خود عقب مانده است و مجمع نمایندگان استان با مدنظر قرار دادن این امر بر انتخاب استاندار دارای فکر اقتصادی، توسعه‌گرا و بومی تاکید دارد، ولی در نهایت هر کس به عنوان استاندار انتخاب شود، مجمع نمایندگان از آن حمایت خواهد کرد.

▪️استقلال واقعی مس آذربایجان در حال حاضر امکانپذیر نیست

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص استقلال مس آذربایجان نیز گفت: موضوع استقلال مس آذربایجان در دوره نهم مجلس کلید خورد و در این راستا یک شرکت کاغذی تحت عنوان “شرکت مس مولیبدن آذربایجان” تاسیس شد. در دوره یازدهم با به راه افتادن یک جریان، این موضوع به مطالبه عمومی تبدیل شد و پای استاندار وقت، نمایندگان مجلس، مردم و حتی دولت به موضوع کشیده شد. در نهایت شهید رییسی در سفر استانی خود به آذربایجان‌شرقی، در استادیوم باغشمال تبریز، وعده استقلال مس آذربایجان را داد و یک شرکت کاغذی دیگر با نام “شرکت مس آذربایجان” تشکیل شد.

وی ادامه داد: برداشت عموم مردم از استقلال مس آذربایجان اشتباه است و عده‌ای فکر می‌کنند با استقلال مس آذربایجان، این مجموعه با همه دارایی‌هایش به استان واگذار خواهد شد در حالی که سهامداران شرکت ملی مس ایران مشخص است و در صورت استقلال مس آذربایجان، سهامداران آن تغییری نخواهد کرد.

علیزاده تاکید کرد: با توجه به قوانین حاکم بر کشور، امکان استقلال مس آذربایجان به معنای واقعی کلمه در حال حاضر وجود ندارد و سهامداران شرکت صنایع ملی مس هم با توجه به هزینه‌های بالای مالیاتی انتقال سهام به یک شرکت جدید، زیر بار موضوع انتزاغ مس سونگون از شرکت ملی مس نمی‌روند.

وی اضافه کرد: البته با تفویض بخشی از اختیارات هیات مدیره شرکت صنایع ملی مس به استان، می‌توان نقش حاکمیتی استان در مجتمع مس سونگون را افزایش داد و یکسری از تصمیمات را در خود منطقه اتخاذ کرد و همچنین با ایجاد شرکت‌های متعدد و انتقال سهام و دارایی واحدهای جدیدالاحداث مجتمع به شرکت‌های مزبور، به مرور استقلال مس آذربایجان را رقم زد.

▪️سهم ورزقان از سونگون؛ نابودگی جنگل‌ها و تخریب زیرساخت‌ها

نماینده ورزقان و خاروانا در مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به ثبت شرکت صنایع ملی مس ایران در استان کرمان، گفت: براساس قانون، حقوق دولتی معدن سونگون به حساب اداره امور مالیاتی کرمان واریز می‌شود و استان کرمان هم سهم آذربایجان‌شرقی را به سختی پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: سال گذشته در کل حدود ۶۰ میلیارد تومان از بابت سهم آذربایجان شرقی از حقوق دولتی معدن سونگون به استان ما تخصیص یافته که متاسفانه از این مبلغ هم شهرستان ورزقان هیچ سهمی نداشته است.

علیزاده با بیان اینکه ورزقان مظلوم واقع شده و سهم منطقه از سونگون آلودگی، تخریب زیرساخت‌ها، نابودی جنگل‌ها و تبعات اجتماعی آن است، گفت: معدن سونگون، اراده و انگیزه را از جوانان شهرستان گرفته است و علیرغم وجود استعدادهای بیشمار در منطقه، همه به دنبال استخدام در سونگون هستند و این بزرگترین آفتی است که شهرستان گریبانگیر آن شده است.

وی تاکید کرد: مدیریت و بخش‌های کلیدی معدن سونگون بدلیل نبود نیروی متخصص حوزه معدن و صنعت در اوایل راه‌اندازی مجموعه، به دست نیروهای خارج از شهرستان افتاده است، هرچند امروزه شرایط تا حدودی تغییر یافته، ولی در مسیر بده و بستان‌های سیاسی استانی و فرااستانی باز هم همین رویه حاکم است. هرچند مردم ورزقان به کارگری در سونگون راضی هستند، اما بخش اعظم کارگران مجتمع از خارج شهرستان می‌آیند.

▪️باشگاه سونگون به نام ورزقان و به کام دیگران

وی با اشاره به بودجه ۱۱۰ میلیاردی باشگاه سونگون در سال جاری و تیمداری این باشگاه در سه رشته فوتبال، فوتسال و والیبال، خاطرنشان کرد: ورزقان هیچ سهمی از این بودجه ندارد و به عبارت ساده‌تر این باشگاه به نام ورزقان و به کام دیگران است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه طرح های توسعه‌ای سونگون از قبیل ذوب، پالایش، اسید، فلاتاسیون سرباره و اکسیژن هم اکنون در حال اجراست، گفت: بخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات واحد ذوب در حال ساخت است و بخشی دیگر از ماشین‌آلات وارد گمرک سهلان شده و در حال انتقال به مجتمع هستند.

وی با اشاره به اجرای فاز سه تغلیظ سونگون اضافه کرد: با تکمیل این فاز، تولید کنسانتره مس سونگون از ۳۰۰ میلیون تن فعلی با ۷۵۰ میلیون تن افزایش یافته و ایجاد واحد ذوب در سونگون را توجیه‌پذیر خواهد نمود.

▪️آغاز عملیات اجرایی بزرگراه ورزقان- نوردوز در چهار فاز

علیزاده در ادامه سخنانش به مزیت‌های احداث بزرگراه خواجه- ورزقان- نوردوز اشاره کرد و افزود: این بزرگراه بیشترین سهم را در توسعه شهرستان ایفا خواهد کرد. بعد از افتتاح بزرگراه خواجه- ورزقان، میزان ترافیک در این مسیر چندین برابر شده است، به گونه‌ای که دیگر پمپ‌بنزین‌های ورزقان پاسخگوی نیاز خودروهای واردشده به شهرستان نیستند. بی‌شک اگر ادامه بزرگراه به نوردوز برسد، ترافیک مسیر به مراتب بیشتر از این خواهد شد و شهرستان ورزقان از مزیت‌های کمربند گردشگری، ترانزیت، و توسعه صنعتی و اقتصادی ناشی از وجود این بزرگراه بهره‌مند خواهد شد.

وی با بیان اینکه ادامه بزرگراه از ورزقان تا نوردوز قرار است توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا اجرا شود، تصریح کرد: این قرارگاه در حال تجهیز کارگاه در چهار نقطه از مسیر است و باید در مدت سه سال پروژه را تکمیل کند. با این حال اعلام کرده‌ایم چنانچه مشخص شود؛ قرارگاه خاتم‌الانبیا از عهده تکمیل بزرگراه در زمان اعلام شده، برنخواهد آمد، بخش‌هایی از پروژه را به بخش خصوصی و شرکت‌های دیگر واگذار خواهیم کرد.

▪️وضعیت مبهم دو پروژه متوقف شده ورزقان

نماینده ورزقان و خاروانا در بخش پایانی سخنانش به وضعیت پروژه‌های صنعتی و عمرانی تعطیل شده شهرستان در طی چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت: اقدامات لازم در خصوص تحویل زمین و کلنگ‌زنی پروژه‌هایی چون شهرک صنعتی علی بیگ‌کندی، ناحیه صنعتی مبل و شهرک گلخانه‌ای خاروانا در طی روزها و ماه‌های آتی در حال انجام است اما دو پروژه شهرک مسکونی و ویلایی ورزقان و پتروشیمی خاروانا وضعیت مبهمی دارند. مدت اعتبار موافقت اصولی پتروشیمی خاروانا پایان یافته و در زمان لازم تمدید نشده است از سوی دیگر خوراک و مواد اولیه لازم برای این پتروشیمی طی چهار سال گذشته به دیگر استان‌های واقع در مسیر خط لوله تخصیص یافته که این امر، امکان احیای طرح پتروشیمی خاروانا را تا حدودی غیرممکن ساخته است.

علیزاده همچنین از اخذ موافقت برای احداث یک استادیوم پنج هزار نفری در ورزقان خبر داد و گفت: این استادیوم جدا از مجموعه ورزشی در دست احداث مس سونگون خواهد بود.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=12278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها