• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
در نشست خبری تشریح طرح جامع مطالعات حمل ونقل و ترافیک تبریز مطرح شد؛

ارائه سیستم حمل ونقل ارزان و پاک هدف‌گذاری مدیریت شهری در حوزه ترافیک/ تحقق حمل و نقل ترکیبی با تکیه بر تحلیل داده‌های ترافیکی/ مدیریت ترافیک، مستلزم جمع‌آوری اطلاعات دقیق سفرهای درون‌شهری

  • کد خبر : 12777
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
ارائه سیستم حمل ونقل ارزان و پاک هدف‌گذاری مدیریت شهری در حوزه ترافیک/ تحقق حمل و نقل ترکیبی با تکیه بر تحلیل داده‌های ترافیکی/ مدیریت ترافیک، مستلزم جمع‌آوری اطلاعات دقیق سفرهای درون‌شهری
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: هدف از انجام طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک تبریز، ارائه سیستم حمل و نقلی ارزان، سریع، عادلانه و پاک است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، محمدرضا روشنی در نشست خبری با موضوع مشکلات ترافیکی و طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک تبریز با اعلام مطلب فوق، اظهار کرد: طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهر تبریز از چند جهت حائز اهمیت است که مهمترین آن مطالبات مردمی در حوزه ترافیک شهری است.

وی با بیان اینکه حمل ونقل و ترافیک بر مؤلفه‌های شهری زیادی تاثیر می‌گذارد که یکی از آنها اقتصاد شهری است، افزود: بحث عدالت شهری یکی دیگر از موضوعات مرتبط با حمل و نقل است که هر ساخت و ساز جدید، مسیرگشایی و تعریض معابر، نیاز به حمل و نقل دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز با اشاره به آغاز طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک تبریز خاطرنشان کرد: این مطالعات یک بار در سال ۱۳۸۵ انجام شده است که باید سال ۱۴۰۰ تمام می‌شد و بدلایل مختلفی از جمله کرونا به تاخیر افتاد.

▪️کاهش ۲۵ درصدی جرائم با نصب ۵۲۰ دوربین

وی با اشاره به ضرورت احصای عدم توفیق طرح جامع ترافیک قبلی شهر تبریز بیان کرد: هدف ما انجام مطالعاتی است که یک سیستم حمل ونقل ارزان، سریع، عادلانه، پاک به ما ارائه کند.

روشنی با اشاره به نقش تقاطع‌های غیرهمسطح در کاهش ترافیک شهری نیز گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از تقاطع‌های غیرهمسطح شهدای قراملک و شهید مالک رحمتی، ترافیک شهری در بازگشایی مدارس به شکل محسوس کاهش یافته بود.

وی همچنین با بیان اینکه دوربین‌های ثبت تخلفات رانندگی تنها کارکرد ترافیکی نداشته و نظم انضباط شهری را نیز به همراه دارد، گفت: در فاز اول نصب دوربین ها، به اذعان مراجع ذیصلاح ۲۵ درصد جرائم کاهش یافته است.

▪️روزانه ۷۰۰ مورد تصادف در تبریز رخ می‌دهد

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز نیز در این نشست با بیان اینکه تدوین و سپس اجرای طرح جامع حمل و نقل تبریز در اولویت اقدامات شهرداری قرار دارد، گفت: در این راستا،  قرارداد طرح جامع با دانشگاه تربیت مدرس به مبلغ ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بدون احتساب تخفیف منعقد شده و در مرحله آماربرداری است.

محبوب عبدالله‌پور، نصب دوربین ترافیکی، احداث شبکه فیبرنوری و اتمام ساختمان کنترل هوشمند ترافیک را سه ضلع مثلث هوشمندسازی تبریز خواند و افزود: در فاز نخست ۵۲۰ دستگاه دوربین ترافیکی در معابر شهر نصب شده و قرداد خرید ۶۱۸ دوربین دیگر نیز منعقد شده است.

وی با اشاره به وجود ۸۵۰ هزار خودرو در تبریز، اظهار کرد: تبریز به عنوان قطب درمان شمال‌غرب ایران، روزانه پذیرای ۴۰ هزار خودرو از سایر شهرها و استان‌هاست.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با بیان اینکه روزانه ۷۰۰ تصادف در تبریز رخ می‌دهد، افزود: هر ۲ روز یک نفر در تبریز جان خود را در اثر حوادث رانندگی از دست می‌دهد به طوری که سال گذشته آمار فوتی‌ها ۱۴۷ نفر بود و این رقم امسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به نقش برخی قوانین وتبصره‌ها در تشدید ترافیک شهری همچون تبدیل کاربری مسکونی به مطب پزشکان تصریح کرد: شهرداری در بافت فرسوده با اجرای طرح تشویقی پروانه ساخت و عوارض رایگان ارائه می‌دهد اما در اکثر مواقع  تمایلی به احداث پارکینگ وجود ندارد.

عبدالله‌پور همچنین از اجرای پارک حاشیه‌ای به صورت خوداظهاری و اعتماد دوطرفه بین شهرداری و شهروندان در  سالجاری خبر داد و تصریح کرد: ۸۰ درصد پارکینگ‌ها و پارک‌های حاشیه‌ای به اصناف و کسبه اختصاص می‌یابد و نیازمند افزایش پارکینگ در شهر هستیم.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی باید در حل معضل ترافیک مشارکت فعالی داشته باشند، گفت: با بهره مندی از داده‌های واقع‌بینانه همچون زمان، مبدا و مقصد سفرهای درون شهری می‌توان به شبکه حمل و نقل ترکیبی دست یافت.

وی در ادامه به موضوع تردد ۴۰ هزار وانت‌بار در تبریز اشاره کرد و گفت: ویزیتورهای کارخانجات نیز به صورت روزانه در سطح شهر فعال هستند که این امر به مشکلات ترافیکی دامن می‌زند.

عبدالله‌پور همچنین از عقد قرارداد با دانشگاه تربیت مدرس برای اجرای طرح جامع حمل و نقل خبر داد و به مذاکراتی جهت راه‌اندازی دانشکده حمل ونقل و ایمنی و ترافیک در دانشگاه تبریز اشاره کرد.

▪️تلاش‌های شهرداری تبریز در خصوص حمل ونقل شهری، ستودنی است

رئیس دانشکده عمران و ترافیک دانشگاه تربیت مدرس نیز با تشریح موانع و راهکارهای مدیریت ترافیک شهری، گفت: تحقق یافتن این امر مستلزم داشتن اطلاعات سفرهای درون شهری شهروندان است.

محمود صفارزاده با تاکید بر جمع آوری اطلاعات در خصوص ترددهای درون شهری، گفت: هرچقدر دانش و علم داشته باشیم، اگر شناختی از محیط و شهروندان‌شان نداشته باشیم، عملا نمی‌توان کاری انجام داد؛ بنابراین در ابتدا باید اطلاعات شهروندان را به دست آوریم. 

وی ادامه داد: سازمان برنامه وبودجه در این زمینه دو روش را اجرایی کرده که طی آن پرسشگران به درب منازل شهروندان گسیل شوند و پرسشنامه‌ای در خصوص اطلاعات سفر به شهروندان داده و از آنان پاسخ بگیرند.

رئیس دانشکده عمران و ترافیک دانشگاه تربیت مدرس درباره محتوای سوالات این پرسشنامه نیز اظهار داشت: هیچ سوالی مربوط به اطلاعات شخصی در این پرسشنامه‌ها نیست و تنها مبدا و مقصد و زمان سفر را از شهروندان سوال می‌کنند.

وی افزود: می‌توانیم این پرسشنامه‌ها را در مدارس بین دانش‌آموزان نیز توزیع کنیم تا توسط خانواده‌ها پاسخ داده شود و از این طریق نتیجه‌گیری کنیم. با توجه به اینکه پراکندگی دقیق دانش‌آموزان در رسیدن به یک آمار دقیق ما را بسیار کمک خواهد کرد.

صفارزاده، تلاش‌های شهرداری تبریز در خصوص حمل ونقل شهری را ستودنی خواند و اظهار داشت: شهرداری تبریز به تنهایی سالانه ۷۵۰۰ میلیارد تومان برای حمل ونقل درون شهری و مدیریت ترافیک هزینه می‌کند و اگر هزینه‌کرد دیگر نهادها را هم به آن اضافه کنیم متوجه سنگینی هزینه‌های ترافیک خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=12777

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها