به گزارش پایگاه خبری مساوات، روحالله رشیدی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: ضمن احترام به حقوق همکاران محترم شورا در نظارت و پاسخخواهی از شهردار، میتوان در مورد تکتک موارد طرح شده در متن استیضاح را نقد کرد. با این همه مهمتر از این موارد، بررسی پیامدهای استیضاح شهردار از جهات مختلف است. در واقع باید هزینه و فایده کنیم و تصمیم محاسبهشدهای بگیریم که منفعت عمومی شهر را تامین کند.
وی با اشاره به فضای حاکم بر شهر در طول یک سال اخیر، افزود: لااقل از یک سال پیش به اینسو، مدیریت شهر، تحت تاثیر مباحث انتخاباتی، با نوعی بیثباتی روبرو بوده و حاصل این بیثباتی، کاهش بازدهی، بیبرنامگی و اختلال در خدمترسانی شهرداری بوده است. بیانگیزگی و قرار گرفتن مدیران در وضعیت برزخی، در این دوره، موجب خسارت شده است. انتخابات شوراها که برگزار شد، تغییراتی در رویکردها ایجاد شد و مدیریت شهری سعی کرد خود را با اولویتهای شورای جدید همخوان کند.
رشیدی با اشاره به مدیریت شهرداری در دو ماه ابتدایی شورای ششم با سرپرست، خاطرنشان کرد: اواسط مهر، شهردار جدید منصوب و روند امور، شکل دیگری پیدا کرد. اما از هفتههای اول، اصطکاک شدیدی بین شورا و شهردار در قضیه انتصاب تعدادی از مدیران ایجاد شد. بعدها هم تقریباً هر هفته منتظر یک تذکر یا سوال از شهردار بودیم. با این همه بالاخره به فصل بودجه رسیدیم. ثبات تدریجی علیرغم همه چالشها در حال شکلگیری بود که به یکباره و دقیقا در اثنای بررسی لایحه برنامه و بودجه سال بعد، استیضاح شهردار اعلام وصول شد.
وی ادامه داد: ثباتی که با زحمت ایجاد شده بود، دوباره به هم ریخت. در ادامه نیز اگر استیضاح رای بیاورد و شهردار برکنار شود، در آستانه سال جدید، شهر بدون شهردار و با سرپرست مدیریت خواهد شد. این یعنی بازگشت به نقطه بیثباتی.
وی با بیان اینکه حتی اگر در اسرع وقت، شهردار جایگزین معرفی شود باز هم سیستم در سردرگمی بوده و اسیر تغییرات با سلیقه جدید خواهد شد، گفت: با هر محاسبهای، حداقل سه ماه آتی، تحت تأثیر تغییرات جدید قرار میگیرد. پس از آن نیز به شکل طبیعی، بحثهای داخلی شورا و انتخابات هیئت رئیسه سال دوم شروع خواهد شد.رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری اضافه کرد: با این حساب، عملا یک سال اول شورای ششم، بدون ثبات و با تنشهای ناگزیر و هزینهزا، سپری خواهد شد و عملکرد چشمگیری به نفع شهر و مردم رخ نخواهد داد. چنین هزینهای را برای شهری با کاستیها و نیازهای تبریز، بسیار زیاد و البته قابل اجتناب میدانم و دلیل اصلی مخالفتم نیز، همین هزینههای بزرگ و ظاهراً انکارشده است و میشود راه بهتر و موثرتری به نفع مردم برگزید.
وی همچنین در رابطه با عملکرد شهردار تبریز گفت: شهردار نیز مانند همه ما نقاط ضعف و قوتی دارد و عملکردش نیز تحت تأثیر این نقاط ضعف و قوت، میتواند ارزیابی شود. تصورم این است که باید روی نقاط قوت شهردار تمرکز داشت و به اعتبار این نقاط قوت، نقاط ضعفش را پوشش داد. مدت زمان چهارماه، برای ارزیابی عملکرد شهرداری که از وسط سال با محدودیتهای مالی و موانع فصلی مسئولیت پذیرفته، زمان مناسب و منصفانهای نیست.
رشیدی با اشاره به اینکه اگر بنا بر ارزیابی در این زمان باشد، شایسته است نقاط قوت و ضعف را با هم ببینیم، اظهار داشت: با وجود محدودیتها و کاستیها، در همین مدت اقدامات مثبتی هم رخ داده که تغییر رویکردهای اساسی در بودجهریزی، راهاندازی خزانهی متمرکز، اصلاح ساختار، آغاز تحولات مردممحور در حوزه شهرسازی، اراده برای شفافیت، توجه محسوس به مناطق محروم و حاشیهنشین و ارائهی نخستین برنامه عملی در این حوزه، زمینهزدایی از فساد، مقاومت در برابر امتیازطلبیها و رانتخواهیهای برونشهرداری و دفاع سرسختانه از حقوق شهرداری و مردم، تعیین تکلیف برخی پروژههای کلان و مسئلهدار به نفع مردم و مسائل مبنایی دیگر از آن جمله است.
وی پاکدستی و اشراف کارشناسی به مسایل شهرداری، پرکاری و پرهیز از دلمشغولیهای تشریفاتی و نمایشی را از ویژگیهای فردی شهردار تبریز برشمرد و افزود: البته ضعفهایی هم برای شهردار متصور است که طبعا باید لحاظ شود. اما در مجموع، ویژگیهای ایشان را برای مدیریت وضع موجود شهرداری و تحول در آن، مساعد میدانم.