• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
5
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد:

افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم/ همراهی کشاورزان در اصلاح الگوی کشت

  • کد خبر : 3668
  • ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۳
افزایش ۱۴۰ درصدی خرید گندم/ همراهی کشاورزان در اصلاح الگوی کشت
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از ثمرات افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌جاری، افزایش ۱۴۰ درصدی میزان خرید گندم توسط شرکت بازرگانی دولت در سطح آذربایجان‌شرقی نسبت به سال‌های گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، اکبر فتحی در نشست مطبوعاتی و رسانه‌ای خود، مقام آوری روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی را مدیون ارتباط با اصحاب رسانه دانست و اظهار داشت: ما همواره مانند سایر دستگاه‌ها به وجود شما به عنوان زبان گویا، چشم بیدار و گوش شنوای جامعه نیاز داریم و به نوعی، نگاه ما به رسانه به عنوان مروج نیز است، زیرا بخش کشاورزی برای ارتباط و انتقال مسائل به اقصی نقاط استان و روستاهای دوردست به اصحاب رسانه نیاز دارد.

▪️فشار اصلی اصلاح نظام یارانه‌ای، بر دوش بخش کشاورزی

وی فشار اصلی اصلاح نظام یارانه‌ای را روی بخش کشاورزی دانست و افزود: دامداران و مرغداران استان، علیرغم تمامی فشارها، تأمین امنیت غذایی را عهده‌دار هستند و نیازهای روزانه را تأمین می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد؛ در اثر کاهش تقاضا برای مصرف، قسمتی از میزان تولیدی که تولیدکنندگان به انجام رسانده بودند در بازار به فروش نرسد و طی این پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیقی که صورت گرفته شد مازاد محصولات تولیدی توسط شرکت پشتیبانی خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان مرغ مادر تحت فشار هستند، اظهار داشت: تسهیلات سرمایه در گردش که پرداخت آن برای این واحدهای تولیدی لازم بود، توسط سیستم بانکی پرداخت شد که این مبلغ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان به انجام رسید.

فتحی گندم را یکی از محصولات اساسی کشور اعلام کرد و ادامه داد: تعرفه گندم در ابتدای دولت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مشخص شد که از اثرات مثبت آن می‌توان به خرید ۲۷۰ هزار تنی و تحویل ۲۲۰ هزار تن آن به شرکت غله اشاره کرد که نسبت به سال‌های قبل ۱۴۰ درصد افزایش داشته‌ایم.

رییس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: این افزایش در حالی صورت گرفت که تولید عمده گندم در استان ما متکی به دیم است، دیمی که به علت افزایش حداقل یک درجه دمای هوا شرایط برای آن مساعد نبود.

وی با اشاره به طرح (جهش تولید در دیمزار) در مورد این طرح گفت: در این طرح کارشناسان در کنار کشاورزان حضور یافته و تلفیقی از دانش بومی و دانش روز را به انجام رساندند که نتیجه آن در اثر تغذیه مناسب و مبارزه با آفات، افزایش ۵۴ درصد میزان خرید گندم توسط شرکت بازرگانی دولت در کشور و افزایش ۱۴۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته در سطح استان بود.

▪️سنددار شدن اراضی کشاورزی، آرزوی دیرینه کشاورزان

فتحی صدور سند برای اراضی کشاورزی را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: طی یک سال گذشته با تعیین تکلیف ۶۰ درصد پلاک‌ها قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال، کلیه پلاک‌های مربوط به اراضی تعیین تکلیف شود چرا که سند اراضی کشاورزی بابت تضمین تسهیلات و دیگر امور برای کشاورزان مهم بوده است.

وی افزود: در گذشته تمام هزینه‌های نقشه‌برداری و… برعهده خود فرد بود اما اکنون سازمان ثبت اسناد این هزینه‌ها را عهده دار شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در رابطه با اصلاح الگوی کشت نیز گفت: طرح اصلاح الگوی کشت از مدت‌ها پیش شروع شده، ولی با توجه به اینکه وظیفه ما در این عرصه توصیه به کشاورزان و قانع کردن آنهاست و هیچ تحکم خاصی به کار گرفته نمی‌شود پیشرفت آن‌چنانی ندارد، اما در دو سال اخیر همراهی کشاورزان در این عرصه، افزایش یافته است و هم‌ اکنون تمام تلاش ما جایگزینی محصولاتی است که ارزش افزوده بیشتری برای استان و کشاورزی داشته باشند.

▪️رتبه اول استان در توسعه گلخانه‌ها

وی با اعلام اینکه استان آذربایجان‌شرقی طی چندین سال پشت هم در رابطه با توسعه گلخانه، رتبه اول را کسب می‌کند، گفت: مقدمات اجرایی مربوط به شهرک گلخانه‌ای مرند در سطح ۵۰۰ هکتار آماده شده است.

فتحی در خاتمه سخنانش در خصوص تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی، زمینه‌ای فراهم شده تا بتوانیم بدون حضور فیزیکی اراضی تغییر کاربری را شناسایی و قبل از ساخت و ساز، اقدام پیشگیرانه اعمال کنیم.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=3668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها