به گزارش پایگاه خبری مساوات، سرهنگ سیاوش محبی با تأکید بر نقش حیاتی کمربند ایمنی در کاهش تلفات رانندگی اعلام کرد: کمربند ایمنی بهعنوان مهمترین ابزار مهارکننده، از سرنشینان خودرو در برابر پرتابشدگی، حرکتهای شدید ناشی از برخورد و صدمات ناشی از برخورد با اجزای داخلی کابین محافظت میکند.
وی با بیان اینکه استفاده از کمربند ایمنی میزان آسیبهای جدی به ناحیه سر و قفسه سینه را بیش از ۷۰ درصد کاهش میدهد افزود: این آمار نشاندهنده نقشی است که یک اقدام ساده میتواند در حفظ جان شهروندان ایفا کند.
سرهنگ محبی همچنین خاطرنشان کرد: مطابق ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و تمام سرنشینان خودرو در همۀ راهها الزامی است. افزون بر این، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترکنشینان موتورسیکلت نیز یک الزام قانونی و یک ضرورت قطعی در حوزه ایمنی ترافیک به شمار میرود.
جانشین پلیس راه راهور فراجا ضمن درخواست از رانندگان برای رعایت مقررات ایمنی تأکید کرد: پلیس راه بهطور مستمر بر رعایت این قانون نظارت دارد و انتظار میرود شهروندان با رعایت کمربند ایمنی و کلاه ایمنی، نقش مؤثری در کاهش تلفات و ارتقای ایمنی جادهها ایفا کنند.
مطالعات بینالمللی نشان میدهد استفاده از کمربند ایمنی میتواند بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از تلفات و جراحات شدید جلوگیری کند و احتمال مرگ را حدود نیمه کاهش دهد. در ایران نیز بررسیهای وزارت بهداشت و مطالعات موردی در تهران نشان داده است که بستن کمربند، شدت جراحات سر و قفسه سینه را بهطور چشمگیری کاهش میدهد و در برخی تحلیلها کاهش حدود ۵۰ درصدی در جراحات شدید ثبت شده است.
با وجود این تأثیر قابلتوجه، آمارهای داخلی نشان میدهد میزان استفاده از کمربند هنوز مطلوب نیست؛ برای مثال در گزارشات سازمان سازمان بهداشت جهانی آمده است که در تهران نزدیک به ۷۸ درصد رانندگان و تنها حدود ۴۴ درصد سرنشینان جلو کمربند میبندند.
همین بیتوجهی باعث شده پلیس راهور در ماههای اخیر دهها هزار مورد تخلف «عدم استفاده از کمربند» را ثبت کند؛ موضوعی که نشان میدهد رعایت نکردن این قانون ساده همچنان یکی از عوامل مؤثر در تداوم تلفات جادهای در کشور است.





















