• امروز : سه شنبه - ۲ دی - ۱۴۰۴
  • برابر با : 4 - رجب - 1447
  • برابر با : Tuesday - 23 December - 2025
2

بهره‌برداری فاز نخست خط ۲ مترو تبریز تا پایان ۱۴۰۵ / تسریع عملیات خط ۳ با ورود دومین دستگاه TBM

  • کد خبر : 27496
  • ۰۱ دی ۱۴۰۴ - ۲۲:۱۱
بهره‌برداری فاز نخست خط ۲ مترو تبریز تا پایان ۱۴۰۵ / تسریع عملیات خط ۳ با ورود دومین دستگاه TBM
هفتمین تور رسانه‌ای شهرداری تبریز، صبح امروز با هدف تبیین عملکرد سازمان حمل‌ونقل ریلی و بررسی روند پیشرفت پروژه‌های خطوط ۲ و ۳ قطار شهری تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، در این بازدید، خبرنگاران از ایستگاه‌های در حال اجرای این خطوط بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت اجرایی آن‌ها قرار گرفتند.

نخستین بازدید، از ایستگاه شماره ۸ خط ۲ متروی تبریز انجام گرفت. خط ۲ مترو به طول ۲۲.۴ کیلومتر و با ۲۰ ایستگاه، یکی از پروژه‌های کلیدی حمل‌ونقل عمومی تبریز به شمار می‌رود که نقش مؤثری در کاهش ترافیک و توسعه حمل‌ونقل پاک شهری دارد.

همچنین فاز نخست خط ۲ متروی تبریز شامل پنج ایستگاه بهره‌برداری‌شونده و سه ایستگاه عبوری، تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید. حفاری این فاز که شامل هشت ایستگاه در مسیر ۱۰ کیلومتری است به‌طور کامل به پایان رسیده و حفاری فاز دوم به طول ۷.۵ کیلومتر نیز تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود.

در ادامه، آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های فاز نخست خط ۲ تشریح شد، به‌طوری‌که ایستگاه شماره یک ۶۰ درصد، ایستگاه شماره ۲ حدود ۶۲ درصد، ایستگاه شماره ۳ معادل ۵۳ درصد، ایستگاه شماره ۵ حدود ۴۵ درصد و ایستگاه شماره ۸ نزدیک به ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در بخش دیگری از این تور رسانه‌ای، خبرنگاران از ایستگاه اول خط ۳ متروی تبریز نیز بازدید کردند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به آخرین وضعیت این پروژه، از آغاز به‌کار دومین دستگاه حفاری TBM در روزهای آینده خبر داد و گفت: خط سوم مترو به طول ۱۰ کیلومتر و با ۱۰ ایستگاه در محور شمالی ـ جنوبی شهر در حال اجراست.

به گفته وی، در حال حاضر یک دستگاه TBM در حال حفاری است و دستگاه دوم پس از انجام عملیات اورهال کامل، به‌زودی وارد مدار اجرایی خواهد شد. برآوردها نشان می‌دهد عملیات حفاری خط ۳ حدود سه سال زمان خواهد برد. اعتبار اولیه به‌روز شده حفاری این خط حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و برای تکمیل کامل آن، در مجموع حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری تبریز با تشریح مسیر خط ۳ افزود: این خط از ترمینال بزرگ تبریز در مجاورت بزرگراه شهید کسائی آغاز شده و پس از عبور از خیابان‌های مشروطه و شریعتی، در منطقه میارمیار به خطوط یک و دو مترو متصل می‌شود. سپس با عبور از هسته مرکزی شهر، به مناطق پرتراکم جمعیتی خیابان انقلاب و شهرک ارم رسیده و در نهایت به بیمارستان عالی نسب در رضوانشهر منتهی خواهد شد.

وی تأکید کرد: پس از بهره‌برداری، خط سوم متروی تبریز ظرفیت جابه‌جایی روزانه حدود ۳۰۰ هزار مسافر و سالانه نزدیک به ۱۱۰ میلیون نفر را خواهد داشت و نقش مهمی در کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ارتقای کیفیت حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر تبریز ایفا می‌کند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=27496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آذربایجان آذربایجان شرقی آذربایجان‌شرقی آلودگی هوا آموزش و پرورش ارمنستان استاندار آذربایجان‌شرقی استانداری آذربایجان شرقی استانداری آذربایجان‌شرقی باشگاه تراکتور باشگاه مس سونگون بنزین تبریز تراکتور جمهوری آذربایجان جهادکشاورزی جهادکشاورزی آذربایجان شرقی دریاچه اورمیه رئیس جمهور سازمان سیما، منظر و فضای سبز سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی سازمان عمران شهرداری تبریز سازمان منطقه آزاد ارس شرکت صنایع ملی مس ایران شرکت گاز آذربایجان‌شرقی شهردار تبریز شهرداری تبریز شهرداری مرکزی تبریز شهرداری منطقه ۲ تبریز شهرداری منطقه ۳ تبریز شهرداری منطقه۵ تبریز شهرداری منطقه ۶ تبریز شهرداری منطقه ۸ تبریز صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی مجتمع مس سونگون محیط زیست مسعود پزشکیان منطقه آزاد ارس میراث فرهنگی میراث فرهنگی و گردشگری هواشناسی ورزش ورزقان کلاهبرداری کمیسیون صنایع و معادن مجلس