• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3
لزوم تسریع در پروژه انتقال آب به دریاچه اورمیه؛

دریاچه‌ای که آب می‌رود!

  • کد خبر : 1888
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
دریاچه‌ای که آب می‌رود!
میزان حجم آب دریاچه اورمیه به ۳.۱۱ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۲.۱۸ میلیارد مترمکعب کاهش دارد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، مدیرعامل شرکت آب آذربایجان غربی گفته است: در هفته جاری، تراز نگین آبی آذربایجان به یک هزار و ۲۷۰ متر و ۷۷ سانتی‌متر رسید در حالیکه طی مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۲۷۱ متر و ۴۳ سانتی‌متر بود. اکنون ارتفاع این دریاچه نسبت به بیشترین تراز ثبت شده برای آن که در سال ۱۳۷۴ رخ داده بیش از ۷.۷ متر کاهش یافته است.

به گفته وی، میزان حجم آب دریاچه اورمیه به ۳.۱۱ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته حدود ۲.۱۸ میلیارد مترمکعب کاهش دارد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی هم گفته است: در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه اورمیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌ است.

او این را هم گفته که یکی از علل این عدم رهاسازی کامل آب به دریاچه مربوط به خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در حوضه آبریز است.

اهمیت دریاچه مهم‌ترین عامل ایجاد آثار مخرب زیست محیطی و بیماری در ساکنان حواشی دریاچه‌های خشک شده، گرد و غبار سمی است. در صورت خشک شدن دریاچه اورمیه، حداقل ۵ میلیون نفر در معرض توفان ‌های نمکی، ابتلا به امراض تنفسی، تخریب اراضی کشاورزی، مهاجرت و فقر قرار می‌گیرند و دولت نیز متحمل خسارت‌های  قابل توجهی برای ایجاد شغل، تامین رفاه و حفظ سلامت مردم آسیب دیده خواهد شد.

اکنون همه امیدهای مسئولان به تونل انتقال آب و پساب‌های تصفیه شده است، چرا که هرچه در چنته داشتند از سال ٩٢ تاکنون رو کرده‌اند و اکنون تیر آخر انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه زاب به دریاچه اورمیه و ١٧٢ میلیون مترمکعب از خطوط انتقال پساب است که از مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تبریز (ظرفیت سالانه ۱۲۱ میلیون متر مکعب) و خط انتقال پساب مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب اورمیه (ظرفیت سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب) قرار است به دریاچه راه یابد. این میزان در مجموع به ٧٧٢ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد  در حالی که دریاچه سالانه نیازمند ٣ هزار و ۴۲۶ میلیون مترمکعب آب برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه است!

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=1888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها