مساوات – دکتر توحید ملکزاده: شورای انقلاب فرهنگی، عالیترین نهاد تصمیمگیری فرهنگی جمهوریاسلامی، روز ۶ فروردینماه را بهعنوان روز تولد زرتشت در تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد. جدای از تبعات این قبیل اقدامات سطحی و به اصطلاح آبکی در تقویم فرهنگی یک کشور چگونگی تثبیت روز تولد یک مولود چندین هزار سال قبل بسیار تعجبآور است. چراکه حداقل در سه مورد وجود، زمان تولد و مکان تولد زرتشت اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد:
١- وجود زرتشت: جمعی از دانشمندان زرتشت را موجودی اسطورهای و غیرحقیقی میدانند و بعضیها وی را کاهنی میدانند که در قبایل بدوی میزیسته. هرتسفلد، هنینگ، نیبرگ، دارمستتر، دیاکونوف و دیگران درباره وی اظهار نظرهایی کردهاند که باهم اختلافات اساسی دارد.
٢- زمان زرتشت: منابع مختلف وجود زرتشت را از ۶٠٠٠ سال قبل میلاد تا سده ششم ق. میلاد میدانند. بعضیها هم این تاریخ را به طرز معماگونه بیان کردهاند: دوپرون: ١٢-۵٨٩ ق.م، جکسن: ۵٨٣-۶۶٠ ق.م، بعضیها ۵/٢ سده قبلاز اسکندر، ۶۶٠ ق.م وغیره…
٣- مکان تولد: نیز از مبهمیات این شخص میباشد از حوالی دریاچه اورمیه، شیز و موغان(مغان) و ساوالان(سبلان) گرفته تا ری و بلخ در شرق و سپس مناطقی در غرب.
به نظر میرسد اعلام دقیق تاریخ تولد زرتشت، اگر شخصی خیالی تصور نشود، و ثبت آن به صورت رسمی در تقویم فرهنگی، خبر از فعل و انفعالاتی میدهد که چندین سال است با نام کوروش هخامنشی گره خورده و آن هم ختم به نظریه خطرناک ایرانشهری میشود. نفوذ و پیشرفت نرم طرفداران و مجریان نظریه ویرانگر ایرانشهری در سیستم دینی ایران قابل تامل، مطالعه و بررسی میباشد…!
۶ فروردینماه ١۴٠٢