• امروز : چهارشنبه - ۷ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Wednesday - 27 November - 2024
3
گزارش/

راه‌آهن اورمیه – مراغه؛ زمین‌گیر وعده‌های توخالی

  • کد خبر : 6322
  • ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۱۳
راه‌آهن اورمیه – مراغه؛ زمین‌گیر وعده‌های توخالی
راه‌آهن مراغه – اورمیه، دو استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و با گذشت ۶ سال از اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن بدلیل عدم تکمیل ایستگاه‌های آن تاکنون نقشی در توسعه منطقه نداشته، موضوعی که سال هاست مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از ایسنا، تکمیل راه آهن اورمیه – مراغه به عنوان‌مهمترین زیرساخت توسعه اقتصادی با گذشت ۵ سال از اتصال به خط سراسری، نیازمند تزریق اعتبارات ویژه است.

راه آهن اورمیه – مراغه با گذشت ۵ سال از اتصال به شبکه سراسری راه آهن به دلیل عدم تکمیل ایستگاه‌های آن تاکنون نقشی در توسعه استان نداشته، موضوعی که سال هاست مورد غفلت تاریخی قرار گرفته است.

خط راه آهن اورمیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتر به بهره برداری رسید تا شاهراه ارتباطی ایران به اروپا از بن بست اقتصادی و ریلی خارج شود اما نبود اداره کل راه آهن مستقل، عدم تکمیل ایستگاه‌های راه آهن موجب شده تاکنون با گذشت ۶ سال از افتتاح این طرح نقشی در توسعه اقتصادی نداشته باشد.

راه‌آهن مراغه – اورمیه، دو استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده، این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.

کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح‌های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده‌ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده‌ای از مزیت‌های اجرای راه آهن اورمیه – مراغه به شمار می‌رود.

در حال حاضر موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به طوری که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا و به ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و بالعکس در آذربایجان غربی قرار دارد، اما متأسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل و نقل به ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی کمتر است.

در این مدت با وجود تزریق اعتبارات ویژه در جریان سفر هیئت دولت و رئیس جمهور اردیبهشت ماه امسال به آذربایجان غربی هم تاکنون نتوانسته گرهی از موانع رفع مشکلات و توسعه‌ای این استان بردارید.

▪️۲هزار میلیارد ریال برای توسعه کل و نقل باری در اورمیه جذب شده است

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن اورمیه- مراغه اظهارکرد: تکمیل بخش باری ایستگاه راه‌آهن اورمیه یکی از برنامه‌های راهبردی در توسعه حمل‌ونقل بین‌المللی استان تعریف شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو عنوان کرد: راه آهن اورمیه ظرفیت مناسبی برای حمل‌ونقل باری دارد و می‌توان از این فرصت برای استفاده حداکثری از شبکه ریلی بهره برد.

وی ادامه داد: فراهم‌سازی زمینه حمل‌ونقل باری در ایستگاه راه‌آهن اورمیه در توسعه پایانه‌های مرزی استان و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای نقش ویژه‌ای دارد، محوطه این ایستگاه در حال بازسازی است تا فضاهای موجود ساماندهی شود.

حمزه لو با اشاره به اینکه ۳/۵۰۰ میلیارد ریال از محل منابع مالی سفر ریاست جمهوری در خرداد سال جاری به آذربایجان‌غربی برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل باری در ایستگاه‌های راه‌آهن این استان تخصیص یافته است، اظهارکرد: تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه حمل‌ونقل باری در ایستگاه‌های راه‌آهن مرحله نخست جذب اعتبار را داشتیم.

▪️اداره کل مستقل راه آهن اورمیه باید راه اندازی شود

وی ادامه داد: در جهت سهولت مبادلات مرزی باید هماهنگی بیشتری در راستای راه‌اندازی اداره‌کل راه آهن آذربایجان ۲ به مرکزیت اورمیه انجام گیرد که این امر تسهیل مبادلات مرزی بین ایران و ترکیه را فراهم می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تکمیل ایستگاه باری راه‌آهن اورمیه پیشرفت بالای ۹۸ درصدی دارد و با توسعه بخش ریلی فعالیت شرکت‌های خصوصی در خصوص حمل بار و مسافر افزایش می‌یابد که این خود امر خود زمینه اشتغال هزاران نفر را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌کند.

به پیش‌بینی کارشناسان در حوزه حمل بار ریلی، سالانه می‌توان بیش از یک میلیون تن بار از طریق بخش ریلی آذربایجان‌غربی صادر کرد.

حمزه‌لو اظهار کرد: به پیش‌بینی کارشناسان در حوزه حمل بار ریلی، سالانه می‌توان بیش از یک میلیون تن بار از طریق بخش ریلی آذربایجان‌غربی صادر کرد.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های ایستگاه باری راه‌آهن نقده و میاندوآب با راه‌اندازی اداره کل راه‌آهن آذربایجان در اورمیه به نحو احسنت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که می‌توان از این ظرفیت برای صادرات به شمال عراق بهره‌برداری لازم را کرد و با این امر از هدر رفت منابع جلوگیری می‌شود به طوری که ایستگاه میاندوآب سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن ظرفیت حمل چغندرقند را وجود دارد.

وی ادامه داد: ایستگاه باری اورمیه پتانسیل بالایی برای حمل محصولات پتروشیمی، فولاد و سیمان اورمیه را دارد و همچنین می‌توان از آن برای رونق بخشی به حمل محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی استفاده کرد و هزینه صادرات این نوع محصولات را ۳۰ درصد کاهش داد.

▪️اقدامات لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت ریلی راه آهن اورمیه تسریع شود

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در دیدار با مدیرعامل راه آهن کشور خواستار سرعت بخشی به اقدامات توسعه‌ای راه آهن اورمیه برای بهره مندی از ظرفیت حمل و نقل در جابجایی کالا شد.

محمدصادق معتمدیان با تاکید بر ضرورت اتمام نواقصات ایستگاه راه آهن اورمیه و تبدیل شدن این ایستگاه به ایستگاه باری و مسافری گفت: به سرعت باید اقدامات لازم برای بهره‌مندی از خط ریلی جهت حمل و نقل کالاهای اساسی به استان از طریق ظرفیت راه آهن ارومیه انجام شود.

وی استفاده نکردن از ظرفیت اقتصادی خط ریلی در استان را یک ضعف دانست و اظهار کرد: اقدامات و کارهای عمرانی برای استفاده از خط ریلی باری ایستگاه راه ارومیه در حال انجام است و ضروری است، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در سریع‌ترین زمان نواقصات موجود را رفع کند.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: بهره مندی از ظرفیت اقتصادی خط ریلی عهم ایمنی بالا و هم هزینه حمل و نقل کالا به استان را کاهش می‌دهد.

معتمدیان همچنین خواستار مطالعه اجرای خط راه آهن سریع السیر اورمیه – تبریز شد.

وی ادامه داد: هزینه‌های بالای حمل و نقل جاده‌ای سبب تحمیل فشار به بخش تولید، افزایش قیمت تمام شده محصولات و کاهش قدرت رقابتی می‌شود و بهره مندی از خط ترانزیتی ریلی کمک شایانی به توسعه اقتصادی می‌کند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=6322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.