به گزارش پایگاه خبری مساوات، محمد فرشکاران با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: آنچه در رتبهبندی لحاظ میشود اعتبارات استانی در دو بخش هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای است.
وی افزود: اعتبارات هزینهای مربوط به حقوق و مزایای کارکنان دستگاههای اجرایی استان و تملک داراییهای سرمایهای مربوط به اعتبارت پروژههای استانی است که در سطح استان حالت عملیاتی و اجرایی دارند.
فرشکاران توضیح داد: اعتبارات هزینهای با توجه به اینکه مقیاس حقوق و دستمزد مشخص است با رشد مشخص برای تمام استانها در نظر گرفته می شود.
وی ادامه داد: بحثی که باید مورد توجه باشد اما همواره مورد غفلت قرار میگیرد، این است که استانهایی که در مناطق جنگی، محروم و مرزی قرار دارند از فوق العادههای مناطق مرزی، محرومیت و بدی آب وهوا برخوردار هستند و در نتیجه رتبه اینها در بحث اعتبارات هزینهای جاری استانی بیشتر از استانهایی مثل آذربایجانشرقی، تهران و غیره است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی یادآور شد: در مورد اعتبارات سایر هزینهای که به استانها تعلق میگیرد و بحث پرداخت رفاهی و اضافه کار استانها تقریباً همسطح هستند و تغییر رتبه بیشتر مربوط به بحثهای حقوق، دستمزد و احکام کارکنان است.
فرشکاران اعلام کرد: در سال ۱۴۰۰ اعتبارات هزینهای جاری استان رقمی در حدود ۹۶۰ میلیارد تومان بود که امسال با رشدهای افزایش حقوق و اعتبارات به یک هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان میرسد.
وی ابراز کرد: اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای امسال نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته و دو درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده که نسبت به سالهای قبل رشد مطلوبتری محسوب میشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی مدعی شد: در مجموع رتبه هشت اعتبارات کشوری را داریم و تلاش میکنیم با توجه به شاخصهایی که در تدوین، تهیه و توزیع اعتبارات استانی در کشور وجود دارد بتوانیم سهم حقه استان را از منایع عمومی کشور به دست آوریم.
وی تاکید کرد: مهمتر از رتبهبندی جذب و هزینه اعتبارات و در نهایت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده استان است.
نقش مدیران و نمایندگان در رتبه اعتباری استان
وی با بیان اینکه در دورههای قبل استان از یک حالت روندی ثابت در اعتبارات پیروی کرده که با افزایشهای سالیانه این اعتبارات نیز افزاش یافته است، افزود: قطعاً تلاش و پیگیریهای به موقع مدیران استانی در جذب اعتبارات از ستادها، وزارتخانههای مربوطه و سازمانهای مرکزی بسته به نوع برنامهریزی و نگرش به پروژه های داخلی استان و تعریف پروژههایی که وزارتخانهها و سازمانهای مرکزی را ترغیب به سرمایهگذاری و آوردن اعتبار به استان کند، میتواند این سهم را بالا برد.
فرشکاران در عین حال خاطرنشان کرد: اگر نمایندگان استان بتوانند روی پروژهها و مسائل مهم استان تشریک مساعی داشته باشند و با پیگیریهای خود و استفاده از ظرفیتهای قانونی که در اختیار دارند پویایی و تحرک پروژه ها را خواستار باشند باز هم سهم اعتباری استان قابل ارتقا خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی اضافه کرد: مدیران استانی هم باید در کنار نمایندگان بوده و آنها را از موضوعات و اطلاعات دقیق اجرایی و عملیاتی پروژه های استان مطلع سازند که آنها هم بتوانند دقیق تر پیگیری کنند؛ این فعالیت ها باعث می شود ورود اعتبارات به استان افزایش پیدا کند و در نهایت رتبه اعتباری استان بالا رود.