• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
1
مدیر مجتمع مس سونگون:

ضرر ۳۲۰۰ میلیارد تومانی سونگون به خاطر قطعی برق/ جاده ورزقان- سونگون دوبانده می‌شود

  • کد خبر : 12004
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
ضرر ۳۲۰۰ میلیارد تومانی سونگون به خاطر قطعی برق/ جاده ورزقان- سونگون دوبانده می‌شود
مدیر مجتمع مس سونگون گفت: عدم النفع مجتمع مس سونگون به خاطر قطعی ۳۲ روزه برق سال گذشته، ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، محمدجعفر عظمایی در جمع خبرنگاران، مجتمع سونگون را قلب تپنده معدن و صنایع معدنی استان دانست و اظهار داشت: ذخیره ۵ میلیارد تنی مواد معدنی آن، فعالیت مجتمع را برای ۲۰۰ سال آینده تضمین می‌کند.

وی کنسانتره مس، کنسانتره مولیبدن و کاتد مس را سه محصول تولیدی مجتمع مس سونگون اعلام کرد و اظهار داشت: از ابتدای سال تا ۱۴ مردادماه جاری، ۱۳۲ هزار تن کنسانتره مس و ۱۲۷۷ تن کنسانتره مولیبدن در این مجتمع تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷ و ۲۷ درصد افزایش نشان می‌دهند و میزان تولید کاتد مس تولیدی مجتمع به روش هیپ‌لیچینگ که از سال گذشته بصورت ناقص آغاز شده بود نیز تاکنون به ۸۶۰ تن رسیده است.

▪️اجرای بزرگترین پروژه‌های معدنی کشور در سونگون

وی با اشاره به اجرای دو پروژه مهم فاز سه تغلیظ و واحد ذوب با ظرفیت ۲۰۰ هزارتن در مجتمع مس سونگون، افزود: این دو پروژه، جزو بزرگترین پروژه‌های معدنی در دست اجرای کشور محسوب می‌شوند.

مدیر مجتمع مس سونگون، برنامه محوری شرکت صنایع ملی مس ایران را دستیابی به تولید سالانه یک میلیون تن کاتد مس اعلام کرد و گفت: با راه‌اندازی واحد کاتد مس سونگون، این مجتمع می‌تواند به تنهایی ۲۰۰ هزار تن معادل ۷۰ درصد تولید فعلی کاتد کشور، کاتد تولید کند.

وی با بیان اینکه در صورت رفع مشکل قطعی برق، امسال میزان تولید کنسانتره مس مجتمع را به ۳۵۰ هزار تن می‌رسانیم، خاطرنشان کرد: با افتتاح فاز سه تغلیظ سونگون، تولید کنسانتره مس تولیدی این مجتمع به ۸۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید. همچنین با راه‌اندازی فاز چهار کنسانتره سونگون که در مرحله مطالعات است، ۴۵۰ هزار تن دیگر به ظرفیت تولید کنسانتره مس مجتمع اضافه می‌شود.

عظمایی، تامین زیرساخت‌های اساسی از جمله آب و برق را از مهم‌ترین مشکلات کشور برشمرد و گفت: سال گذشته عدم النفع مجتمع مس سونگون به خاطر قطعی ۳۲ روزه برق، ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و امسال نیز تاکنون بیش از ۱۹۰ ساعت قطعی برق داشته‌ایم که لازم است به سمت ایجاد پروژه‌های تامین برق حداقل در مواقع اضطراری و پیک مصرف برویم.

▪️برنامه‌های مجتمع سونگون برای تامین آب و برق پایدار

وی با اشاره به اینکه مجتمع مس سونگون همزمان با پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای خود، نسبت به تامین آب و برق موردنیاز مجموعه نیز اقدام کرده، اظهار داشت: احداث نیروگاه خورشیدی ۲۵۰ مگاواتی هریس و یک نیروگاه گازی در داخل سونگون از آن جمله است.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های توسعه‌ای سونگون نیازمند ۳۰ میلیون مترمکعب آب است، گفت: مجتمع مس سونگون برای تامین پایدار آب موردنیاز خود، علاوه بر اجرای طرح انتقال آب سد حاجیلار، تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای اهر، مرند و ورزقان را اجرا می‌کند تا پساب تولیدی فاضلاب این شهرها را به مجتمع سونگون انتقال دهد.

▪️اجرای بزرگراه خواجه- ورزقان- نوردوز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی سونگون

مدیر مجتمع مس سونگون در بخش دیگری از سخنانش با تشریح بخشی از اقدامات سونگون در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گفت: اجرای بزرگراه خواجه – ورزقان یکی از مهمترین پروژه‌های اجرا شده در این حوزه است که سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن تخصیص یافته است.

وی همچنین با اشاره به اجرای بزرگراه خواجه – ورزقان به طرف خاروانا و نوردوز و دوبانده نمودن راه ارتباطی ورزقان- سونگون گفت: اخیرا مجمع عمومی شرکت ملی صنایع مس ایران با تامین هزینه‌های بزرگراه ورزقان- نوردوز موافقت و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سال جاری تخصیص داده است. همچنین تفاهم‌نامه اجرای این پروژه فیمابین شرکت ملی صنایع مس ایران و قرارگاه خاتم‌الانبیاء امضا شده است.

وی همچنین از تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان ورزقان و حوزه بهداشت و درمان شهرستان در سال‌جاری خبر داد و افزود: کمپ ورزشی مس سونگون دیگر پروژه در حال اجرای شرکت ملی صنایع مس در قالب مسئولیت‌های اجتماعی سونگون است که در ۱۲ هکتار احداث می‌شود و تاکنون ۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است و با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی تلاش می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴ فاز اول آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

▪️ضرورت ایجاد صنایع پایین‌دستی مس در منطقه

عظمایی با اشاره به واریز سهم دولت از محل فعالیت‌های مجتمع مس سونگون به خزانه دولت، گفت: بازگشت مبالع واریزی به استان در دست ما نیست و این مجتمع اختیاری در رابطه با محل هزینه این مبالغ ندارد.

وی در خاتمه بر ایجاد صنایع پایین دستی مس در شهرستان تاکید و خاطرنشان کرد: چنانچه صنایع پایین دستی در شهرستان مستقر نشوند، بعد از اجرای پروژه ذوب، این بار نیز شاهد خروج کاتد تولیدی و ارزش افزوده این محصول ارزشمند به جای کنسانتره مس خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=12004

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها