• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3
فرماندار ورزقان تاکید کرد:

ضرورت استفاده از توانمندی‌های موجود برای توسعه جهشی شهرستان

  • کد خبر : 10576
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۶
ضرورت استفاده از توانمندی‌های موجود برای توسعه جهشی شهرستان
فرماندار شهرستان ورزقان گفت: ورزقان توانمندی‌های بسیاری در زمینه‌های گردشگری، کشاورزی، دامپروری و معادن دارد که باید از این توانمندی‌ها برای توسعه بیش از پیش شهرستان بهره گرفت.

فرهاد جلیلوند در جلسه شورای اداری شهرستان ورزقان که با حضور استاندار، معاونین استاندار، مدیران استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی در ورزقان برگزار شد، اظهار داشت: شهرستان ورزقان با جمعیت ۵۲۶۵۰ نفر با وسعت ۲۳۶۸ کیلومترمربع در شمال استان واقع‌شده و معادل ۵/۲ وسعت استان را دارد و علی‌رغم اینکه از اراضی روستای دستجرد بخش خاروانا با کشورهای ارمنستان و آذربایجان به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر نقطه مرزی مشترک دارد؛ متأسفانه شهرستان مرزی محسوب نمی‌شود.

وی با ابراز نگرانی از نرخ بیش از یک‌درصدی مهاجرت در این شهرستان، گفت: ورزقان دارای دو نوع اقلیم آب‌وهوای متفاوت است به‌گونه‌ای که بخش مرکزی دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی و بخش خاروانا نیز دارای آب‌وهوای معتدل با رطوبت مناسب و آب کافی، مستعد باغبانی است ولی متأسفانه باوجوداین استعدادهای بی‌نظیر این شهرستان فاقد حتی یک واحد صنعتی دام‌پروری و طیور است و عمده مشاغل مردم منطقه کشاورزی و دامداری به روش سنتی به شمار می‌رود و عدم بهره‌وری مناسب از ظرفیت‌های موجود مهاجرت مردم را از شهرستان فراهم کرده است.

فرماندار شهرستان ورزقان با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری در شهرستان ورزقان افزود: مناظر زیبا، مراتع کوهستانی، قرارگیری حدود ۳۰ درصد از جنگل‌های ارسباران و آثار تاریخی فاخر، غازهای دست‌کنده، آبشارهای متعدد، آب‌وهوای دل‌انگیز، بقاع متبرکه فاصله نزدیک به مرکز استان ازجمله استعدادهای گردشگری منطقه به شمار می‌رود که در صورت سرمایه‌گذاری زمینه رونق اقتصادی بیش‌ازپیش را فراهم می‌کند که متأسفانه از این فرصت‌های کم‌نظیر برای توسعه شهرستان استفاده مناسب نشده است.

وی با تأکید بر اینکه میزان برخورداری مردم روستاهای شهرستان از راه دسترسی آسفالته کمتر از میانگین استانی است، افزود: علی‌رغم فعالیت بیش از ۱۰ ساله معادن، متأسفانه این شهرستان از راه‌های دسترسی مناسب روستایی برخوردار نیست.

جلیلوند تصریح کرد: در زمینه آب شرب و کشاورزی باوجود منابع آبی مناسب هم در بخش آب شرب و هم در بخش آب کشاورزی چالش‌هایی وجود دارد و انتظار می‌رود با بهره‌برداری از پروژه آب‌رسانی فاز ۲ ستارخان بخش عمده‌ای از مشکلات آب شرب در شهرستان مرتفع گردد ولی در خصوص آب کشاورزی مشکلات موجود همچنان به قوت خود باقی است.

وی با ابراز نارضایتی از وضعیت کیفیت آموزشی، خاطرنشان کرد: در زمینه زیرساخت‌های آموزشی نیز کمبودهایی وجود دارد که مدارس کانکسی، عدم حصارکشی و نیاز به بهسازی و مقاوم‌سازی بخش قابل‌توجهی از مدارس نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری در این زمینه است که انتظار می‌رود با ایفای تعهد شرکت ملی مس ایران و بنیاد علوی برای احداث ۳۵ باب مدرسه این مشکل مرتفع گردد و ارتقاء آموزشکده فنی و مهندسی سهند ورزقان به دانشکده تخصصی معدن و توجه بیش‌ازپیش به مرکز نوآوری می‌تواند در رشد و شکوفایی استعدادهای علمی شهرستان مؤثر باشد.

جلیلوند گفت: شهرستان ورزقان به لحاظ برخورداری از ذخایر معدنی و دیگر نعمات خداوندی جایگاه بسیار رفیعی در سطح کشور دارد به‌گونه‌ای که سالانه چندین هزار میلیارد تومان از معادن مس و طلا و سنگ‌آهن شهرستان استحصال و خارج می‌شود ولی متأسفانه علی‌رغم تخریب‌هایی به منابع طبیعی و محیط زیستی شهرستان آن‌چنان‌که باید این منابع در توسعه منطقه مؤثر واقع نمی‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه نیازمندی‌های معادن و شرکت‌های فعال در منطقه باید از واحدهای صنفی مستقر در شهرستان تأمین شود، تصریح کرد: شهرک صنعتی و تخصصی مس ورزقان برای راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس، توسعه شهرک صنعتی موجود و ایجاد ناحیه صنعتی در بخش خاروانا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد که باید در اسرع وقت اجرایی گردند.

فرماندار ورزقان عدم برخورداری شهرستان از حقوق دولتی معادن، عدم برخورداری از الزامات شهری و مراکز تفریحی نظیر استخر و پارک، نبود بناهای جذاب برای جذب گردشگر، استقرار برخی دستگاه‌ها به‌صورت نمایندگی را از دیگر مشکلات منطقه برشمرد و افزود: با جود بیش از ۱۰ هزار جمعیت کارگری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌صورت نمایندگی اداره می‌شود و سازمان تأمین اجتماعی باوجود بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت تحت پوشش فاقد ساختمان اداری و درمانگاه است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب بیمارستان علامه جعفری ورزقان که پاسخگوی نیازمندی‌های شهرستان نیست افزود: یکی دیگر از معضلات بزرگ شهرستان موضوع حفاران غیرمجاز در روستای اندریان است که نیازمند تصمیم جدی و عاجل برای پایان دادن به این موضوع است.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=10576

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.