• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
5
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تاکید کرد؛

ضرورت استفاده از پساب‌ها در صنایع کوچک و بزرگ

  • کد خبر : 2011
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۷
ضرورت استفاده از پساب‌ها در صنایع کوچک و بزرگ
بهترین راهکار برای مقابله با بحران فزاینده آب ناشی از محدودیت‌های کمی و کیفی منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، ایجاد و توسعه الگوی جدید برای مدیریت صحیح منابع آب است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت استفاده از پساب‌ها گفت: افزایش جمعیت نیاز هرچه بیشتر به آب را در زمینه‌های مختلف در پی خواهد داشت و در نتیجه تولید پساب فزونی خواهد گرفت. تولید پساب‌های صنعتی در کشورهای پیشرفته حجم قابل ملاحظه‌ای را شامل می‌شود، و در کشورهای در حال رشد نیز با توسعه صنایع، حجم تولیدی این گونه پساب‌ها روز به روز افزایش می‌یابد.

محمد خانی افزود: به همین خاطر، تصفیه و استفاده مجدد از پساب‌های صنعتی برای تأمین بخشی از نیازهای آبی روزمره از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های تصفیه، می‌توان از پساب در مصارف مختلفی اعم از کشاورزی، صنعت، شهری، مصارف تفرجی و نیز تغذیه آبخوان استفاده کرد که در این میان استفاده از پساب در مصارف صنعتی در اولویت قرار دارد. بنابراین پساب تصفیه شده، صرفه اقتصادی بسیار بالایی برای بخش صنعت دارد و صنایع بزرگ باید برای مشارکت در طرح‌های فاضلاب و تامین آب موردنیاز خود پیشقدم شوند.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: استفاده از پساب برای تامین آب صنایع یک سرمایه‌گذاری مطمئن است و صنایع استان بایستی بر آن متمرکز شوند تا بتوانند از این سرمایه‌گذاری بیشترین بهره و استفاده را ببرند که نتیجه آن در ابعاد کلان قابل مشاهده خواهد بود و تاثیر مستقیم بر ذخیره منابع آبی استان خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مهم در زمینـه اسـتفاده مجـدد از پساب‌ها در صنعت، امکان بازچرخانی و استفاده مجدد از پساب خود صنایع می‌باشد که این امر می‌تواند به صـورت برنامـه‌ریـزی شده بـرای استفاده از پساب بخش‌های مختلف برای همدیگر باشد.

مدیرعامل شرکت آبفای استان افزود: استفاده مجدد از فاضلاب‌ها در صنعت با دو هدف کلی امکان باز چرخش آنها در واحدهای صنعتی و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست برنامه‌ریزی می‌شود. صنایع شیمیایی، نفت، پتروشیمی، کاغذسازی، نساجی و فولاد و… در زمره صنایعی هستند که امکان برگشت پساب‌های تصفیه شده جهت مصارف مختلف در آنها وجود دارد و در فعالیت‌های صنعتی نظیر برج‌های خنک کننده، دیگ‌های بخار، فرایند تولید محصولات و همچنین جهت آبیاری فضای سبز، اطفاء حریق و کنترل گرد وغبار در صنایع می‌توان از فاضلاب تصفیه شده استفاده کرد.

خانی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: با عنایت به کمبود بارش‌ها در ایران و آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر از یکسو و استقرار شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ مخصوصا صنایع فولادی در استان، استفاده از پساب‌ها در راستای حفاظت از منابع آبی بیش از پیش ضروریست تا در آینده دچار کمبود و بحران آبی نشویم.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=2011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.