• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
5
یادداشت/

علاقه خاص مسئولین به عبارت مجعول “ارسباران”

  • کد خبر : 7173
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
علاقه خاص مسئولین به عبارت مجعول “ارسباران”
به نظر می‌رسد کاربرد عبارت مجعول "ارسباران" بجای قاراداغ همان پروسه کاربرد عبارت "آذری" به جای "تورک" را طی کرده و می‌کند و عده‌ای از اهالی شهرها و آبادی‌های قاراداغ بویژه مسئولین سیاسی منطقه از بکارگیری نام زیبای "قاراداغ" بخاطر جوک‌سازی‌های دوره پهلوی و ذهنیت غلط ایجاد شده در جامعه، امتناع می‌ورزند.

مساوات- احمد حسن‌نژاد: بخشی از مسئولین شهرستان‌های محال تاریخی قاراداغ، علاقه خاصی به کاربرد عبارت مجعول “ارسباران” دارند و تلاش می‌کنند با تکرار این نام، هویتی جدید برای این منطقه دست و پا کنند. در حالی که همه می‌دانیم نام مجعول ارسباران در دوره پهلوی و در راستای ترکی‌زدایی از اسامی شهرها و آبادی‌ها، کوه‌ها و رودهای آذربایجان بر روی منطقه تاریخی “قاراداغ” نهاده شده است.

نام مجعول “ارسباران” از نام آرازبار که جزئی کوچک از منطقه و محال بزرگ قاراداغ در حاشیه رود آراز هست، گرفته شده است.

آرازبار، هم اکنون به بخشی از روستاهای محال دیزمار از قبیل دوزال، کوردشت، میرجمیر، پهناور، تیلکری، نظرکندی و…. اطلاق می‌گردد.

به نظر می‌رسد کاربرد عبارت مجعول “ارسباران” بجای قاراداغ همان پروسه کاربرد عبارت “آذری” به جای “تورک” را طی کرده و می‌کند و عده‌ای از اهالی شهرها و آبادی‌های قاراداغ بویژه مسئولین سیاسی منطقه از بکارگیری نام زیبای “قاراداغ” بخاطر جوک‌سازی‌های دوره پهلوی و ذهنیت غلط ایجاد شده در جامعه، امتناع می‌ورزند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=7173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.