• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
3

فرسایش در کمین خاک حوضه دریاچه اورمیه

  • کد خبر : 5766
  • ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
فرسایش در کمین خاک حوضه دریاچه اورمیه
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم حفاظت و قرق اراضی حاشیه دریاچه اورمیه، گفت: متأسفانه خاک منطقه مستعد فرسایش است و مدیریت و کنترل چرای دام‌ها تا حد زیادی می‌تواند مانع ایجاد ریزگردها شود.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، ابوالفضل مختاری با تأکید بر لزوم حفاظت و قرق اراضی حاشیه دریاچه اورمیه، افزود: در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه اورمیه هزار و ۵۰۰  هکتار از اراضی شرق دریاچه اورمیه در محدوده شهرستان آذرشهر در راستای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی، بوته‌کاری شده است که اجرای این طرح تأثیر بسزایی در تثبیت خاک و جلوگیری از ایجاد ریزگردها در این منطقه داشته است.

وی با بیان اینکه بادشکن‌ها و عملیات بیولوژیک در کاهش میزان ریزگردها مؤثر بوده است، افزود: قُرُق منطقه و دامداری یکی از مشکلات ما در منطقه است، پوشش گیاهی این مناطق در حدی نیست که به عنوان علوفه مورد استفاده دامداران قرار گیرد و فقط نقش حفاظتی در برابر ایجاد ریزگردها دارد، اما این در حالی است که برخی دامداران منطقه از سال‌های پیش پروانه چرای دام دارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: ما هشت سال است که این منطقه را قرق کرده‌ایم و دامداران منطقه هم پروانه چرای دام دارند، یکسری از آن‌ها هم از طریق همین دامداری ارتزاق می‌کنند بر این اساس باید حقوق این افراد تعیین تکلیف شود.

مختاری تأکید کرد: ضروری است اقدامات لازم در راستای تغییر معیشت و مشاغل جایگزین برای اهالی ساکن حاشیه دریاچه اورمیه صورت پذیرد، به نحوی که جذابیت دامداری برای مردم کم رنگ شده و صرفه اقتصادی نداشته باشد تا از این طریق بتوان علاوه بر تضمین معیشت مردم، عرصه‌های طبیعی منطقه را حفاظت کرد.

وی ادامه داد: ۳۲ هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه اورمیه جهت پیشگیری از فرسایش قرق و حفاظت می‌شود و در همین راستا نیز در شهرستان عجبشیر حدود ۴۱ کیلومتر بادشکن غیرزنده برای جلوگیری از وقوع ریزگردهای نمکی احداث شده است.

مختاری از پایش محدوده شرق دریاچه اورمیه خبر داد و گفت: در این منطقه سه‌ ایستگاه پایش ایجاد شده که توسط دانشگاه اورمیه مدیریت می‌شوند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=5766

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.