به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از شهریار، محمدحسینزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل مسافر شهرداری تبریز در این جلسه با اشاره به وضعیت واگذاریهای سال گذشته گفت: تمامی واگذاریهای قبلی با اولویت مناطق کمبرخوردار مانند حیدرآباد انجام شد، اما همچنان درآمدها و هزینههای بخش خصوصی با یکدیگر همخوانی ندارد. وی افزود: افزایش قیمت قطعات، هزینههای تعمیرات و کمبود راننده از چالشهای جدی در مسیر بهرهبرداری از اتوبوسهای جدید است. حسین زاده با بیان اینکه ۴۹ دستگاه اتوبوس از شرکت اسنا و ۱۰۰ دستگاه از شرکت سبلان در شرف تحویل به شهرداری هستند، تصریح کرد: به دلیل نبود راننده، نمیتوانیم آنها را بهرهبرداری کامل برسانیم. این شرایط باعث شده است واگذاری به بخش خصوصی صرفه اقتصادی نداشته باشد و نیازمند حمایت مدیریت شهری هستیم. حسینزاده ادامه داد: در شرایط تورمی امروز، باید بستههای حمایتی تعریف کنیم. برای واگذاری اتوبوسهای اسنا، تصمیم گرفتهایم از مدل ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد غیردولتی استفاده کنیم و مبلغ نقدی را به حدود یک تا یکونیم میلیارد تومان کاهش دهیم تا بخش خصوصی توان ورود داشته باشد. وی با اشاره به موفقیت واگذاریهای قبلی اظهار داشت: از ۱۸۰ دستگاهی که مجوز واگذاری داشتیم، ۴۲ دستگاه به اشخاص حقیقی و ۱۰۴ دستگاه به اشخاص حقوقی واگذار شد. این آمار بینظیر است و موجب تحسین دیگر شهرها نیز شده است و اگر حمایت لازم صورت گیرد، قول میدهیم که واگذاری ۱۰۹ دستگاه جدید هم با موفقیت انجام شود. مدیرعامل سازمان مدیریت حملونقل مسافر با اشاره به کاهش میانگین عمر ناوگان گفت: میانگین عمر ناوگان از ۱۳ سال به ۸ سال رسیده و با ورود اتوبوسهای جدید، به ۵ سال کاهش خواهد یافت. در برخی مراکز استانی فقط دو اتوبوس تحویل شده، در حالیکه تبریز پیشتاز بوده است. وی افزود: ۵۱ دستگاه اتوبوس خریداریشده سال ۱۴۰۳ آماده واگذاری هستند. برای این خودروها، ۲۰ درصد نقدی و ۸۰ درصد یارانهای (به شرط فعالیت در خط) اعطا میشود که از ۲۰ درصد نقدی، نیمی از آن نقد و نیمی بهصورت قسطی دریافت خواهد شد. حسینزاده با تأکید بر اینکه موفقیت واگذاری منوط به حمایت مدیریت شهری است، گفت: ما قصد نداریم قیمت بلیط را افزایش دهیم، بلکه بهدنبال حفظ تعادل در خدمات و حمایت از بخش خصوصی هستیم و طبق ضوابط قانونی، اقدامات در حال انجام است. وی همچنین اولویت مناطق الحاقی مانند کوجووار، مایان و خلجان را در برنامهریزی واگذاری ناوگان مورد تأکید قرار داد و گفت: افزایش اتوبوسهای مسیر ائلگلی نیز در دستور کار است. در مجموع، میزان آورده اتوبوسرانی از محل فروش بلیط به حدود ۸۸ میلیارد تومان رسیده و برای تشویق شهروندان به استفاده از حملونقل عمومی، میتوان در مقاطعی خدمات رایگان نیز ارائه داد. در نهایت، پس از بررسی ابعاد مختلف لایحه و استماع توضیحات مسئولان، اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی با شرایط اعلامشده موافقت کردند.
لایحه واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به بخش خصوصی در شورای شهر تبریز تصویب شد.
دویست و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز، لایحه شهرداری مبنی بر تجویز واگذاری ۱۰۹ دستگاه اتوبوس به اشخاص حقیقی و حقوقی، مطابق ضوابط و دستورالعمل بهرهبرداری از ناوگان اتوبوس و مینیبوس وزارت کشور، بررسی و با رأی اعضای شورا به تصویب رسید.
لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=19269
- ارسال توسط : مساوات
- 35 بازدید
- بدون دیدگاه