به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از فارس از تبریز، عابدین خرّم در نشست منطقهای وزیر کشور و معاونین وی با استانداران شمالغرب که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه اعتبارات پروژههای عمرانی متناسب با شاخصهای استانی توزیع نمیشود و اگر اختیار لازم به استانها داده شود، میتوان اعتبار پروژهها را متناسب با پیشرفت آنها و اولویتهای استانی اختصاص داد.
وی افزود: اگر اختیارات اعتبارات ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران و مازاد درآمد مصوب به استانها واگذار شود، میتوان بخشی از مشکلات در حوزه زیرساختی را حل و فصل کرد.
استاندار آذربایجانشرقی در ادامه به مشکلات استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی پرداخت و گفت: ۴۵۰ هزار نفر از جمعیت شهر تبریز در حاشیه شهر و سکونتگاههای نامناسب سکونت دارند و از لحاظ نیازهای فرهنگی و اجتماعی به شدت در مضیقه هستند.
وی، به کاهش نرخ رشد جمعیت استان هم اشاره کرد و یادآور شد: در حال تدوین سند راهبردی مهندسی فرهنگی استان هستیم و انتظار داریم سند بالادستی آن هرچه زودتر از سوی وزارت کشور ابلاغ شود.
خرّم در رابطه با مسائل مرزی استان نیز بیان داشت: با توجه به تردد روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین از دو مرز زمینی استان، امکانات و تجهیزات پایانههای مرزی پاسخگوی کنترل و نظارت بر ترددها نیست.
وی متذکر شد: عدم نصب دستگاه ایکسری در پایانههای مرزی استان و وجود دستگاههای متعدد تصمیمگیر در مرز، کار نظارت بر ترددهای مرزی را دشوار کرده است و لازم است یک کارگروه تخصصی برای ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در امور مربوط به مرز تشکیل شود.
استاندار آذربایجانشرقی در خصوص مشکلات استان در حوزه زیرساختی، ابتدا به پروژههای بخش آب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵ سد در مرزهای زمینی استان با استانهای همجوار داریم که عملیات اجرایی آنها تمام شده، اما مشکل اصلی عدم اجرای شبکههای پایاب آنهاست که اگر تحقق یابد، آب مورد نیاز ۳۱۵۰۰ هکتار از زمینهای قابلکشت استان همچنین آب شرب برخی از شهرها و روستاها و آب مورد نیاز بخش صنعت تأمین میشود.
وی تصریح کرد: چهار سد دیگر با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد در استان وجود دارد که با تخصیص اعتبار لازم قابل بهرهبرداری است و با بهرهبرداری از تمام این ۹ سد، بخش عمدهای از مشکل آب شرب، صنعت و کشاورزی استان و استانهای همجوار میتواند حل شود.
خرّم با اشاره به اینکه در حوزه برق هم ۱۵۰۰ مگاوات کمبود داریم، افزود: بخشی از صنایع ما در ماههای اخیر به دلیل کمبود برق آسیب دیدند و در تأمین گاز صنایع هم تقریباً چنین وضعیتی داریم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه راههای ارتباطی هم با وجود اینکه بخش عمده ترددها به استان آذربایجانغربی و مرزهای شمال غرب از استان ما انجام میشود، اما وضعیت راهها مناسب نیست و میزان تصادفات جادهای هم از میانگین کشوری بالاتر است.
خرّم در خصوص راهآهن تبریز- میانه هم اذعان داشت: این پروژه بعد از ۱۷ سال هنوز بهطور کامل به بهرهبرداری نرسیده و با پیشرفت ۹۰ درصد معطل مانده و نیاز به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.
استاندار آذربایجانشرقی در ارتباط با وضعیت معادن استان نیز با اشاره به اینکه ۸.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی با ارزش در استان وجود دارد، اما کمترین استفاده از این ذخایر میشود، ابراز کرد: در بخش فرآوری مواد معدنی مشکلات اساسی هست، صنایع پاییندستی ایجاد نشده و عمدتاً خامفروشی میشود.
وی ادامه داد: حوزه معدن میتواند تأثیر چشمگیری در حوزه اشتغال، درآمد و صادرات برای استان داشته باشد و پیشنهادهایی هم در این خصوص به وزارت صمت دادهایم اما تاکنون اقدام اساسی در این زمینه انجام نشده است.
خرّم اضافه کرد: معادن استان در حوزه مسوولیتهای اجتماعی هم عملکرد مناسبی ندارند؛ در این زمینه اقداماتی همچون حمایت از تیمهای ورزشی مانند تراکتور، مشارکت در احداث مدارس جایگزین کلاسهای درس کانکسی و سایر پروژههای فرهنگی و اجتماعی را پیگیری کردهایم که اگر معادن بخصوص شرکت ملی مس ایران همراهی کنند در بازه زمانی کوتاهی قابل حل است.
استاندار آذربایجانشرقی به اقدامات استان در حوزه دیپلماسی مرزی هم اشاره کرد و گفت: در عرض سه ماه اخیر با سفرای کشورمان در کشورهای همسایه نشستهای مشترک برگزار کردیم و موانع و راهکارهای توسعه روابط بررسی شده است.
وی یادآور شد: در حوزه صادرات حرکتهای خوبی انجام شده و صادرات استان در سالجاری ۴۲ درصد افزایش یافته است؛ اما موانع و مشکلاتی هم هست که نیازمند هماهنگی و همافزایی بیشتر دستگاههای مسوول است.
تأمین ماشینآلات مهندسی برای شهرداریهای کوچک، احداث ساختمان و اختصاص امکانات به بخشداریهای تازه تأسیس، تخصیص اعتبارات داخلی وزارت کشور به استانداری، تجهیز انبارهای جمعیت هلال احمر برای استفاده در مواقع بحرانی و تأمین نیازهای ناوگان حملونقل عمومی از دیگر مواردی بود که استاندار آذربایجانشرقی در این نشست به آنها اشاره کرد.