به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از آذرانجمن، قربان پورولیعلیار در نشست خبری کنسرت گروه آذربایجانی «ساریتئل» از روند شکلگیری این گروه گفت: فعالیتهای این مجموعه از سال ۱۳۸۰ با حضور در رادیو، صداوسیما و… آغاز شد و بهتدریج با گسترش دامنه فعالیتها، برگزاری کنسرت در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار گرفت و گروه بهمرور توسعه یافت.
وی با اشاره به استقبال مخاطبان از اجراهای پیشین این گروه افزود: مردم در سریهای قبل استقبال خوبی داشتند و سالنها پر شد. امید داریم اینبار نیز همین اتفاق رقم بخورد. تبریز از دیرباز دیار عاشیقها بوده است و امیدواریم این مسیر فرهنگی همچنان ادامه پیدا کند.
سهند پورولی علیار؛ تنظیمکننده قطعات گروه نیز در ادامه با تشریح روند شکلگیری و توسعه فعالیتهای گروه اظهار کرد: از سال ۱۳۹۰ فعالیت گستردهتری را آغاز کردیم و بهتدریج گروه به هفت نفر افزایش یافت. با تغییر ترکیب گروه، موسیقی عاشیقی با موغام و برخی سازهای دیگر تلفیق شد و سازهای ریتمیک نیز به آن افزوده شد که در مجموع تغییرات اساسی در ساختار موسیقایی گروه ایجاد کرد.
وی ادامه داد: پس از سال ۱۴۰۰ گروه بزرگتر شد و اکنون از چندین شهر آذربایجان عضو دارد. از سال ۱۳۹۶ نیز کنسرتهای حرفهای برگزار شد و حضور بانوان نوازنده و اعضای کر روی صحنه شکل گرفت.
وی با بیان اینکه رویکرد گروه معرفی مکاتب مختلف موسیقی تورکی است، گفت: تلاش داریم این مکاتب را به عرصه اجرا بیاوریم و حتی در این مسیر، سازهایی جدید که ترکیبی از چند ساز هستند، اختراع کردهایم. همچنین دو آلبوم ارکسترال صرفاً در حوزه موسیقی اورمیه تهیه و تولید شده است.
پورولیعلیار با اشاره به جزئیات کنسرت پیشِرو تصریح کرد: این کنسرت هشتم دیماه در سالن خاوران با حضور ۱۷ نفر از اعضای گروه برگزار میشود که شامل چهار خواننده، پنج نفر گروه کر و سایر نوازندگان است. اجراها شامل موسیقی عاشیقی، آهنگسازی و موغام خواهد بود و تلفیقی از سازها و سبکهای مختلف را در بر میگیرد؛ تلفیقی که هدف آن پایداری و جلوگیری از فراموشی این موسیقی است.
وی افزود: در موسیقی آذربایجان غالباً از صداهای زیر استفاده میشد، اما ما به صداهای بم برای پر کردن فضا نیاز داشتیم. به همین دلیل با تلفیق و اختراع سازهای جدید، تلاش کردیم گستره صوتی موسیقی را افزایش دهیم و در عین حال، ماهیت ساز آشیقی را حفظ کنیم.
وی تاکید کرد: موسیقی ما مخاطبان خاص خود را دارد و قابل مقایسه با سبکهای عمومی مانند پاپ نیست. هرچند مخالفتهایی درباره تلفیق وجود دارد و برخی اساتید نگران آسیب دیدن یا گم شدن اصالت هستند، اما نگاه مثبت غالب است و مردم نیز استقبال نشان دادهاند.
این تنظیمکننده در پابان سخنانش تاکید کرد: اساس کار ما موسیقی عاشیقی است؛ از ساز قوپوز و بالابان گرفته تا سازهای بادی که در اجراها استفاده میشود.
مسعود یگانه؛ نوازنده گروه نیز با اشاره به تغییرات صورتگرفته در سازها گفت: پیشتر از سازهایی استفاده میشد که کاملاً در اختیار اهداف موسیقیایی ما نبود، اما اکنون سازی را اختراع کردهایم که پاسخگوی نیازهای اجرایی ما است. دنیا به سمت مدرنیته حرکت میکند و باید جایگاه موسیقی عاشیقی را نیز متناسب با این روند و به شکلی زیبا و درست نشان داد.
غلامرضا میرزازاده از عوامل برگزارکننده کنسرت، با تأکید بر جایگاه این گروه در موسیقی عاشیقی بیان کرد: این گروه حرفهای جدی برای گفتن دارد و در میان سایر گروهها میدرخشد. هر حرکت جدیدی که انجام میشود، مبتنی بر علم و دانش است و گروه توانسته خود را بهخوبی با نسل جدید تطبیق دهد. از مردم تبریز درخواست میکنم تا با حضور در این کنسرت، شنونده موسیقی اصیل و زیبای آشیقی باشند.
محمد عبادی؛ رئیس انجمن فرهنگی هنری عاشیقلار آذربایجانشرقی نیز در این نشست اظهار کرد: موسیقی عاشیقی همواره در حال رشد و ترقی بوده و نسبت به گذشته، متفاوتتر و بهروزتر شده است. در گذشته، عاشیق یک فرد تنها بود که با ساز قوپوز اجرا میکرد، اما به مرور زمان سازهای دیگری به این موسیقی افزوده شده و آن را ارتقا داده است.
وی افزود: در اورمیه، هویت تکخوانی موسیقی عاشیقس همچنان حفظ شده و عاشیق بهصورت سولو اجرا میکند. البته باید در کنار حفظ هویت و اصالت، هر روز بر غنای این موسیقی افزود و آن را پیشرفتهتر کرد.
عبادی با اشاره به تفاوت سلیقهها گفت: با وجود تفاوت دیدگاهها، مخاطبان موسیقی عاشیقی همچنان پابرجا هستند و امیدواریم اینبار نیز ما را تنها نگذارند.
وی ادامه داد: باید شرایط بهتری برای شناخت این موسیقی و گسترش آن در میان نسل جدید فراهم شود، چرا که این موسیقی متعلق به ماست و هویت فرهنگی ما را بازتاب میدهد. آذربایجانشرقی و آذربایجان غربی در این مسیر دوشادوش هم حرکت میکنند.
لازم به ذکر است، این گروه روز هشت دی در سالن خاوران تبریز اجرا خواهند داشت.





















