• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
5

هزینه‌های گزاف و فرهنگ غلط در دندانپزشکی/ مردم ایران بی دندان می‌شوند

  • کد خبر : 1506
  • ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
هزینه‌های گزاف و فرهنگ غلط در دندانپزشکی/ مردم ایران بی دندان می‌شوند
فرهنگ غلط در رسیدگی به بهداشت دهان و دندان و هزینه‌های گزاف دندانپزشکی سبب شده تا بی دندانی در کشورمان شیوع پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از آناج، پوسیدگی و از بین رفتن دندان یکی از مشکلات شایع پزشکی در جامعه ماست به طوریکه تقریبا تمام مردم ایران حداقل یک دندان پرشده در دهان دارند اما موضوعی که این روزها نگران کننده است، هزینه‌های گزاف دندانپزشکی و شیوع بی دندانی در بین مردم ایران است.

پیشگیری بهتر از درمان

در تمام دنیا خدمات دندانپزشکی جزء خدمات لوکس پزشکی به حساب آمده و هزینه گافی دارد؛ به همین دلیل در بسیاری از کشورها آموزش برای رسیدگی به دندان در اولویت قرار دارد تا از هزینه‌های سرسام آور دندانپزشکی جلوگیری شود. متاسفانه در کشور ما رسیدگی به دندان و آموزش آن از سنین خردسالی چندان جدی گرفته نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از ایرانی‌ها از سنین نوجوانی نیازِ شدید به خدمات دندانپزشکی دارند.

به نظر می‌رسد فرهنگ سازی برای رسیدگی به بهداشت دهان و دندان باید اولین اولویت برای کاهش هزینه‌های مادی و معنوی دندانپزشکی باشد.

رسیدگی به یک دندان چقدر آب می‌خورد؟

هزینه‌های دندانپزشکی معمولا هزینه‌های سنگینی برای مردم است و با یک حقوق کارگری و خانواده‌ای حداقل چهار نفره رسیدگی به دندان شاید در آخرین اولویت خانواده‌ها باشد اما هزینه‌های دندانپزشکی برای مردم چقدر آب می‌خورد؟

مطابق تعرفه‌ای که در سال جدید منتشر شده است؛ کمترین هزینه برای دندان کشیدن دندان جلویی است که ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد و بیشترین هزینه برای آلوئوپلاستی دندان است که نزدیک به چهار میلیون تومان هزینه دارد! در این میان در بسیاری از از اوقات یک یا چندان به یک یا چند اقدام مختلف نیاز دارد و به همین دلیل هزینه‌ها به شکی سرسام آوری بالا می‌رود.

۸۰ میلیون ایرانی با ۲۰۰ میلین دندان پوسیده

در سال ۹۸ وزارت بهداشت تعداد دندان‌های خراب یا پوسیده را ۲۰۰ میلیون اعلام کرده بود. آماری که در همان زمان نیز با واکنش مواجه شد و برای مثال «سیدجلال پورهاشمی» متخصص دندانپزشکی کودکان در همان زمان این عدد را ۴۰۰ میلیون دندان پوسیده برآورد کرده بود. یعنی به طور تقریبی سهم هر ایرانی ۵ دندان پوسیده است.

در همین شرایط نیز بحران دندان و از بین رفتن آن در میان ایرانیان حالا دیگر وارد مرحله تازه‌ای شده است. عضو شورای عالی نظام پزشکی در آبان سال ۹۸ خبر داده بود که اغلب بیماران برای رهایی از درد دندان به مراکز دولتی مراجعه می‌کنند. وی تصریح کرده بود که ۷۰ درصد مردم که اکثریت را تشکیل می‌دهند توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیگر چاره‌ای جز کشیدن دندان خود ندارند.

بیمه تامین اجتماعی و دردی که دوا نمی‌شود

در حالیکه بیمه باید باری از دوش بیمه شوندگان در چنین شرایطی بردارد اما با این حال بیمه شوندگان تامین اجتماعی تقریبا هیچ بهره‌ای از بیمه در امور دندانپزشکی نمی‌برند و باید هزینه‌های سنگین برای بهداشت دهان و دندان بپردازند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد باید در اولویت دولت و بیمه قرار گیرد تا خدمات دندانپزشکی هم تحت پوشش تمامی بیمه‌ها به ویژه بیمه تامین اجتماعی که مختص کارگران است در بیاید.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=1506

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.