به گزارش پایگاه خبری مساوات، محمد فرشکاران در ارتباط با بودجه آذربایجانشرقی اظهار کرد: منابع بودجه (منابع تامین درآمدهای) آذربایجانشرقی در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۱.۶ همت و این منابع در اصفهان حدود ۳۴ همت است؛ چرا که شرکت های دولتی بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد که درآمدهای کلان دارند منابع درآمدی استان را بالا بردهاند؛ بنابراین پرداخت مالیاتشان هم سنگین است.
فرشکاران ادامه داد: در واقع اصفهان سهم درآمدی بیشتری از استان آذربایجان شرقی به خزانه کشور واریز می کند و در خزانه منابع تعریف و به مصارف باز توزیع می شود تا هزینه ها را در کشور پوشش دهد؛ البته درآمدهای عادی مالیاتی استان اصفهان همتراز و هم سطح استان آذربایجان شرقی است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی تاکید کرد: اینجا باید دقت شود که اگر درآمدهای استان آذربایجانشرقی ۱۱.۶ همت است، رقمی که در استان هزینه میشود حدود ۲۳ همت است.
این مسوول تصریح کرد: قسمتی از اعتبارات، استانی، قسمتی هم به صورت متمرکز و ملی است؛ به طوری که حدود ۲۱ همت اعتبارات هزینه ای آذربایجانشرقی، ملی و ۱.۶ همت به صورت استانی مدیریت میشود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی با بیان اینکه بالا بودن منابع درآمدی به معنای بالا بودن اعتبارات دریافتی نیست، گفت: اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان در سال ۱۴۰۲ حدود ۲.۹ همت و این رقم برای اصفهان ۲.۵ همت است.
وی افزود: همانطور که اشاره کردم اعتبارات هزینهای آذربایجانشرقی در سال ۱۴۰۲، حدود ۱.۶ همت و این رقم برای اصفهان ۱.۷ همت است.
فرشکاران تعداد شاغلان را در استانهای آذربایجانشرقی و اصفهان به ترتیب ۶ هزار و ۷۰۰ نفر و ۷ هزار و ۴۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: بالا بودن اعتبارات هزینهای اصفهان به دلیل بیشتر بودن تعداد پرسنل در این استان است.
▪️فوقالعادههای مناطق مرزی که رتبه اعتباری آنها را بالا میبرد!
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به رتبهبندی اعتباری استانها، توضیح داد: استانهای مرزی از چندین مورد فوقالعاده اعتباری مثل ماده ۱۱۲، مناطق جنگی، محرومیت یا بدی آب و هوا برخوردار هستند؛ در حالی که استانهای آذربایجانشرقی، اصفهان و تهران این فوق العادهها را ندارند.
فرشکاران اذعان داشت: این فوقالعادهها خودبخود سرانه و رتبه اعتباری استانهای مرزی را بالا میبرند؛ البته عدالت توزیعی بر مبنای شاخصها کاملا رعایت میشود و اصلا امکان ندارد در مصارف یک استان بتواند چند برابر اعتبار دریافت کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی در عین حال خاطرنشان کرد: باید همت کنیم سطح درآمدی استان را بالا بریم و کمک حال کل کشور باشیم. از طرف دیگر لازم است چرخش درآمدهای مالیاتی تاثیرات مثبتی در فعالیتهای بانکی و گردش سرمایه استان داشته باشد.
▪️اهمیت فعالیت موثر بخش خصوصی در استان
وی یادآور شد: در سطح کلان اقتصاد استان موضوع بسیار مهم، فعالیت بخش خصوصی، ایجاد ارزش افزوده برای استان و منابعی است که بخش خصوصی میتواند پای کار آورد.
فرشکاران مدعی شد: مجموع اعتبارات عمرانی استان حداکثر ۳ همت خواهد شد؛ اما یک سرمایهگذار بخش خصوصی میتواند حداقل ۳ همت اعتبار وارد استان کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجانشرقی ادامه داد: اگر تنها ۱۰ نفر به همین میزان در استان سرمایهگذاری کنند بازتوزیع ارزش افزوده این سرمایهگذاریها در استان میتواند ظرفیتهای ناقص صنایع را تکمیل کند و اقتصاد استان به مراتب پویاتر و قویتر شود و در سرانه درآمدی، رفاه جامعه، زندگی و معیشت مردم خود را نشان دهد.
این مسوول اذعان داشت: از گذشتههای دور پایههای فعالیت بخش خصوصی در این استان مستحکم بوده به طوری که در دوره تحریمها تفکر تجاری این استان توانسته GDP استان را حفظ کند. البته این موضوع باید تقویت و حمایت شود.
فرشکاران افزود: در هر صورت نسبت به جذب سرمایهگذار هیچگاه بیتفاوت نبودهایم و تمام رایزنیهایی که توسط تیم اقتصادی استان و در راس آن شخص استاندار صورت میگیرد، باعث ورود سرمایه چشگیر داخلی و خارجی به استان شده است.