مساوات – امین خوانگر: شماری از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز در مسیر تندرو (BRT) امروز سه شنبه به نشانه اعتراض نسبت به عدم بازنگری در طرح طبقهبندی مشاغل مبنی بر سخت و زیان آور بودن شغل خود، چراغ اتوبوسهایشان را روشن نگه داشتند.
این رانندگان با وجود تداوم خدمات رسانی به مسافران، با این اقدام خود خواستار رسیدگی مدیریت شهری و مسئولین استانی هستند.
هفته گذشته روحالله رشیدی؛ رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در جلسه این شورا پیرامون این موضوع گفته بود: چند ماه پیش سختی کار رانندگان اتوبوس مسیر تندروی تبریز حذف شد که نمیدانم بر اساس چه تحقیقاتی صورت گرفته است. رانندگان اتوبوس در یک مسیر باریک باید مراقب اتفاقات پیرامون خود باشند تا با کسی برخورد نکنند.
پیگیریها از منابع آگاه در اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان حاکیست مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با آلاینده سنجی، خروج رانندگان اتوبوسرانی مسیر تندرو را از مشاغل سخت و زیان آور در کمیته کارگری استان مطرح کرده است.
ظاهرا آنطور که اعلام شده وجود کولر و برخی امکانات دیگر اتوبوس باعث حذف این مشاغل از طبقه بندی سخت و زیان آور شده بود اما تلاش برخی اعضای کمیته برای متقاعد کردن معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفته است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این خصوص می گوید: متولی اصلی مشاغل سخت و زیان آور اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یوده و جلسات کمیته کارگری با حضور ۵ عضو یعنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل تأمین اجتماعی، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان تشکیل می شود.
حسین حقائی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم خروج رانندگان از این طبقه بندی با نظر معاونت بهداشت صورت گرفته، می گوید: موضوعات مختلفی در کمیته مطرح می شود و بر اساس نظرات کارشناسی و جمعی اعضا مشاغل سخت و زیان آور اعمال می شود و صرفا به نظرات فردی و کارشناسی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بستگی ندارد.
وی اضافه می کند: ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاید در موضوع امروز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی را متولی اصلی بداند اما مدیر کل آن مجموعه دبیر مشاغل سخت و زیان آور بوده و مسئولیت اعمال یا عدم اعمال نطرات کارشناسی معاونت بهداشت با دبیر کمیته است.