به گزارش پایگاه خبری مساوات، آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطبهای اقتصادی و کریدورهای اصلی ارتباطی شمال غرب کشور، دارای شبکه جاده ای مهم و پرترافیکی است که سهم بسزایی در ترددهای جاده ای، رونق اقتصادی منطقه و تبادلات تجاری با کشورهای همسایه و سایر استان ها دارد؛ با این وجود، این شاهراه های حیاتی هر سال شاهد تعداد قابل توجهی از تصادفات رانندگی هستند که منجر به تلفات جانی و خسارات مالی سنگین میشوند.
بر اساس آمار کارشناسان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه استان، عمده تصادفات جاده ای مرگبار در نقاط حادثه خیز روی می دهد، بنابراین شناسایی و مهار این کانون های پرحادثه به عنوان یکی از موثرترین راهکارهای کاهش تصادفات جاده ای، از اولویتهای مدیریت ترافیک و ایمنی راهها محسوب میشود.
نقاط حادثه خیز، به قسمتی از راه به طول معمولا ۲۰۰ تا یک هزار متر گفته میشود که در یک بازه زمانی مشخص که معمولا یک سال است، تعداد تصادفات در آن به نسبت قابل توجهی بیشتر از سایر نقاط مشابه در همان مسیر است و این نقاط نشاندهنده تمرکز خطر در بخشی از راه است که معمولا عوامل انسانی، جاده ای و محیطی در بروز آنها نقش دارد.
بر اساس آمار کارشناسان حوزه راه استان، ۶۵ نقطه پرحادثه و دارای آمار تصادفات بالا طی سال های گذشته در محورهای تبریز – زنجان، تبریز – بستان آباد – تهران، تبریز – مرند – بازرگان و تبریز – ارومیه، شناسایی و از این تعداد ۴۰ نقطه اصلاح و مهار شده است.
بر اساس اعلام کارشناسان ذیربط، نقاط جدیدی نیز بر اساس شاخص های مربوط به نوع، تعداد و نرخ تصادف به ازای حجم تردد در جاده های استان در دست شناسایی است که پس از تصویب در کمیسیون ایمنی راههای کشور و ابلاغ آن ها، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی موظف به اصلاح و ایمن سازی این نقاط خواهد شد تا از میزان تصادفات جاده ای استان کاسته شود.
بر این اساس، سرمایهگذاری در ایمنسازی این نقاط، نه تنها جان بسیاری از هموطنان را نجات میدهد، بلکه از تحمیل هزینههای اقتصادی ناشی از تصادفات نیز میکاهد و همکاری نزدیک بین پلیس راه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و استانداری آذربایجان شرقی برای شناسایی، اولویتبندی و رفع این نقاط پرحادثه امری ضروری به نظر می آید.
▪️۴۰نقطه پرحادثه در جاده های آذربایجان شرقی رفع خطر شده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه طی سال های گذشته ۶۵ نقطه پرحادثه در راه های ارتباطی استان شناسایی شده است، گفت: از این تعداد تاکنون ۴۰ نقطه اصلاح و رفع خطر شده و بقیه نقاط نیز در دست اقدام است و تلاش می شود تا پایان سال جاری آن ها نیز رفع خطر شوند.
ظفر محمدی، با اشاره به اهمیت اصلاح نقاط پرحادثه برای کاهش آمار تصادفات جاده ای استان، افزود: نقاط پرحادثه از کانون های اصلی تصادفات جاده ای استان به شمار می روند و با بهسازی و ایمن سازی راه ها و اجرای طرحهای ساماندهی و اصلاح هندسی چند تقاطع مهم استان می توان میزان تصادفات جاده ای و در نتیجه تلفات جانی و خسارت های مالی به هموطنان را کاهش داد.
وی با تاکید بر ضرورت اصلاح هندسی تقاطع های مقابل پلیس راه تبریز- صوفیان، سهراهی فرودگاه و مسیرهای تردد اتوبوسهای سهند به تبریز از مسیر آزادراه تبریز- سهنداصلاح هندسی تقاطع های مقابل پلیس راه تبریز- صوفیان، سهراهی فرودگاه و مسیرهای تردد اتوبوسهای سهند به تبریز از مسیر آزادراه تبریز- سهند ضروری است، اظهار کرد: علاوه بر اصلاح نقاط پرحادثه در جاده های استان باید در معابر شهری نیز با همکاری مسوولان پلیس راه و شهرداری ها، اقدامات لازم برای ایمن سازی معابر انجام شود تا جان شهروندان در امان بماند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل کمیته بررسی ایمنی معابر شهری برای اولین بار در استان با هماهنگی پلیس راهور، سازمان ترافیک، معاونت ترافیک و معاونت عمرانی استانداری، گفت: ماموریت این کمیته، بررسی و بازرسی بیشتر از وضعیت حمل و نقل و ایمنی جادههای استان با هدف کاستن از تعداد تصادفات است.
محمدی، ادامه داد: نقاط پرحادثه جادهای و شهری، نقش تعیین کننده ای در وقوع سوانح رانندگی در استان ایفا می کنند و مدیریت این کانون های خطر، نیازمند عزم جدی مسوولان ذیربط و تخصیص اعتبار لازم برای ایمن سازی آن هاست.
▪️بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد تصادفات جاده ای استان بر اثر عدم ایمن سازی نقاط پرحادثه روی می دهد
رییس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه محورهای اصلی ارتباطی استان از جمله تبریز- زنجان، تبریز- بستانآباد و تبریز- مرند بیشترین سهم تصادفات جاده ای را به خود اختصاص داده اند، گفت: بخشی از مسیر میانه – قره چمن، انتهای جزیره اسلامی در محور تبریز – ارومیه، شبستر – تسوج، مرند – جلفا و مراغه – هشترود دارای نقاط پرحادثه ای هستند که تصادفات در آن ها با شدت بیشتری روی می دهد و میزان خسارت های جانی و مالی زیادی برجای می گذارد.
سرهنگ حبیب آبراهه، با تاکید بر اینکهاصلاح و مهار نقاط پرحادثه، مقرون به صرفه ترین روش برای کاهش تلفات جادهای است اصلاح و مهار نقاط پرحادثه، مقرون به صرفه ترین روش برای کاهش تلفات جادهای است، افزود: در کنار عوامل انسانی، عوامل جاده ای مانند قوس های تند و ناگهانی، شیب های طولانی و خطرناک، عرض کم مسیر و نبود شانه مناسب در بروز و میزان تصادفات جاده ای استان نقش اساسی ایفا می کنند.
وی جداسازی مسیرها و لاین های رفت و برگشت را از مهمترین نواقص هندسی در بروز تصادفات جاده ای در این استان اعلام و اظهار کرد: بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد تصادفات جاده ای استان بر اثر عدم ایمن سازی نقاط پرحادثه روی می دهد.
رییس پلیس راه آذربایجان شرقی با بیان اینکه شناسایی و معرفی نقاط پرحادثه از سوی کمیسیون ایمنی راه های کشور انجام می شود، گفت: پس از تصویب و ابلاغ این نقاط، ایمنسازی این کانونهای خطر در دستور کار اداره کل راهداری استان قرار می گیرد.
آبراهه، ادامه داد: با وجود شناسایی نقاط پرحادثه در آذربایجان شرقی، برای نجات جان شهروندان از سوانح جادهای باید اعتبار لازم برای ایمن سازی جاده های استان اختصاص یابد.
▪️بیش از ۲۰ نقطه حادثه خیز استان نیاز به اصلاح و ایمن سازی دارد/ صرف ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه
رییس اداره نگهداری ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه کمیسیون ایمنی راه های کشور در سال ۱۴۰۱ اصلاح ۲۰ نقطه پرحادثه استان را در فرایند سه ساله مصوب کرده بود، گفت: از این تعداد ۱۹ نقطه پرحادثه از سال ۱۴۰۲ تا کنون با هزینه ۵۳۰ میلیارد ریال اصلاح و رفع خطر شده است.
رسول خدایاری، افزود: یک نقطه حادثه خیز در محور مرند – جلفا باقی مانده که اصلاح آن از سوی پیمانکار در حال اجرا است که در صورت پرداخت ۲۰۰ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکار، این نقطه نیز به صورت کامل اصلاح و ایمن سازی می شود.
وی با بیان اینکه نرخ تصادفات جاده ای در محورهای مختلف استان به طور مرتب در سیستم ثبت می شود تا بر اساس آن نقاط پرحادثه شناسایی شود، اظهار کرد: نوع و تعداد تصادفات و نوع جاده از جمله عوامل تاثیر گذار در شناسایی نقاط پرحادثه در جاده هاست.نوع و تعداد تصادفات و نوع جاده از جمله عوامل تاثیر گذار در شناسایی نقاط پرحادثه در جاده هاست.
رییس اداره نگهداری ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: در زمان کنونی بر اساس نظر کارشناسان راهداری و پلیس راه استان بیش از ۲۰ نقطه جدید پرحادثه در جاده های استان شناسایی شده است که در صورت تصویب از سوی کمیسیون ایمنی راه های کشور، اصلاح آن ها در دستور کار این اداره کل قرار می گیرد.
خدایاری، با تاکید بر اینکه اصلاح نقاط حادثه خیز نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است، ادامه داد: پس از تصویب و تخصیص اعتبار، اصلاح و ایمن سازی این نقاط بر اساس اولویت بندی اداره کل راهداری انجام خواهد شد.
وی اجرای ۳۸ پروژه زیربنایی در جاده های استان با بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال تعهدات مالی را از جمله اقدامات این اداره اعلام کرد و یادآور شد: این پروژه ها شامل احداث تقاطع غیرهمسطح، ترانشه برداری، تعریض ابنیه، افزایش زاویه دید و اجرای عملیات خاکی و راهسازی است.
خدایاری، افزود: علاوه بر اجرای پروژه های زیربنایی، برخی اقدامات زودبازده و کم هزینه مانند اصلاح تقاطع «تی» شکل، آشکارسازی علایم و نصب ۶۰ مورد علایم افقی و عمودی در راستای کاهش آمار تصادفات جاده ای استان با اعتبار بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اجرا می شود.





















