• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
1
به منظور زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره مسیر جاده ابریشم:

یادمان و کتیبه سنگی جاده ابریشم در چهار راه شهید‌ بهشتی تبریز نصب شد

  • کد خبر : 12020
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
یادمان و کتیبه سنگی جاده ابریشم در چهار راه شهید‌ بهشتی تبریز نصب شد
به منظور زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره مسیر گذرگاهی جاده ابریشم، یادمان و کتیبه سنگی این راه مواصلاتی 3 قاره آسیا، اروپا و آفریقا در چهار راه شهید ‌بهشتی تبریز نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از امور ارتباطات، سیامک آسیایی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در آئین رونمایی از یادمان و کتیبه سنگی جاده ابربشم در تبریز، گفت: جاده ابریشم راههای به هم پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که ۳ قاره آسیا، اروپا و آفریقا را بهم پیوند می‌داد و این مسیر تا سده پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بود.

وی در این زمینه با اشاره به گذر بخش مهمی از این جاده بین المللی تجاری از تبریز، خاطرنشان کرد: تبریز به علت دارا بودن موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر خود یکی از شهرهای مهم واقع در مسیر جاده ابریشم در دوران باستان بود.
آسیایی همچنین در خصوص قدمت تاریخی و اقتصادی و نیز موقعیت مسیر جاده ابریشم در تبریز، خاطرنشان کرد: طبق یافته‌های محققین مسیر خروجی و ورودی جاده ابریشم در تبریز از شرق به غرب بوده بطوریکه مسیر چهار راه بهشتی یعنی ورودی کهنه خیابان که از مقابل مسجد کبود نیز می‌گذرد محل ورود جاده ابریشم به شهر تبریز از سمت شرق بوده است که پس از عبور از داخل تبریز قدیم از دروازه استانبول‌  ( استانبول قاپیسی ) خارج شده و از سمت غرب به مسیر خود بطرف اروپا ادامه می‌داد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز عبور جاده ابریشم از داخل تبریز را یکی از امتیازات برجسته این شهر در اعصار گذشته عنوان کرد که از طریق آن با اتباع جهان خارج در ارتباط بود بطوریکه مردمان کشورهای مختلف در دهها کاروانسرا و صدها حجره و نیز مسافرخانه بین‌راهی در این مسیر اتراق کرده و ضمن انجام مراودات اقتصادی، تازه‌های جهان غرب و شرق را برای بازاریان و مردم عادی بازگو می‌کردند.
آسیایی ارزش کهن راه ابریشم را از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در اعصار گذشته را تا بدان اندازه توصیف کرد که از آن به عنوان گهواره رشد تمدن‌های شرق و غرب نام می‌بردند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=12020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.