به گزارش پایگاه خبری مساوات، در سالهای اخیر، با شیوع ویروس کرونا و انتقال آموزش به بسترهای مجازی، شبکه شاد به عنوان پلتفرم اصلی آموزش و پرورش در ایران معرفی شد. اما مشکلات زیرساختی این شبکه، از جمله قطعی مکرر، ضعف در انتقال پیامهای متنی و صوتی، و عدم دسترسی مناسب به منابع آموزشی همچنان پابرجا بوده و انتقادات زیادی را به همراه داشته است.
در این میان نقش علیرضا منادی، رئیس چندین دورهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، به عنوان یکی از چهرههای کلیدی در این حوزه، مورد توجه قرار گرفته است. اما آیا عملکرد او در این سمت توانسته است به بهبود وضعیت آموزش مجازی و حل مشکلات زیرساختی شبکه شاد کمک کند؟
منتقدین منادی در مجلس بر این باورند که اقدامات او بیشتر جنبه نمایشی دارد و نتوانسته است به طور مؤثر بر روی مشکلات واقعی تأثیر بگذارد. این انتقادات بهویژه در شرایطی مطرح میشود که رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف، در صحن علنی از منادی انتقاد کرده و به او گوشزد کرده است که “شما فقط میخواهید کلیپ پر کنید و پخش کنید.”
این انتقادات در حالی مطرح میشود که در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۴، منادی پیشنهادی را در مورد خدمتگذاران مدارس ارائه داد که به دلیل عدم مشخص کردن بار مالی، قابلیت طرح نداشت. این موضوع نه تنها باعث جروبحثی بین او و قالیباف شد، بلکه نشاندهنده عدم توجه به جزئیات و نیازهای واقعی نظام آموزشی کشور است.
اقدامات بودجه ای، نظارتی و تقنینی مجلس
در چندین دوره تصدی منادی، انتظار میرفت که کمیسیون آموزش و تحقیقات به عنوان نهاد نظارتی، اقدامات مؤثری در راستای بهبود زیرساختهای شبکه شاد و حل مشکلات آموزشی انجام دهد. اما شواهد نشان میدهد که این کمیسیون بیشتر به موضوعات سطحی و نمایشی پرداخته و از پیگیری جدی مسائل کلیدی غافل مانده است.
وضعیت امروز شاد خروجی چندین دوره عملکرد کمیسیون آموزش به رهبری علیرضا منادی است. بسیاری از معلمان و دانشآموزان از عدم نظارت کافی بر عملکرد وزارت آموزش و پرورش و عدم پیگیری مشکلات زیرساختی شبکه شاد گلایه دارند.