به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از فارس، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با بیش از ۶ دهه قدمت در تولید و تامین نیاز تراکتور کشور در تمام بخش بخصوص بخش کشاورزی چند ماهی هست که مورد هجمه و آماج گروهی قرار گرفته، این گروه تلاش دارند با انواع سنگاندازیها و بیمهریها عرصه داخلی را برای این مجموعه تنگ و مهمتر از آن تامین نیاز کشاورزان را با مشکل مواجه سازند.
اخیراً و براساس مشاهدات صورت گرفته در برخی استانها تراکتورهای وارداتی با حدوداً ۳۰ میلیارد ریال قیمت و اختصاص تسهیلاتی تا سقف ۸۰ درصد به متقاضیان این نوع تراکتورها از سوی وزارت جهاد کشاورزی، عرضه و توصیه میشود که این اقدام در سالی که با عنوان تولید مزین شده جای سوال، اما و اگر فراوان دارد.
تامین ۹۸ درصد تراکتورهای کشور/ صادرات به ۱۵ کشور دنیا
مدیر بازاریابی و فروش گروه صنعتی تراکتورسازی برای تنویر افکار عمومی و بیشتر به لحاظ رفع دلنگرانی و دغدغه کشاورزان زحمتکش به تمام این سخنان فرافکنانه پاسخ دادند و اظهار داشت: تراکتورسازی در حالی مورد این همه بیمهری و کم لطفی قرار میگیرد که در کنار تامین نیاز کشاورزان داخلی به تراکتور، صادرات به بیش از ۱۵ کشور دنیا را در کارنامه خود دارد، حال چه میشود مجموعههای با این پیشینه که به نوعی سرمایه ملی محسوب میشود و متعلق به تک تک مردم این سرزمین است آماج انواع و اقسام برنامهها و سیاستها برای سنگاندازی در راستای اهدافی قرار میگیرد که جز گرفتن توان و رونق بخش تولید و کشاورزی مورد دیگری را دنبال نمیکند.
ناصر قربانیان افزود: تراکتورسازی ایران هیچ محدودیتی در تامین تراکتور مورد نیاز کشاورزان نداشته و ندارد، بلکه این خود مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی است که با صدور بخشنامه عدم معرفی کشاورزان به تراکتورسازی با بهانه قرار دادن دلایل واهی همچون بحث قیمتی که خود متولی و سازمانی بنام سازمان حمایت در وزارت صمت را دارد و بدون هیچ آیندهنگری دست کشاورزان را از تولیدات داخلی و مهمتر از آن تولید که خواهان و مشتاق آن هستند، دور نگه داشته است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با آمار و ارقام کذب و غیرواقعی چه اهدافی را دنبال میکند
وی با اشاره به اینکه مشخص نیست رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با آمار و ارقام کذب و غیرواقعی چه اهدافی را دنبال میکند، خود با ارائه مستنداتی اعلام کرد: تراکتورسازی بدون هیچگونه محدودیت و در تمام دوران، ظرفیت و آمادگی کامل برای تامین نیاز کشاورزان را داشته و دارد بهطوریکه نگاهی به پیشینه فروش چند سال گذشته نشان میدهد در سال ۱۳۹۴ بیش از ۱۱ هزار دستگاه انواع تراکتور توسط تراکتورسازی ایران توزیع شده که این آمار در سال ۱۳۹۵ بیش از ۱۳ هزار دستگاه ،۱۳۹۶ نزدیک به ۱۴ هزار دستگاه، ۱۳۹۷ بیش از ۱۵ هزار دستگاه، ۱۳۹۸ حدوداً ۱۶ هزار دستگاه، ۱۳۹۹ بیش از ۲۲ هزار دستگاه و در سال گذشته بیش از ۲۱ هزار دستگاه انواع تراکتور تولیدی در مجموعه تراکتورسازی بوده که در اختیار صنعت کشاورزان قرار گرفته است.
قربانیان تاکید کرد: این میزان توزیع نیز براساس اعلام و درخواستهایی که از تراکتورسازی بوده صورت گرفته و این مجموعه همانگونه که در آمار توزیعی کاملا مشهود است، آمادگی داشته تا با تغییر درخواستها سیاستهای تولید متناسب با این درخواستها را تنظیم و پاسخگوی درخواستها باشد بهطوریکه حتی تولید و عرضه ۲۲ هزار دستگاه در موارد اشاره شده وجود دارد اما رئیس مرکز مکانیزاسیون با وجود این توانایی دم از عدم تامین نیاز داخلی و انباشته شدن درخواستها حرف میزند که کذب محض است.
مدیر بازاریابی و فروش تراکتورسازی گریزی نیز به دپو شدن تولیدات تراکتورسازی در سالهای ۹۴ و ۹۵ زد و گفت: در این سالها و براساس آنچه چشمانداز ۱۲ ساله اعلامی از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون، برنامه تولید تراکتورسازی ایران مطابق با چشمانداز مورد اشاره هدفگذاری شد که متاسفانه به واسطه دلایلی که ذکر شد و سیاستهای غلط نه تنها خود این چشمانداز جامعه تحقق نگرفت بلکه تراکتورهای تولیدی به مدت دو سال در انبارهای فروش این شرکت دپو شد.
سهمیهبندی تراکتور
وی با یادآوری آشفته بازاری که طی دو سال اخیر و به واسطه طرح کاملا غیرمنطقی و غیرکارشناسی مرکز توسعه مکانیزاسیون به وجود آمده، متذکر شد: با سهمیهبندی تراکتوری که توانایی تولید آن حتی بیشتر از نیاز داخلی در تراکتورسازی ایران وجود دارد نه تنها به صنعت و تولید ملی این کشور ضربه زده شد بلکه کشاورز و کشاورزی این سرزمین و امنیت غذایی تک تک هموطنان در معرض خطر قرار گرفت، چراکه این سهمیهبندی باعث رشد قارچگونه دلالان و امضاهای طلایی شد که خون تولیدکننده و کشاورز را یکجا مکیده و سودهای کلانی را برداشت میکردند بهطوریکه تراکتور با چندین برابر قیمت کف کارخانه توسط همین سوداگران به کشاورزان فروخته میشود.
قربانیان اضافه کرد: در تنگنا قرار دادن تولیدکننده و کشاورز منحصر به این اقدام نبوده تا جایی که طی ۹ ماهه گذشته ارائه تسهیلات به کشاورزان متقاضی تولیدات تراکتورسازی ایران متوقف و ضربه دیگری بر پیکر این دو قشر وارد شد و بعد از این ماجرا، طراحان تئوری فلجکننده صنعت و کشاورزی کشور با صدور نامهای اعلام کردند از معرفی کشاورز به تراکتورسازی خودداری خواهند کرد.
وی ادامه داد: بعد از این اقدام و بخشنامههای خلقالساعه، تراکتورسازی با آیندهنگری و دورنمایی که از وضعیت بهوجود آمده در سایه همین اقدامات غیرمنطقی متصور بود، تصمیم گرفت در وهله اول برای جلوگیری از ضربه وارد شدن بر کشاورز و صنعت کشاورزی کشور فروش مستقیم و بدون واسطه تراکتور به کشاورزان واقعی را در برنامه کاری خود قرار دهد و به همین منظور در دو مقطع اقدام به فروش مستقیم به کشاورزان کرد این برنامه مورد استقبال متقاضیان قرار گرفت و مهمتر از همه نتایجی مانند کاهش تنشهای بازار تراکتور، جلوگیری از جولان دلالان در این عرصه، رفع سردرگمی کشاورزان و کاهش قیمت بازار آزاد حتی تا مرز یک میلیارد ریال را بهدنبال داشت.
صدور بخشنامهای جدید از سوی بانک کشاورزی در حمایت از واردات تراکتور
مدیر بازاریابی و فروش گروه صنعتی تراکتورسازی از صدور بخشنامهای جدید از سوی بانک کشاورزی در حمایت از واردات تراکتور و و عدم توجه به تولیدات داخلی خبر داد و افزود: این بخشنامه با لغو فروش مشارکت مدنی به کشاورزان و جایگزینی آن با فروش نقدی، بهنظر میرسد هدفی جز حمایت از واردات و دلالان تراکتور را دنبال نمیکند که بیشتر بهفکر منافع شخصی میباشند تا کشاورزان و تولید کننده، چراکه این بخشنامه به هیچ عنوان سازگاری با اهداف تولیدی تراکتور و حتی کمباینسازیها با ظرفیت تولیدی نزدیک به ۳۰ هزار را دستگاه ندارد بلکه آنچه این بخشنامه مد نظر قرار داده بیشتر دلالان و واردکنندگانی هست که به تعداد کم تراکتور وارد کشور کرده و آماده تحویل دارند تا کسانی که تیراژ تولیداتشان فراتر از ارقام چند دههزاری میباشد.
رد انحصاری بودن تولید تراکتور در کشور
وی با رد انحصاری بودن تولید تراکتور در کشور عنوان داشت: تولید تراکتور نه تنها در کشور انحصاری نبوده بلکه فضای کاملا رقابتی بر آن حاکم هست، چراکه تعرفه واردات تراکتور در کشور رقمی معادل پنج درصد می باشد و هر کسی که تمایل به واردات تراکتور داشته باشد به راحتی میتوان در این عرصه فعالیت کند و در خیلی موارد هم دلالان و سوداگران وارد این عرصه شدهاند تا بتوانند از این نمد کلاهی برای ضربه زدن به تولید داخلی و کشاورزی بدوزند که موفق نشدهاند.
قربانیان در ادامه این بحث تاکید کرد: آنچه ظهور و بروز تولیدات خارجی در بازار کشور را ناموفق و استقبال از آن را غیرممکن میسازد قیمت، کیفیت و شبکه خدمات پس از فروش تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی ایران می باشد چرا که این تراکتورهای در مواردی سه برابر پایینتر از تراکتورهای وارداتی بوده و حتی با تولیدات داخلی هم تفاوت قیمت پایین قابل تاملی داشته و در کنار آن شبکه گسترده خدمات پس از فروش که با نزدیک به ۲۰۰ نمایندگی در سراسر کشور هر لحظه و هر زمان آماده ارائه خدمات پس از فروش در قالب گارانتی است.
وی، مزیتهای همچون حضور در بازارهای بینالمللی که شامل بیش از ۱۵ کشور میشود و امسال نیز هدفگذاری صادرات با ۳ هزار دستگاه به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار به مقصد نزدیک به ۲۵ کشور را از دیگر زمینههای مباهات به این سرمایه ملی دانست و گفت: در حالی تراکتورهای ایرانی در اقصی نقاط دنیا متقاضی دارند که محصولات در بازارهای صادراتی به ۲ برابر قیمت داخلی عرضه میشود که به تبع از این بخش از فعالیتهای تراکتورسازی نیز رقم قابل ملاحظهای ارز آوری عاید کشور میشود.
مدیر بازاریابی و فروش تراکتورسازی یادآور شد: هم اکنون در بسیاری از استانها تراکتورهایی ساخت کشور نیوهلند به ارزش نزدیک به ۳۰ میلیارد ریال عرضه میشود که سه برابر تولیدات تراکتورسازی ایران قیمت دارند در حالی که نه تنها هیچگونه مزیت و برتری نسبت به تراکتورهای تولیدی در تراکتورسازی نداشته بلکه بدترین عیبشان نداشتن خدمات پس از فروش و شبکه نمایندگی در ایران میباشد.
قربانیان به مسئله دیگری در این باره اشاره کرد که بیشترین سردرگمی و حیرت را بهدنبال داشت و آن اینکه کشاورزان از این محصولات وارداتی استقبال نکردهاند اما مرکز توسعه مکانیزاسیون با دادن تسهیلات بالای ۸۰ درصد قیمت این محصول به متقاضیان این تراکتورها میخواهد در هر صورت پای تراکتورهای نیوهلندی را به مزارع ایران باز کند، یعنی خریدار این تراکتورهای خارجی میتوانند صرفا با ۲۰ درصد آورده خود صاحب تراکتوری شوند که تراکتورهای مشابه داخلی آن یک سوم این تراکتورها قیمت دارند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مرکز توسعه مکانیزاسیون برای تولیدات تراکتورسازی از دادن تسهیلات به بهانه بالا بودن قیمت تولیداتش خودداری میکند، این پرسش را مطرح کرد که حال چرا همین مرکز تسهیلات اختصاصی به بخش کشاورزی و تولیدات داخلی را صرف محصولات وارداتی میکند؟
بر اساس این گزارش، در طی دو سال سهمیهبندی تراکتور، مرکز توسعه مکانیزاسیون مسوولیت بررسی اهلیت و واجد شرایط بودن کشاورزان برای دریافت تراکتور در سراسر کشور را برعهده داشت که همانطور که اشاره شد در پی این اقدام افزایش چندین برابری قیمت تراکتور در بازار آزاد رقم خورد و تراکتورهای واگذار شده به متقاضیان معرفی شده به جای مزارع از انبارها سردر آوردند. در حالی که کشاورزان واقعی مدتها و حتی چندین سال پشت درهای بسته مراکز توسعه مکانیزاسیون چشم به راه روزنهای برای رسیدن به تراکتورهای تراکتورسازی ایران بودند که مستندات و حتی گزارشهای تصویری کشاورزانی که این نوبت چندین ساله را طی کردهاند در این مطلب ارائه خواهد شد.