• امروز : پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
1
جوابیه میراث فرهنگی:

خان حامامی ثبت ملی نیست!

  • کد خبر : 4985
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۸
خان حامامی ثبت ملی نیست!
معاونت میراث‌ فرهنگی آذربايجان شرقی درباره علت تخریب طاق یک حمام‌های تاریخی تبریز و تعلل چندین ساله در عملیات مرمت این بنا عنوان کرد: در «خان حامامی» تعدد مالک وجود دارد که حاضر به هزینه‌کرد نیستند و از طرفی در بحث اعتبارات و هزینه‌کرد قانونی سازمان میراث فرهنگی با مشکل و محدودیت مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، در روزهای گذشته آذرانجمن در خصوص تخریب کامل یکی از طاق های حمام تاریخی «خان حامامی» به دلیل انجام عملیات مرمت و نیمه رها شدن عملیات توسط میراث فرهنگی استان گزارشی تهیه کرده بود.

این حمام تاریخی که در سال ۱۳۸۰ اقدام به مرمت و بازسازی شده بود؛ حالا پس از حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، عملیات متوقف شده و به حال خود رها شده است.

وحید نواداد، معاونت میراث‌ فرهنگی آذربایجان‌شرقی در خصوص علت عدم اتمام مرمت بنای خان حامامی و تخریب کامل یکی از طاق‌های این حمام تاریخی عنوان کرد: حمام تاریخی خان اثر ثبت ملی نبوده و تعدد مالک وجود دارد. همچنین به دلیل موجود نبودن شماره ثبتی برای این بنا طبق قانون، سازمان میراث فرهنگی نمی‌‌تواند هزینه‌ای برای بازسازی و یا مرمت خان حامامی در نظر بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در دهه هشتاد بازسازی این بنا از طریق میراث فرهنگی شروع شده و نیمه کاره رها شده؛ بیان کرد: علت نیمه رها شدن اقدام بازسانی و مرمت بنای خان حامامی این است که در سالیان گذشته قانونی در خصوص ورود میراث فرهنگی جهت بازسازی و یا مرمت سازی این بنای غیر ثبتی در نظر گرفته نشده بود.

نواداد ادامه داد: در حال حاضر قانون این است که فقط هزینه کرد در خصوص اماکن ثبتی صورت بگیرد؛ اما سازمان میراث فرهنگی با مالکان بناهای تاریخی غیر ثبتی در ارتباط است که از نظر فنی، مهندسی، مصالحی و طراحی به حمایت و نظارت کارهای بازسازی مالکان اقدام می‌کند تا این بناها تخریب شده و از بین نرود.

وی با بیان اینکه هزینه‌کردها باید از طرف مالک صورت بگیرد، اظهار کرد: در خان حامامی تعدد مالک وجود دارد که حاضر به هزینه کرد نیستند و از طرفی در بحث اعتبارات و هزینه کرد قانونی سازمان میراث فرهنگی با مشکل و محدودیت مواجه است.

نواداد با اشاره به کمبود بودجه کافی برای مرمت آشار تاریخی در استان، گفت: سازمان میراث فرهنگی همانند تمامی دستگاه های دولتی با کمبود بودجه مواجه بوده و در انجام کار ها با محدودیت و یا کمبود منابع مالی روبه‌رو می‌شود.

وی اضافه کرد: اما در خصوص جذب اعتبارات ملی اقداماتی انجام شده است؛ ۱۰۰ درصد اعتبارات ملیِ تخصیص شده توسط سازمان میراث فرهنگی جذب شده است؛ اما اگر شما به بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نگاهی بی‌اندازید در صورت مقایسه بودجه میراث فرهنگی با وزارت خانه های دیگر خواهید دید که بودجه اختصاصی آنقدر هم زیاد نبوده است.

وی در خصوص برخی انتقادها از عملکرد میراث فرهنگی استان نسبت به استان‌های دیگر بیان کرد: استان آذربایجان‌شرقی در سطح دستگاه های استانی، حائز رتبه در جشنواره شهید رجائی شده و هم در رده بندی خود، وزارت میراث در مقایسه با استان های کشور حائز رتبه بوده و مورد تایید ‌می‌باشد.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=4985

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.