مساوات- سما شیرزاد: وقتی در طول روز در حال رفت و آمد به محل کار، خانه، خرید، دید و بازدید و… در تبریز هستیم؛ با منظره خیابانهایی مملو از خودرو مواجه میشویم که تلاش می کنند تا جایی برای پارک پیدا کنند و یا در ترافیک با سرعت بسیار کم تردد کنند.
▪️ایجاد ازدحام در شهر با نبود پارکینگ
بی شک افزایش تردد با وسایل نقلیه شخصی در سطح شهر علاوه بر افزایش آلودگی هوا و همچنین افزایش ترافیک، مشکل بزرگی همچون معضل نبود پارکینگ در تبریز را به دنبال دارد. اما این عامل تنها مشکل برای ایجاد ترافیک و ازدحام در سطح شهر نیست.
▪️معضل پارکهای سوبله در تبریز
عوامل دیگری نیز در ترافیک خیابان های سطح شهر تبریز وجود دارد. مانند پارک های دوبله و یا حتی سوبله ای که به دلیل نبود جایی برای پارک و کم عرض بودن خیابان ها در ترافیک نقش بالایی دارند و از طرفی نیز شهر را بسیار آشفته و بینظم جلوه میدهد.
وضعیت فعلی ترافیک تبریز تمام شهروندان را کلافه کرده و لزوم در نظر گرفتن محدودیتهای ترافیکی و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات ترافیکی تبریز بیشتر از پیش احساس میشود.
▪️کمبود سهم حمل و نقل عمومی در تبریز
یعقوب وحیدکیا؛ معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری کلانشهر تبریز در خصوص مشکل ترافیک شهر تبریز، عنوان کرد: افزایش ترافیک در تبریز طبیعی است. بیایید لحظه ای به دنیای قبل از کووید فکر کنیم. در شهرها، گروههای زیادی از مردم وجود داشتند که برای رسیدن به مکانی دیگر، به وسایل حملونقل عمومی متکی بودند. اما پاندمی کرونا باعث شد تا شاهد تغییر قابل توجهی در اولویت حمل و نقلی افراد از حمل و نقل عمومی به وسیله نقلیه شخصی باشیم، که به طور بالقوه باعث ازدحام و مشکلات ترافیکی شهری را افزایش داد.
وی یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک را کمبود سهم حمل و نقل عمومی اعلام کرد و گفت: هرچه سهم ما در حمل و نقل عمومی کاهش یابد، روند به سمت خوردوهای شخصی بخصوص خودروهای تک سرنشین افزایش مییابد و این باعث گرههای ترافیکی، پارک های دوبله و سوبله در خیابانها میشود و معابر توسط خودروها اشغال میگردد. در چنین موقعیتی آشکار است که اگر الگوهای سفر خودرویی تغییر نکند هیچوقت معابر و وسعت شهر جوابگوی این حجم از خودروهای در حال تردد نخواهد بود.
▪️ساماندهی ترافیک تبریز نیازمند سیاست هماهنگی با حجم خودروهای در حال تردد
وحید کیا ادامه داد: در تبریز هر ماه حدود ۴ الی ۵ هزار خودرو شماره گذاری میشود و در کنار آن روزانه حدود بیش از ۸۰۰ هزار خودرو در تبریز با پلاک تبریز و شهرستان در حال تردد هستند. اگر سیاست ما هماهنگ با حجم خودروهایی که روزانه تردد میکند باشد باید سریعتر شرایطی را محیا کنیم تا بتوانیم ترافیک تبریز را ساماندهی کنیم.
وی در خصوص راهکارهای مقابله با سیاست های خودرو محور توضیح داد: ما باید مدیریت تقاضا و مدیریت ترافیک هوشمند را گسترش دهیم و از ظرفیت های حداکثری وسعت و طول شبکه استفاده کرده و بیشتر اختیارات را در حوزه حمل و نقل عمومی قرار دهیم تا با این ایجاد این اولویت بندی به تردد های روزانه را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهیم.
▪️تغییر الگوهای کمکی در کاهش ترافیک سطح شهر
وی در خصوص الگوهای کمکی در کاهش ترافیک سطح شهر، اضافه کرد: هرچه شما وسعت خیابان ها را افزایش دهید باز هم توسط خودرو ها اشغال خواهد شد و نهایتا باید در الگوهای شهرسازی تغییرات ایجاد شود و شهر بر اساس محور حمل و نقل عمومی توسعه یابد و طوری باشد که اتوبوس را به مترو و تاکسی ها را به محل های پارک وصل کند که مسافران براحتی برای انجام کار خود با حمل و نقل عمومی تردد کنند تا حمل و نقل یک پارچه و ترکیبی ایجاد شود و جوابگوی نیاز های شهر باشد.
وی بیان کرد: ما در ثنوات قبلی در هوشمند سازی ترافیک مورد بی مهری قرار گرفته ایم به طوریکه در ساختار پارکینگ های عمومی با مشکلات سازهای مواجه بودیم که امسال سازمان ترافیک با در اولویت قرار دادن این مشکلات شروع به بررسی و بازسازی برخی پارکینک ها نمودیم که پارکینگ های تربیت، گلستان، سهند و مشروطه جزو این پارکینگ ها هستند.
▪️مدیریت هوشمند برنامه سال ۱۴۰۲
وی برنامهِ در نظر گرفته شده برای سال ۱۴۰۲ را مدیریت هوشمند عنوان کرد و افزود: در قدم اول در نظر گرفته شده با استفاده از هوشمندسازی، ظرفیت استفاده هوشمند از پارکینگ ها در سطح شهر معرفی شود و بدین اساس جستجو برای پیدا کردن پارکینک خالی در فضای خالی اتفاق بیفتد که اگر اعتباری برای این طرح در نظر گرفته شود در سال های بعدی قابل انجام میشود.
▪️تغییر ساعات طرح زوج و فرد
وی گفت: اخیرا با تصویب مصوبه ای قرار بر این شد تا ساعات اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مصوب از ساعت ۹ الی ۱۴ و ۱۶ الی ۲۰ تغییر یابد. نظارت بر محدوده طرح زوج و فرد توسط دوربینهای نصب شده هم به شکل هوشمند انجام شود.
▪️مدارس و مجتمعهای پزشکی دارای بیشترین بار ترافیکی
وی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری با سازمانهای آموزشی و درمانی برای کاهش ترافیک بیان کرد: متاسفانه واحد های درمانی و واحد های آموزشی در ایجاد مکان یابی خودرو ها برای پارک به هیچوجه از شهرداری و پلیس راهور استعلامی نمیگیرند. کسانی هستند که از محل مسکونی خود به عنوان مطب و یا محل آموزشی استفاده میکنند که با خیابان های ۸ متری و ۱۲ متری مجوز اخذ کرده اند و در حین تعطیلی مدارس که والدین به مدارس مراجعه میکنند بهشدت معابر را تحتالشعاع قرار میدهند.
وی اضافه کرد: همچنین واحد های درمانی در ایجاد ترافیک مسئولیتی را قبول نمیکنند و برخی نیز پارکینگ را فقط برای کادر درمانی مجاز میبینند. این موضوع در مسائل ترافیکی شهر و جلسات استانی مطرح شده و پیگیر تا در دستور کار قرار بگیرد و تعییراتی در صدور مجوز ها ایجاد شود تا کمکی بر کاهش ترافیک تبریز شود.
وی خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید مشکل ترافیک در کلان شهر ها یک شبه به وجود نیامده است تا بتوان با آن به طور سطحی برخورد کرد و یک شبه این معضل را برطرف نمود. مشکلات ترافیکی که بر تمام امور زندگی ما تأثیر نموده نیاز به تلاشهای شبانه روزی است تا این مشکل را رفع نموده و زندگی شهری و شهرنشینی را آنچنان که در ذهنها مبنی بر آرامش، امکانات، دسترسی به تمام نیازها میباشد را به وجود آوریم.
▪️ترافیک عامل تشدید آلودگی هوا
جبارعلی ذاکری؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در صحن شورای اسلامی کلانشهر تبریز ترافیک را از جمله دلایل اساسی آلودگی هوای این کلانشهر دانست و اظهار داشت: ترافیک تبریز از جمله مشکلات اساسی کلانشهر تبریز است که باید سال های قبل به این مسئله رسیدگی میشد تا اکنون با مسئله آلودگی هوا کمتر مواجه میشدیم.
▪️فرهنگ سازی در استفاده حمل و نقل عمومی
وی تاکید کرد: نوسازی و توسعه ناوگان عمومی از طرف شهرداری تبریز قابل تقدیر است؛ باید درکنار نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توجه ویژه هم به فرهنگ سازی و استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی برای شهروندان مورد توجه قرار داده شود. با توجه به تدابیری که برای حل مشکل ترافیک شهر تبریز اتخاد میشود اما هنوز تبریز مدت هاست که با معضل ترافیک و شلوغی بیش از حد خیابان ها و ماشین های سواری شخصی و تک سرنشین روبرو است.