• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6
علیزاده در نشست اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون نظارت و حاکمیت قانون مجلس دوازدهم تاکید کرد؛

اثرگذاری بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در خوداشتغالی و کارآفرینی

  • کد خبر : 10829
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۱۷
اثرگذاری بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در خوداشتغالی و کارآفرینی
منتخب مردم ورزقان در مجلس دوازدهم گفت: یکی از کارکرد‌های مهم فناوری، توسعه کارآفرینی با کمترین هزینه ممکن است که این امر با توجه به اشباع دولت از جذب نیروی انسانی و همچنین تأثیرپذیری مفهوم اشتغال از زیست‌بوم نوآوری و فناوری و بازتعریف آن در جهان امروز، به طور خاص در مناطق لازم‌التوجه و برای دهک‌های کم‌درآمد اهمیتی چندبرابری پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از اقتصاد۲۴؛ رضادعلیزاده در نشست اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون نظارت و حاکمیت قانون دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعریف شغل در دنیای مدرن، استفاده از فناوری و نوآوری را امری ضروری برای اشتغالزایی دانست و با تأکید بر نقش ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه، یادآور شد: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با محصولات خود بستر بسیار مطلوبی برای توسعه کارآفرینی به خصوص برای قشر آسیب‌پذیر جامعه فراهم کنند که این امر البته نیازمند همکاری و تعامل سازمان‌ها و نهاد‌های مربوط از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) است.
 

▪️نقش مهم اقتصاد دانش‌بنیان در ارتقاء رضایتمندی اجتماعی

وی ادامه داد: در شرایطی که ایجاد یک شغل در صنایع مادر و بزرگ به میلیارد‌ها ریال پول نیاز دارد، در زیست‌بوم دانش‌بنیان با اعداد پایین‌تر سرمایه‌گذاری می‌توان نه‌فقط خوداشتغالی، بلکه زیست‌بوم کارآفرینی ایجاد کرد که این امر قطعاً نقش جدی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود رضایت‌مندی شغلی و رضایت‌مندی اجتماعی دارد.
 
▪️فرهنگ دانش‌بنیان امکان استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی در اشتغال را فراهم می‌کند

نایب رئیس کمیسیون صنعت، معدن، تجارت دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان امکان ایجاد ظرفیت‌های جدید در اقتصاد را فراهم می‌کند، تأکید کرد: امروزه با توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری، دولت‌ها حتی می‌توانند برای ایجاد اشتغال روی ظرفیت کشور‌های دیگر نیز برنامه‌ریزی داشته باشند. به عنوان نمونه بسیاری از فعالان و متخصصان حوزه نرم‌افزار با شرکت‌های خارجی در محور‌های شغلی مختلف از تولید و مدیریت محتوا تا دیجیتال مارکتینگ، از برندینگ تا ساخت و تولید انیمیشن، از طراحی سایت تا تولیدمحتوا کار می‌کنند که اطلاعات این افراد بعضاً در هیچ یک از آمار‌های اشتغال بدلیل غیررسمی بودن لحاظ نمی‌شود. در این بخش، اگر قوانین و مقررات با استفاده از فناوری‌های نوین اصلاح و انتقال مالی امکان‌پذیر شود، قطعاً بستر اشتغال‌زایی سیار گسترده‌ای در جامعه ایجاد خواهد شد.
 
▪️اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان، اسلحه پنهان در جنگ اقتصادی

علیزاده، محوریت اقتصاد دانش‌بنیان را لازمۀ توسعۀ خلاقیت و ایده‌پردازی و به تبع آن سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی دانست و یادآور شد: فراموش نکنیم اقتصاد خلاق که امروزه بخش مهمی از آن به صورت آزادکاری (Freelancer) انجام می‌شود، به حدی تاثیرگذار است که توانست در بهبود وضعیت اقتصادی و برون رفت بزرگترین اقتصاد جهان (اقتصاد ایالات متحده) از رکود سال ۲۰۰۹، مساعدت کند. امروز اهمیت اقتصاد خلاق به حدی زیاد است که از آن به اسلحه پنهان در اقتصاد هم یاد می‌شود.
 
▪️غفلت از زیست‌بوم دانش‌بنیان نابخشودنی است

وی در پایان یادآور شد: همه این ظرفیت‌ها را می‌توان با اصلاح و پایش دقیق قوانین و توجه و تمرکز بر حوزه فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان به خوبی فعال کرد. با این حال به دلیل عدم توجه کافی به زیست‌بوم دانش‌بنیان، در حال حاضر بخش زیادی از جامعه متقاضیان کار را همین متخصصان حوزه‌هایی مانند نرم‌افزاری تشکیل می‌دهند. این در شرایطی است که اگر قوانین، خود را با مقتضیات حوزه دانش‌بنیان مطابقت دهند، نه‌تن‌ها این افراد وارد چرخه اشتغال موثر می‌شوند؛ بلکه می‌توانند سهم بالایی از کارآفرینی را به خود اختصاص دهند.

شایان ذکر است؛ نشست اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون نظارت و حاکمیت قانون دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با محوریت نقش مهم فناوری‌های روز در توسعۀ همه‌جانبه کشور، اثرگذاری اقتصاد دانش‌بنیان در نیل به پیشرفت‌پایدار، لزوم حمایت مجلس شورای اسلامی در دور جدید از زیست‌بوم دانش‌بنیان و همچنین زمینه‌سازی برای اجرای بهتر و گسترده‌‎تر قانون جهش تولید دانش‌بنیان، در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=10829

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.