• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

احداث کریدور زنگه‌زور آغاز شده است/ روسیه از ایده کریدور زنگه‌زور حمایت می کند

  • کد خبر : 7830
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۵۳
احداث کریدور زنگه‌زور آغاز شده است/ روسیه از ایده کریدور زنگه‌زور حمایت می کند
رییس جمهور آذربایجان گفت: ما همچنین احداث کریدور زنگه‌زور را آغاز کردیم که نه تنها بخش اصلی کشور را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می‌کند، بلکه بخشی از مسیرهای راه آهن بین المللی نیز خواهد بود.   

به گزارش پایگاه خبری مساوات، الهام علی‌اف در نشست سران اتحادیه اقتصادی اورآسیا در مسکو گفت: پیش شرط های جدی برای عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان وجود دارد. 

وی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی منطقه لاچین در سال ۲۰۲۵ به بهره برداری می رسد، افزود: گردش تجاری آذربایجان با کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا به استثنای ارمنستان در سال ۲۰۲۲ با ۳۱ درصد افزایش به ۴٫۷ میلیارد دلار رسید که حدود ۹ درصد از تجارت خارجی آذربایجان با کشورهای عضو این‌ اتحادیه  صورت می گیرد.

رییس جمهور آذربایجان ادامه داد: از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳، گردش تجاری با کشورهای این اتحادیه  ۳۸ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان بزرگترین ناوگان تجاری دریای خزر را دارد، گفت: بیش از ۵۰ کشتی و بندر به زودی نوسازی می شود و حجم حمل بار به ۲۵ میلیون تن می رسد. این امر به ویژه با توجه به افزایش قابل توجهی که در حمل و نقل بار از خاک آذربایجان مشاهده می شود، حائز اهمیت است. باکو یک کارخانه کشتی سازی مدرن دارد که قادر به ساخت هر نوع کشتی است.

علی‌اف با بیان اینکه مذاکراتی با همسایگان ما در دریای خزر در حال انجام است تا سفارش ساخت کشتی برای آنها اخذ شود، خاطرنشان کرد: به ویژه با توجه به اینکه ارمنستان، قره باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت می شناسد، احتمال توافق صلح بین باکو و ایروان وجود دارد. 

وی اضافه کرد: آذربایجان برای احداث کریدور زنگزور ابتکار عمل  بخرج داد.  آذربایجان هیچ ادعای ارضی علیه ارمنستان ندارد. ما هیچ جاده ای را مسدود نکرده ایم، در چارچوب موازین حقوقی بین المللی یک پاسگاه در مرز خود ایجاد کرده ایم.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=7830

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.