• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1
انتقاد فیلم‌ساز آذربایجانی از متولیان فرهنگی استان؛

انفعال کامل انجمن سینمایی استان/ تجلیل از فیلمبردار عروسی به عنوان سینماگر!

  • کد خبر : 9191
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
انفعال کامل انجمن سینمایی استان/ تجلیل از فیلمبردار عروسی به عنوان سینماگر!
محسن خدابنده؛ فیلم‌ساز منتخب جشنواره «لیفتاپ» آمریکا با انتقاد از عملکرد انجمن سینمایی آذربایجان‌شرقی گفت: هیچ ارگان و سازمانی در حوزه سینمای استان فعالیتی انجام نمی‌دهند و کاملا منفعل شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از آذرانجمن، در روزهای اخیر، فیلم کوتاه «منتش» به نویسندگی و کارگردانی محسن خدابنده، برنده جایزه شایستگی «بیستمین جایزه مسابقه جهانی فیلم» (Accolade Global Film Competition) از ایالات متحده آمریکا شد.

▪️«منتش» کم‌هزینه‌ترین فیلم آذربایجان

بعد از دریافت این جایزه محسن خدابنده در گفتگو با آذرانجمن در خصوص جزئیات ساخت این فیلم عنوان کرد: فیلم کوتاه «منتش» را می‌توان به عنوان کم‌هزینه‌ترین فیلم منطقه آذربایجان، انتخاب کرد.

وی ادامه داد: بعد از ساخت این فیلم کوتاه که با جمعی از نفرات حرفه‌ای و قدیمی استان تولید شد، در جشنواره های خارجی از جمله فیلم سازی لیفتاپ «LIFTUP» کشور برتانیا شرکت کرده و حائز دریافت جایزه شد. همچنین در تورنتو و تایلند نیز کاندید دریافت جایزه بهترین فیلم شده و جایزه بزرگ جهانی سینما در ایالات متحده آمریکا را به عنوان نشان شایستگی کسب کرده است.

وی افزود: ما سعی کردیم بجای اینکه بخواهیم عوامل فنی برای ساخت فیلم کوتاه «منتش» از تهران راهی تبریز شود، از خود تبریز تیم فنی خوبی را جذب کرده و فیلم ساختیم و خوشبختانه این اقدام نتیجه بخش و موفقیت آمیز بود.

▪️پیشرفت چشمگیر سینمای آذربایجان

خدابنده در خصوص آخرین وضعیت سینمای آذربایجان اظهار کرد: در حال حاضر فیلم های ترکی در آذربایجان در حالت استیبل و وضعیت قابل قبولی قرار گرفته است؛ حدود ۲۵ سال است که سینمای آذربایجان را رصد می‌کنم و به صراحت می‌توانم بگویم فیلم های دهه اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و کیفیت تولید این اثرها بالا رفته است، همچنین در سال های اخیر کارهای بلند و سینمایی در استان تولید شده که اگر با سال های گذشته این تولیدات را مقایسه کنیم قطعا خواهیم دید که پیشرفت قابل قبولی حاصل شده است.

▪️انفعال کامل انجمن سینمای جوان استان

وی ادامه داد: اما متاسفانه در خصوص حمایت از سینماگران و فیلمسازان اقداماتی صورت نمی‌پذیرد و این فیلم‌ها با هزینه‌های بسیار سنگین و به صورت کاملا شخصی و در سکوت خبری در حال ساخت هستند. زمانی که در تبریز فیلم های فاخر و باکیفیت تولید نمی‌شد اما با فعالیت‌هایی که انجمن سینمای جوان در آن سال‌ها انجام می‌داد جریان فیلم‌سازی به شکل پویا به چشم می‌آمد، اما اکنون هیچ ارگان و سازمانی در حوزه سینما فعالیتی انجام نمی‌دهند و کاملا منفعل شده اند.

وی در انتقاد از ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با سینما در استان بیان کرد: فعالیت انجمن سینمای جوان آذربایجان شرقی در سال های اخیر اصلا قابل قبول نیست و این انجمن بسیار منفعل عمل می کند و افراد غیرسینمایی در این محل فعالیت می‌کند و تنها افرادی که در این انجمن عضو نیستند سینماگران‌ هستند.

وی تاکید کرد: حداقل کاری که انجمن سینمای جوان آذربایجان شرقی در چنین موقعیتی می‌توانند در استان انجام دهد اجرا و انجام جشنواره است که حتی این انجمن از انجام آن نیز عاجز است و چرا که انجام چنین برنامه‌هایی از حرفه‌شان خارج است.

وی در خصوص آینده سینمای آذربایجان گفت: در چنین موقعیتی نباید انتظار زیادی در رشد و تحول سینمای آذربایجان داشته باشیم و متاسفانه ظاهرا چنین دیده می‌شود که مدیران ارشاد نیز خواستار این موقعیت هستند که هم مانع اجرای جشنواره‌های حرفه‌ای و باکیفیت هستند و هم مخالف فعالین این حوزه!

▪️هزینه‌های کلان؛ بن‌بست فیلم کوتاه!

وی با بیان اینکه فعالیت فیلم کوتاه در استان ممکن است بزودی به پایان برسد، تشریح کرد: بزرگترین معضلی که در وضعیت سینمای آذربایجان شاهدم بحث تولیدات است؛ اخیرا متوجه شده ام که حتی با وجود تعداد کم فیلم های تولیدی در تبریز، فیلم‌سازان با هزینه های سنگین و بسیار گران مشغول به ساخت می‌شوند که از ماهیت فیلم کوتاه دور است، با چنین وضعیتی نیز عملا اکران فیلم کوتاه در استان ممکن است قطع شود.

▪️تجلیل از فیلمبردار عروسی به عنوان سینماگر!

وی گفت: اخیرا توسط انجمن سینما گران استان مراسم تجلیل برپا شد که دومین دوره از این برنامه با حضور معاون وزیر همراه بود، از فعالان حوزه سینما و فیلم‌سازان حرفه ای استان به آن مراسم دعوت نشده بودند و کسانی هم که در این برنامه حضور یافتند، به تماشای تجلیل از فیلمبردار عروسی به عنوان سینماگر که تاکنون فعالیت سینمایی را انجام نداده‌ و حتی به عنوان رهگذر از درب سینما نگذشته، شاهد شدند.

حتی از مسئولین تهرانی هم که در این برنامه حضور یافته بودند حمایتی را شاهد نبودیم و کسی نپرسید که این نفرات فعال سینمای آذربایجان‌شرقی که برتر انتخاب شده‌اند چه اثری را به تولید رسانده‌اند؟

وی با بیان اینکه رسانه ها خود در ارتقای این افراد به جایگاه های پرآوازه دخیل‌اند، توضیح داد: با چنین تصمیم گیری های مدیران استانی، کسانی که شوآف در حوزه رسانه هستند راه را با رزومه سازی غلط برایشان باز می‌کنند و با این رزومه ها در رسانه ها حاضر شده و برای خود کارنامه‌سازی می‌کنند و همچنین رسانه ها نیز بدون تایید صحت موضوع و یا راستی آزمایی، ماهیت خود را زیر سوال می‌برند و هم بطور غیرعمدی باعث افزایش مشروعیت و شهرت این افراد غیرحرفه ای در سطح جامعه می‌شوند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=9191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.