• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5
در همایش شرکای اجتماعی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی مطرح شد؛

توجه به ثروت‌آفرینی در اقتصاد روستایی/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صندوق در حوزه توسعه صنایع مس

  • کد خبر : 8111
  • ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
توجه به ثروت‌آفرینی در اقتصاد روستایی/ ضرورت استفاده از ظرفیت‌های صندوق در حوزه توسعه صنایع مس
همایش شرکای اجتماعی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی و تجلیل از دهیاران نمونه استان عصر سه شنبه (۱۳ تیرماه) به مناسبت روز دهیار و با حضور مدیران استانی و شهرستانی، کارگزاران صندوق و دهیاران در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، در این همایش سخنرانان و شرکت کنندگان بر ضرورت توجه به ثروت‌آفرینی در اقتصاد جوامع روستایی و نیز استفاده از ظرفیت‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع مس آذربایجان تاکید کردند.

▪️اقتصاد روستایی باید ثروت‌آفرین شود

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی در این همایش با بیان اینکه اقتصاد روستاها باید از معیشتی و سنتی بودن به سمت ثروت‌آفرینی برود، اظهار داشت: اگر ما می‌خواهیم روندی که در طی سال‌های گذشته بر سر اقتصاد روستا آمده جلوگیری کنیم باید نقش روستا در اقتصاد کشور را بازیابی کنیم و صندوق‌های بیمه اجتماعی باید ختم به فعال شدن محیط اجتماعی روستاها شود.

محمد کلامی ادامه داد: کسب و کار روستاها باید از معیشتی و سنتی بودن به سمت ثروت‌آفرینی برود و این جذبه ایجاد شود که جوانان در روستای خود بمانند و ایجاد اشتغال کنند.

وی افزود: نباید در سایه فعالیت‌های دولتی، نهادسازی در روستاها از بین برود و در نتیجه این اتفاق، توسعه روستاها دچار بحران شود و باید با نمادسازی، فرهنگ تلاشگری را در روستاها بازیابی و احیا کنیم.

کلامی در پایان گفت: دولت امکانات زیادی برای روستاها اختصاص داده است و این دهیاران هستند که باید فعال‌تر باشند و این منابع را جذب کنند. با ایجاد تعاونی‌ها می‌توانیم این منابع را جذب و نه به نفع یک فرد بلکه کل افراد روستا استفاده کنیم.

▪️افزایش یارانه اقشار ‌محروم و نیازمند با اولویت مناطق روستاها

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان به عنوان جوانترین صندوق در کنار دیگر صندوق‌های اجتماعی در راستای گسترش عدالت اجتماعی و رفع فقر و محرومیت در جوامع روستایی و عشایری فعالیت می‌کند.

حسین فتحی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در افزایش مرحله به مرحله یارانه اقشار محروم و نیازمند جامعه خاطرنشان کرد: در اولین گام از خردادماه جاری یارانه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به صورت پایلوت افزایش یافته است که این پروسه ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه افزایش یارانه اقشار نیازمند با اولویت روستاها و دهستان‌ها و شامل ۱۱ کالای اساسی خواهد شد، افزود: در این راستا فروشگاه‌های اکثر مناطق روستایی تجهیز شده‌اند و انتطار می‌رود با کمک دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها، فروشگاه‌های روستاهای باقی‌مانده نیز هر چه سریعتر تجهیز شوند.

▪️تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد اشتغال آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۱

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به تحقق ۱۰۳ درصدی تعهد اشتغال نزدیک به ۴۶ هزار نفر در سطح استان در سال گذشته گفت: تعهد اشتغال سال جاری استان، ۴۷ هزار و ۱۶۵ نفر  است که متاسفانه بدلیل عدم ثبت اشتغال‌های ایجاد شده در شهرستان‌ها، استان ما در سه ماهه اول سال در رده‌های پایین جدول اشتغال کشوری قرار گرفته است.

وی از فرمانداران خواست نسبت به ثبت اشتغال‌های ایجاد شد اعم از خود اشتغالی و خانگی در سامانه مربوطه اهتمام ورزند.

فتحی در پایان سخنانش با اشاره به تفاهم‌نامه‌های متعدد منعقد شده با دستگاه‌های مختلف در جهت تقویت تعاونی‌ها، گفت: شعار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، “هر روستا یک شرکت تعاونی” است که امیدواریم مسئولین محترم استانی در راستای تحقق این مهم بویژه راه‌اندازی و توسعه “تعاونی‌های پیشرفت و آبادانی” و “تعاونی‌های توسعه روستایی” پیشگام شوند.

▪️لزوم تشکیل تعاونی‌های دهیاری در روستاها

فرماندار میانه، دیگر سخنران همایش، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی را تغییر بافت جمعیتی دانست و افزود: در نتیجه این امر، اقتصاد جامعه مصرف‌گرایانه می‌شود و متاسفانه در نتیجه کوچ روستاییان به حاشیه‌ شهرها، تاثیر بسیار منفی در وضعیت اجتماعی جامعه اتفاق می‌افتد.

مسعود سعادتی ادامه داد: خوشبختانه جهادسازندگی و بقیه ارگان‌ها بعد از جنگل تحمیلی در مناطق روستایی و عشایری اقدامات بسیاری انجام داده‌اند و در سال‌های اخیر نیز این موضوع با اهمیت بیشتری پیگیری شده است.

وی افزود: وجود دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستایی، نمودی از مردمی بودن حکمرانی می‌باشد. روستاها بیشتر از همه جا به حمایت دولتی نیاز دارند و با حمایت دهیاری‌ها و شوراهای روستایی می‌توانیم بسیاری از مشکلات مناطق روستایی را حل کرده و به توسعه هرچه بیشتر کشور کمک کنیم.

فرماندار میانه تاکید کرد: دهیاران با تحصیلات بالا و بانوان در سال‌های اخیر در مناصبی همچون دهیاری‌ها و شورای‌های روستایی، فرصت‌های بیشتری برای نقش‌آفرینی یافته‌اند که این موضوع جزو نقاط ارزشمند و حکمرانی مردمی می‌باشد.

سعادتی در پایان سخنانش با بیان اینکه با تشکیل تعاونی‌های دهیاری می‌توانیم در فراهم‌سازی اقتصاد روستاها فعال‌تر عمل کنیم، گفت: در حال حاضر این اتفاق در بخش ترکمنچای، کاغذکنان و… میانه در سایه تلاش بخشداران اتفاق افتاده است که امیدواریم تعاونی ‌های روستایی در تمام روستاهای استان تشکیل شود.

▪️دهیاران، نقش اساسی در گسترش چتر بیمه‌ای در روستاها دارند

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی نیز گفت: همایش شرکای اجتماعی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی با حضور مجموعه و پک کاملی از شرکای اجتماعی صندوق اعم از فرمانداران، بخشداران، دهیاران، کارگزاران صندوق، مدیران و مسئولین استانی و شهرستانی و رسانه‌ها برگزار می‌شود.

محمد نظری با بیان اینکه قرار بود این همایش با حضور دکتر برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور برگزار شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه سفر دو روزه دکتر برقراری به خاطر کسالت و نقاهت ایشان کنسل شد و امکان حضور ایشان در جمع شرکای اجتماعی صندوق در آذربایجان‌شرقی میسر نگردید.

وی در ادامه سخنانش، با اشاره به ثبت‌نام و عضویت ۲۷۵ هزار نفر از مشمولین استانی در صندوق، افزود: کلیه روستانشینان، عشایر، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، شاغلین صنایع دستی، قالیبافان  و رانندگان بین شهری می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های ۹۳ گانه صندوق در سطح استان، به عضویت صندوق در آیند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در دولت سیزدهم، طرح بهره‌مندی شاغلین فصلی از خدمات صندوق نیز اجرایی شده است که براساس این طرح، کلیه شاغلین فصلی اعم از روستانشین و شهرنشین به شرط داشتن کارت مهارت فنی حرفه‌ای و نداشتن شرایط عضویت در بیمه تامین اجتماعی، می‌توانند در صندوق ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره تجلیل از دهیاران نمونه استانی در این همایش گفت: دهیاران نقش اساسی در پیشبرد امورات صندوق در جوامع روستایی دارند به گونه‌ای که ۲۲ هزار نفر از بیمه شدگان صندوق را دهیاران و تعاونی‌های دهیاران ثبت‌نام کرده‌اند.

▪️از ظرفیت‌های صندوق در حوزه توسعه صنایع مس استفاده شود

نظری در ادامه سخنانش، بهره‌مندی ۵۵۰۰ نفر از مستمری‌بگیران صندوق از بیمه تکمیلی درمان و هدفگذاری برای پرداخت تسهیلات بانکی به ۲۵۰ هزار نفر از مستمری‌بگیران را از اقدامات مهم انجام گرفته در دولت سیزدهم برشمرد.

وی همچنین به صدور ۱۳ هزار و ۹۰۵ فقره احکام اعم از بازنشستگی کلی، بازنشستگی پیش از موعد، از کارافتادگی و فوتی در استان اشاره کرد و افزود: استان آذربایجان‌شرقی به لحاظ تعداد بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران، رتبه اول کشوری را داراست که این موفقیت مرهون تلاش همکاران ما در کارگزاری‌ها و حمایت همه‌جانبه مدیران و مسئولین استانی و شهرستانی است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی در خاتمه سخنانش با اشاره به اینکه صندوق سهام ارزنده‌ای در صنایع فولادی و صنایع مس دارد، از مسئولین استانی خواست با توجه به وجود مجتمع عظیم مس سونگون در آذربایجان‌شرقی، از ظرفیت‌های صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع مس در استان استفاده کنند.

▪️افزایش دوبرابری اعتبارات دهیاری ‌ها

دهیار نمونه استانی نیز گفت: دولت سیزدهم با افزایش دوبرابری اعتبارات دهیاری ‌ها و قیر رایگان، باعث رشد فضای توسعه پروژه‌های عمرانی در روستاها شده است.

کاظم قنبری؛ دهیار کندرود افزود: دهیاران عزیز با ترویج فرهنگ عضویت در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر که ۷۰ درصد این بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود باعث تعامل هرچه بیشتر و بهره‌مندی مردم از این بیمه شوند.

در پایان همایش از دهیاران و کارگزاران نمونه صندوق، زوج بازنشسته از صندوق بیمه اجتماعی و تنی چند از مدیران استانی با اهدای لوح، تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=8111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.