• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2
یادداشت/

در حاشیه ثبت روز تولد زرتشت در تقویم فرهنگی ایران

  • کد خبر : 6593
  • ۰۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰:۰۰
در حاشیه ثبت روز تولد زرتشت در تقویم فرهنگی ایران
به نظر می‌رسد اعلام دقیق تاریخ تولد زرتشت و ثبت آن به صورت رسمی در تقویم فرهنگی، خبر از فعل و انفعالاتی می‌دهد که چندین سال است با نام کوروش هخامنشی گره خورده و آن هم ختم به نظریه خطرناک ایرانشهری می‌شود. نفوذ و پیشرفت نرم طرفداران و مجریان نظریه ویرانگر ایرانشهری در سیستم دینی ایران قابل تامل، مطالعه و بررسی می‌باشد...!

مساوات – دکتر توحید ملک‌زاده: شورای انقلاب فرهنگی، عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری فرهنگی جمهوری‌اسلامی، روز ۶ فروردین‌ماه را به‌عنوان روز تولد زرتشت در تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ثبت کرد. جدای از تبعات این قبیل اقدامات سطحی و به اصطلاح آبکی در تقویم فرهنگی یک کشور چگونگی تثبیت روز تولد یک مولود چندین هزار سال قبل بسیار تعجب‌آور است. چراکه حداقل در سه مورد وجود، زمان تولد و مکان تولد زرتشت اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد:

١- وجود زرتشت: جمعی از دانشمندان زرتشت را موجودی اسطوره‌ای و غیرحقیقی می‌دانند و بعضی‌ها وی را کاهنی می‌دانند که در قبایل بدوی می‌زیسته. هرتسفلد، هنینگ، نیبرگ، دارمستتر، دیاکونوف و دیگران درباره وی اظهار نظرهایی کرده‌اند که باهم اختلافات اساسی دارد.

٢- زمان زرتشت: منابع مختلف وجود زرتشت را از ۶٠٠٠ سال قبل میلاد تا سده ششم ق. میلاد می‌دانند. بعضی‌ها هم این تاریخ را به طرز معماگونه بیان کرده‌اند: دوپرون: ١٢-۵٨٩ ق.م، جکسن: ۵٨٣-۶۶٠ ق.م، بعضی‌ها ۵/٢ سده قبل‌از اسکندر، ۶۶٠ ق.م وغیره…

٣- مکان تولد: نیز از مبهمیات این شخص می‌باشد از حوالی دریاچه اورمیه، شیز و موغان(مغان) و ساوالان(سبلان) گرفته تا ری و بلخ در شرق و سپس مناطقی در غرب.

به نظر می‌رسد اعلام دقیق تاریخ تولد زرتشت، اگر شخصی خیالی تصور نشود، و ثبت آن به صورت رسمی در تقویم فرهنگی، خبر از فعل و انفعالاتی می‌دهد که چندین سال است با نام کوروش هخامنشی گره خورده و آن هم ختم به نظریه خطرناک ایرانشهری می‌شود. نفوذ و پیشرفت نرم طرفداران و مجریان نظریه ویرانگر ایرانشهری در سیستم دینی ایران قابل تامل، مطالعه و بررسی می‌باشد…!

۶ فروردین‌ماه ١۴٠٢

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=6593

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.