• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1
یادداشت/

شهرک مسکونی گردشگری ورزقان، پروژه‌ای که قربانی کینه‌توزی برخی‌ها شد

  • کد خبر : 9650
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۶
شهرک مسکونی گردشگری ورزقان، پروژه‌ای که قربانی کینه‌توزی برخی‌ها شد
شهرک مسکونی و گردشگری ارس قادر است شهرستان ورزقان را در کمتر از یک دهه به لحاظ اقتصادی و جمعیتی، متحول کند به گونه‌ای که جمعیت ۵۰ هزار نفری فعلی را به بیش از ۷۵ هزار نفر رسانده و بیش از ۴ هزار نفر بر فعالان حوزه خدماتی شهرستان بیافزاید تا بدین ترتیب، روند مهاجرت‌فرستی شهرستان ورزقان را متوقف و زمینه اشتغال و درآمد پایدار جدیدی برای اهالی فراهم سازد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، شهرستان ورزقان با وجود معادن بزرگی همچون طلای اندیرگان و مزرعه‌شادی، معدن آهن آوان و از همه مهم‌تر مجتمع مس سونگون به عنوان بزرگترین مجتمع معدنی شمالغرب کشور، شهرستانی معدنی شناخته می‌شود.

هم‌اکنون، هزاران نفر در این معادن مشغول به کار هستتد که بخش اعظم این شاغلان را نیروهای غیربومی و یا بومی‌های ساکن در شهرهای تبریز و اهر تشکیل می‌دهند. ساکنان شهر ورزقان و روستاهای حاشیه جاده‌های خواجه- ورزقان- سونگون و اهر- ورزقان، همه روزه شاهد تردد ده‌ها اتوبوس حامل پرسنل و کارگران سونگون به شهرهای اهر و تبریز می باشند. علیرغم اینکه این موضوع همیشه مورد انتقاد اهالی شهرستان بوده، اما تاکنون فکر و اقدامی برای حذف تردد این اتوبوس‌ها اندیشیده نشده است و تفکر و برنامه‌ریزی‌ای که در سال ۱۳۹۷ با پیگیری مهندس علیزاده؛ نماینده وقت در این موضوع اتخاذ شده بود؛ با مخالفت‌های نسنجیده نماینده فعلی شهرستان، به ثمر ننشست.

برخی‌ها معتقدند؛ اگر مجتمع سونگون وسیله ایاب و ذهاب به مقاصد اهر و تبریز در اختیار شاغلین غیربومی قرار ندهد، آنها مجبور به سکونت در شهرستان می‌شوند، اما بی‌شک این ارزیابی، درست نیست و چنین راهکاری مادامی که زیرساخت‌های لازم را فراهم نکنیم کارساز نبوده و مشکلی بر انبوه مشکلات فعلی شهرستان خواهد افزود و ورزقان را به لحاظ ترافیکی و امنیتی با مشکلات جدیدی مواجه خواهد ساخت.

راهکار حل این مشکل را نماینده وقت ورزقان در مجلس دهم با طرح ایجاد شهرک مسکونی و گردشگری ارس، ارایه کرده بود. طرحی که با اتمام مجلس دهم مسکوت ماند و بنا به‌دلایلی، هیچ اقدامی از سوی نماینده فعلی شهرستان در مجلس در راستای آغاز عملیات اجرایی آن صورت نگرفت.

شهرک مسکونی و گردشگری ۲۰ هزار نفری ارس را باید یکی از طرح‌های مهم و ملی شهرستان ورزقان در دوره چهار ساله نمایندگی مهندس علیزاده در مجلس دهم برشمرد. طرحی که قرار بود نه تنها نیاز اسکان کارکنان غیربومی شاغل در ادارات و معادن شهرستان بویژه مجتمع مس سونگون و معدن طلای مزرعه شادی را برطرف سازد، بلکه کاهش استهلاک جاده‌ها و حوادث و تلفات انسانی جاده‌ای و… را سبب شده و افزایش بهره‌ورری نیروی انسانی و نیز ایجاد مشاغل و منابع درآمدی پایدار برای اهالی و در کل رونق اقتصادی شهرستان وزقان را رقم بزند.

با احداث شهرک مسکونی و گردشگری ارس، شهرستان ورزقان در کمتر از یک دهه به لحاظ اقتصادی و جمعیتی، متحول می‌شد. با اسکان دائمی بیش از ۲۰ هرار نفر از کارکنان و نیروهای غیربومی شاغل در معادن شهرستان، جمعیت شهرستان که در حال حاضر، حدود ۵۰ هزار نفر را شامل می‌شود به بیش از ۷۵ هزار نفر افزایش می‌یافت.

علاوه بر این، با اسکان نیر‌های غیربومی، بیش از ۴ هزار نفر بر فعالان حوزه خدماتی شهرستان افزوده می‌شد. بدین ترتیب روند مهاجرت‌فرستی شهرستان ورزقان متوقف و زمینه اشتغال و درآمدهای پایدار جدیدی برای اهالی شهرستان در حوزه‌های خدماتی فراهم می‌شد.

در هر حال مطالعات امکان سنجی و  مکانیابی شهرک در حدود ۵۰۰ هکتار از اراضی روستاهای #قراجه‌ملک، #علویق، #گویجه‌سلطان، #دوریق و #یاشیل انجام و مجوزهای اداری لازم به سرعت اخذ گردید، اما اتمام دوره مجلس دهم، فرصت آغاز عملیات اجرایی را از طراحان پروژه گرفت.

متاسفانه نماینده راه‌یافته به مجلس یازدهم نه تنها اعتقادی به پیگیری طرح‌های نماینده قبلی نداشت، بلکه با طرح موضوعات حاشیه‌ای، مانع از تداوم پروسه اجرایی طرح‌های مصوب و آغاز شده، گردید. بدین‌ترتیب پروژه شهرک مسکونی و گردشگری ارس ورزقان نیز قربانی کینه‌توزی برخی افراد شد و یک فرصت طلایی دیگر رونق و توسعه از شهرستان ورزقان بویژه روستاهای محدوده طرح شهرک مسکونی و گردشگری ارس گرفته شد.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=9650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.