• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
4
یادداشت/

شهرک گلخانه‌ای خاروانا؛ پروژه‌ای که با کج‌اندیشی برخی‌ها شروع‌نشده به تعطیلی کشیده شد!

  • کد خبر : 9863
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸
شهرک گلخانه‌ای خاروانا؛ پروژه‌ای که با کج‌اندیشی برخی‌ها شروع‌نشده به تعطیلی کشیده شد!
پروژه عظیم شهرک گلخانه‌ای خاروانا از جمله پروژه‌های مهمی است که در چهار سال گذشته بنا بدلایلی چون لجبازی جریان سیاسی حاکم بر منطقه و در اولویت قرار گرفتن اهداف سیاسی مغرضانه، شروع نشده به تعطیلی کشیده شد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، سد حاجیلارچای در اواخر مجلس دهم و با پیگیری‌های مهندس علیزاده و تزریق اعتبار از سونگون به بهره‌برداری رسید. با توجه به این که بیشتر اراضی بخش خاروانا در بالادست سد قرار داشت و پمپاژ آب برای استفاده کشاورزی به صورت سنتی دارای صرفه اقتصادی نبود، بنابراین پروژه بزرگ احداث شهرک گلخانه ۱۰۰۰ هکتاری خاروانا جهت ایجاد درآمد اهالی و توسعه و نجات دیزمار، پیش بینی و عملیات اجرایی مطالعات آن همزمان آغاز گردید. ولی تغییرات مدیریتی که شدیدا تحت تاثیر جریان سیاسی خاصی بود عملا پیگیر آن نشد و این طرح همانند بسیاری دیگر از پروژه‌های عمرانی شهرستان، در سایه بی‌مهری، بی‌توجهی، لجبازی و بی‌مسئولیتی جریان سیاسی حاکم در شهرستان بدست فراموشی سپرده شد.

در صورت اجرای این طرح، برای بیش از ۷ هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شد که این نشان از دوراندیشی جریان سیاسی و اجرائی حاکم بر شهرستان بخصوص شخص نماینده اسبق ورزقان و خاروانا در مجلس داشت.

اما جریان محلی پیروز در انتخابات ۹۸، به خاطر از چشم انداختن جریان سیاسی قبلی و ناتوان نشان دادن نماینده سابق با همراه کردن برخی عناصر و افراد کوته‌فکر محلی، سعی کرد طرح شهرک گلخانه‌ای خاروانا را غیرعلمی، غیرعقلانی، غیرمنطقی و غیر‌اقتصادی قلمداد نموده و با نفوذ بر برخی اذهان، نمایشی بودن این پروژه را مطرح سازد. حال آنکه کلیه مطالعات لازم برای اجرای طرح از سوی سازمان جهادکشاورزی استان انجام گرفته و پروژه آماده اجرا بود.

از سوی دیگر، جریان سیاسی حاکم در این چهار سال به مردم القا می‌کرد؛ با افتتاح سد حاجیلار ردیف بودجه سد بسته شده و باز کردن ردیف بودجه برای پروژه افتتاح شده غیرممکن است. در حالی که جریان بی‌منطق حاکم، به خوبی می‌دانست؛ پروژه احداث شهرک گلخانه یک پروژه مستقل و جدای از پروژه سدسازی است که بایستی ردیف بودجه مستقل به نام خود داشته باشد. و صد البته در طول چهار سال گذشته هر نماینده‌ای بود؛ می‌توانست در زمان تصویب بودجه در مجلس، این ردیف بودجه را باز کند یا از طریق جذب منابع مالی از طریق ظرفیت‌های محلی همچون مجتمع مس سونگون، طلای اندیرگان و… اجرای این پروژه بی‌نظیر را پیگیری نماید. اما بدلیل کوته‌فکری و کج‌اندیشی برخی‌ها این پروژه اجرا نشد.

در هر حال، پروژه شهرک گلخانه‌ای خاروانا نه تنها پتانسیل رفع کامل معضل بیکاری منطقه دیزمار را داشت، بلکه می‌توانست بیش از معدن مس سونگون اشتغالزایی داشته و دیزمار را متحول سازد.

امید است در انتخابات آینده، مردم هوشیارانه عمل نمایند و پروژه‌های به خواب رفته توسط جریان سیاسی خاص را دوباره به جریان بیندازند تا منطقه آفتاب توسعه را بر خود دیده و پیکر رنجور خود از این همه نامهربانی‌ها توسط یک جریان خاص را گرم نماید.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=9863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها