• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
نقش ویرانگر کارخانجات قند آذربایجان‌غربی در خشکی دریاچه اورمیه

فعالیت ۶ کارخانه قند در حوضه آبریز دریاچه اورمیه

  • کد خبر : 8130
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
فعالیت ۶ کارخانه قند در حوضه آبریز دریاچه اورمیه
برای تولید هر تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی، ۳۰۲ مترمکعب آب مصرف می‌شود. که با این حساب ۵۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن چغندرقند تحویلی به کارخانجات پنجگانه قند آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۱ مصرف شده است.

مساوات- احمد حسن‌نژاد: در بحث بحران دریاچه اورمیه به یکصد سد احداث شده و یا در حال احداث در حوضه آبی دریاچه اشاره می‌شود، اما کمتر به نقش ویرانگر کارخانجات قند، میاندوآب نقده، خوی، اورمیه، پیرانشهر و مهاباد (در حال افتتاح) اشاره می‌شود. کارخانجاتی که مواد اولیه‌شان محصول بسیار آب‌بر چغندرقند است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، بهمن ماه ۱۴۰۱، از خرید نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن چغندرقند تولیدی کشاورزان آذربایجان‌غربی توسط ۵ کارخانه قند فعال در استان خبر داد.

خسرو شهبازی با بیان اینکه شهرستان‌های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب، نقده به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند، گفت: آذربایجان‌غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است به طوری که پنج کارخانه قند در اورمیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن فعال هستند.

وی همچنین مجموع اراضی زیرکشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه اورمیه را ۱۴ هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام و تصریح کرد: امسال، ۳۲ هزار هکتار از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی زیرکشت محصول چغندر قند قرار گرفته بود.

با توجه به اظهارات سرپرست جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، در مجموع از ۳۲ هزار هکتار اراضی زیرکشت چغندرقند در سال ۱۴۰۱، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن چغندرقند تولید و تحویل کارخانجات قند استان شده که میزان بهره‌وری محصول حدود ۵۳ تن در هکتار می‌باشد.

از سوی دیگر بایستی توجه کرد؛ چغندرقند در بیشتر نقاط دنیا در فصل پاییز کشت می‌شود تا بیشترین حجم آب موردنیاز خود را از بارش‌های پاییزی تامین ‌کند اما در آذربایجان‌غربی، کشاورزان برای در امان ماندن از گزند سرمای شدید زمستان، مجبورند این گیاه را در بهار بکارند. بنابراین باران‌های بهاری، کفاف آب موردنیاز چغندرقند را نمی‌دهد و کشاورزان از آبیاری بیشتر برای زمین‌های خود استفاده ‌می‌کنند. در نتیجه مصرف آب چغندرقند در آذربایجان‌غربی به ۳ برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد.

بر اساس گزارش موسسه جهانی مطالعات آب، برای تولید هر تن چغندرقند در آذربایجان‌غربی، ۳۰۲ مترمکعب آب مصرف می‌شود. که با این حساب ۵۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب آب برای تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن چغندرقند تحویلی به کارخانجات پنجگانه قند آذربایجان‌غربی و یا به عبارت ساده‌تر ۱۶ هزار مترمکعب آب برای آبیاری هر هکتار مزرعه چغندرقند در سال ۱۴۰۱ مصرف شده است.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=8130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.