• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

پایان انتظار ۱۷ ساله بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان/ افزایش ۴۴۰هزار نفری بیمه‌شدگان صندوق در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 5969
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
پایان انتظار ۱۷ ساله بیمه‌شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان/ افزایش ۴۴۰هزار نفری بیمه‌شدگان صندوق در دولت سیزدهم
معاون بیمه‌ای و امور هماهنگی امور استان‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور از پایان انتظار ۱۷ ساله بیمه‌شدگان این صندوق برای بهره‌مندی از بیمه تکمیلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، دکتر سجاد طاهری که در نشست سالانه کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی در تالار صدرای تبریز سخن می‌گفت با اشاره به نقش کلیدی مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: از اینکه امروز در خدمت مردم ولایتمدار، غیرتمند و غیور آذربایجان‌شرقی هستم، خوشحالم.

وی با تاکید بر در دستور کار قرار دادن جهاد تبیین، افزود: جهاد تبیین، دغدغه رهبری است و شاید یکی از عوامل بروز اغتشاشات اخیر، ناتوانی در انتقال صحیح حقیقت انقلاب و دستاوردهای آن به‌ نسل جوان و تشریح و تبیین خدمات نظام به مردم باشد.

وی، تحول‌گرایی و گسترش عدالت اجتماعی، یعنی فراهم آوردن بستر لازم برای بهره‌مندی آحاد مردم بویژه اقشار محروم جامعه از امکانات را از ویژگی‌های دولت سیزدهم دانست و خاطرنشان کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، تکلیف برای ما تمام شد و بایستی این سیاست‌ها را در سرلوحه امورات خود قرار دهیم.

▪️تحول‌گرایی و گسترش عدالت اجتماعی؛ محورهای مهم برنامه عملیاتی صندوق

طاهری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را مولود نظام برشمرد و گفت: مهم‌ترین مشکل در تشکیل این صندوق، نبود کارفرما در جامعه روستایی بود که با برعهده گرفتن این مهم از سوی دولت، صندوق در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد.

وی ادامه داد: به واسطه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان، و کارگزاری‌های صندوق، آینده اقتصادی روستاییان وعشایر تضمین و به تبع آن مشکلات و معضلات در این دو کانون‌ تولید، کاهش می‌یابد.

معاون بیمه‌ای و امور هماهنگی امور استان‌های صندوق، با اشاره به اینکه کلیه خدمات ارائه شده به روستاییان ارزشمند است، گفت: بایستی توجه داشت اگر همه این خدمات بصورت غیرمستقیم در اقتصاد و معیشت جوامع روستایی و عشایری تاثیر می‌گذارند در عوض صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بصورت مستقیم تاثیرگذار است و این اهمیت خدمات این صندوق را می‌رساند.

وی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییرات مدیریتی اتفاق افتاده در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، شاهد اتفاقات بی‌نظیری در این صندوق هستیم که تدوین برنامه عملیاتی صندوق با رویکرد تحول‌محوری و گسترش عدالت اجتماعی از آن جمله است.

طاهری با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم، ۴۴۰ هزار بیمه شده جدید بر خانواده بزرگ صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان افزوده شده، گفت: افزایش ۴۳ درصدی حقوق مستمری‌بگیران و تخصیص ۲۲ هزار فقره تسهیلات قرص‌الحسنه به ارزش ۹۶۰ میلیارد ریال به مستمری‌بگیران که ۱۲ میلیارد تومان آن سهم آذربایجان‌شرقی است، از دیگر اقدامات انجام گرفته در این صندوق می‌باشد.

وی در ادامه سخنانش از پایان انتظار ۱۷ ساله بیمه‌شدگان صندوق برای بهره‌مندی از بیمه تکمیلی خبر داد و افزود: بعد از یکسال کار کارشناسی  با صندوق بیمه آینده‌ساز حافظ به توافق رسیدیم تا ۴۰ هزار نفر از مستمری‌بگیران صندوق را در سه استان بصورت پایلوت تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهد. اگر نتیجه بگیریم در فاز دوم، کلیه مستمری‌بگیران و در فاز سوم، همه بیمه‌شدگان صندوق تحت پوشش قرار می‌گیرند.

معاون بیمه‌ای و امور هماهنگی امور استان‌های صندوق، وجود مجموعه مدیریتی قوی و کارگزاران فعال در آذربایجان‌شرقی را یکی از دلایل انتخاب این استان به عنوان یکی از استان‌های پایلوت در بیمه تکمیلی صندوق برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های تعاون در ایجاد و توسعه اشتغال پایدار، یکی از حلقه‌های مفقوده در صندوق بود که با تفاهم‌نامه امضا شده، منبعد شاهد بهره‌مندی از ظرفیت‌های این حوزه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه سال آینده اتفاق مهمی در سطوح درآمدی صندوق می‌افتد، گفت: با تصمیمات اتخاذ شده، نه تنها مستمری‌بگیران صندوق، حداقل حقوق و دستمزد مستمری‌بگیران تامین اجتماعی را خواهند گرفت بلکه دریافتی مستمری‌بگیران صندوق با حقوق و دستمزد آنها  برابر هم خواهد شد.

طاهری در خاتمه سخنانش، امکان تغییر در سن بازنشستگی صندوق را منتفی دانست و گفت: مجلس و دولت با کاهش سن بازنشستگی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مخالف هستند چرا که نمی‌خواهند مشکلات دیگر صندوق‌های بیمه اجتماعی، گریبانگیر این صندوق شود. اما در برنامه هفتم برای بیمه شدگان بویژه جوانانی که از ۱۸ سالگی شروع به بیمه‌پردازی در صندوق کرده‌اند، برنامه‌هایی اندیشیده شده است.

▪️راهکار رفع حاشیه‌نشینی شهرها، در حمایت از تولید و روستانشینی است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آدربایجان‌شرقی دیگر سخنران این نشست، روستا را منشا تولید و محل زایش و سرزندگی برشمرد و اظهار داشت: روستا مرکز رشد و بالندگی و هویت واقعی مسلمانی ماست. هر آنچه فضیلت و عشق و صلح و صفاست همه در روستا گرد آمده است.

محمد اسکندر با اشاره به وجود ۲۷۲۷ روستا در آذربایجان‌شرقی گفت: ۲۰۲۰ روستای استان بالای ۲۰ خانوار است و در ۱۹۴۲ روستا شاهد فعالیت نهاد دهیاری‌ها هستیم و حدود ۶ هزار نفر عضو شورای اسلامی به عنوان یک شبکه منسجم، راهبری امورات روستاها را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم اهتمام جدی نسبت به رفع محرومیت از مناطق روستایی دارد، افزود: هم اکنون ۹۹ درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز بهره‌مند و قریب به اتفاق روستاهای بالای ۲۰ خانوار برقرار هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری به عزم جدی مسئولین به آبرسانی به روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: در این راستا قرارگاه آبرسانی به روستاها در استان تشکیل شده که امیدواریم سال آینده شاهد تامین آب پایدار در کلیه روستاهای هدف باشیم.

وی بر بسترسازی و آگاه‌سازی برای نقش‌آفرینی خود مردم تاکید کرد و افزود: اگر روستاها آباد و جمعیت‌شان پایداری لازم را داشته باشند، اگر روستایی در روستا ارزش افزوده تولید کند، محصول تولیدی‌اش خریداری شود، طرح کاداستر اجرا و زمین‌های روستاییان سنددار شود، مطمئنا بحث محلات ۲۰۲۰ پیش نمی‌آید و شاهد حاشیه‌نشینی در شهرها نخواهیم بود.

اسکندری، دوای درد حاشیه‌نشینی شهرها را در حمایت از تولید و روستانشینی و گستراندن چتر حمایتی بر سر روستاییان و در کل امیدآفرینی در این جامعه تولیدی دانست و گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این حوزه نقش‌آفرینی می‌کند. 

▪️توانمندسازی روستاییان؛ اولویت دولت سیزدهم

معاون توسعه و مدیریت منابع بیمه آتیه‌سازان حافظ نیز بیمه تکمیلی را بخشی از نظام سلامت دانست و گفت: شاخصه‌های سلامت باید احصا و مبنا و تعریف کار از رویه تعارض به تفاهم تغییر یابد.

امیر علیجانی بر تسهیل ارائه خدمات با رعایت قوانین و مقررات تاکید کرد و افزود: در طرح بیمه تکمیلی نیازی به مراجعه مستقیم و حضوری مردم نیست و در تلاشیم تا کمترین دردسر را برای شهروندان و مستمری‌بگیران داشته باشیم.

همچنین، یونس طاهری؛ معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، توانمندسازی روستاییان و کشاورزان را از اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: اعطای تسهیلات کم‌بهره بانکی در قالب‌های متعدد با بازپرداخت ۷ و ۸ ساله به روستاییان و امکان پرداخت بیمه اجتماعی کارگران و پرسنل فعال در واحدها و کارگاه‌های تولیدی روستایی ‌از طریق صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از جمله اقدامات انجام گرفته در این راستاست.

▪️میزان پرداختی‌های صندوق در آذربایجان‌شرقی به وصولی‌ها نزدیک می‌شود

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست طی سخنانی با اشاره به عضویت ۵۲ درصد جامعه مشمول استان در این صندوق، گفت: از سهم ۵۰۹ هزار نفری استان، تاکنون ۲۶۷ هزار نفر به عنوان بیمه‌شده اصلی تحت پوشش صندوق قرار گرفته‌اند که از این تعداد، ۳۴ هزار و ۵۵۶ نفر مربوط به دولت سیزدهم است.

محمد نظری، ۳۵درصد بیمه‌شدگان در صندوق استان در دولت سیزدهم را بانوان اعلام کرد و افزود: میزان وصولی سالانه صندوق در استان هم اکنون، ۲۷۴۵ میلیارد ریال و میزان پرداختی صندوق نیز ۲۷۱۹ میلیارد ریال است که نشان از سربه سر بودن صندوق در استان دارد.

وی با اعلام نارضایتی از عملکرد کارگزاران استانی صندوق در حوزه قرارگاه کرامت، اظهار داشت: براساس برنامه‌های تدوینی، قرار بود در طول یکسال ۳۹ هزار نفر بیمه‌شده جدید در استان جذب شود که هم اکنون با گذشت ۷ ماه از اجرای طرح قرارگاه کرامت، ۱۵ هزار نفر تحت پوشش قرار گرفته است.

نظری، میانگین سنی بیمه‌شدگان در طرح قرارگاه کرامت را ۳۵ سال و نسبت آقایان به بانوان را ۶۲ به ۳۸ درصد اعلام کرد.

در پایان این نشست دو تفاهم‌نامه با موضوع ارائه خدمات بیمه تکمیلی و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح تحت پوشش قراردادن تمامی مهارت‌آموزان و افراد دارای گواهینامه مهارت در قالب بیمه شاغلین فصلی با صندوق بیمه آتیه‌سازان حافظ و سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان‌شرقی امضا شد.

همچنین احکام بازنشستگی چندین نفر از بیمه شدگان صندوق اعطا و از کارگزاران و کارشناسان کارگزاری‌های استانی صندوق با اعطای لوح، تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=5969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.