• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1
رئیس اداره میراث‌فرهنگی ورزقان خبر داد:

شناسایی ۳۱ محوطه تاریخی در خاروانا/ کشف ۶۷ محوطه باستانی طی ۴ ماه

  • کد خبر : 11059
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
شناسایی ۳۱ محوطه تاریخی در خاروانا/ کشف ۶۷ محوطه باستانی طی ۴ ماه
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورزقان با اشاره به شناسایی ۳۱ محوطه تاریخی در بخش خاروانا گفت: استفاده از جدیدترین و دقیق‌ترین روش مطالعاتی و کاوش‌های باستان شناسی در این شهرستان منجر به کشف ۶۷ محوطه باستانی پیش از تاریخ طی ۴ ماه در ورزقان شد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، مصیب نریمانی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: در بررسی‌های سطحی باستان‌شناسی از منطقه خاروانا، تعداد ۳۱ محوطه متعلق به دوران تاریخی شناسایی شد.

وی افزود: این محوطه‌ها با توجه به اینکه اسامی محلی خود را داشتند نیازی به کدگذاری نبود و بر این اساس، محوطه‌ها با اسامی بومی و محلی خود ثبت و ضبط شدند.
 
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ورزقان ادامه داد: روشی که ما برای بررسی منطقه برگزیدیم جدیدترین و دقیق‌ترین روش بررسی و در عین حال ساده‌ترین روش‌ها به شمار می‌رود. برای این روش که در مجامع باستان شناسی از آن تعبیر SYSTEMATIC دارند ما اصطلاح پارسی پیمایش را برگزیدیم. البته این اصطلاح ترجمه کلمه لاتین نیست. بلکه به دلیل نوع کار و روشی که برای اجرای برنامه به طریق پیمایش و پیمودن زمین است. آن را معادل یافتیم. بر این اساس ابتدا نقشه مسطح منطقه را از بین مدارک موجود انتخاب شده و با در دست داشتن عکس هوایی، نقطه‌ای به عنوان نقطه مبدأ مشخص شد. پس از مشخص شدن نقطه موردنظر، برای پیمودن این منطقه، جستجوها آغاز شد.
 
نریمانی درباره جستجو برای یافتن هر اثری که در نهایت منجر به افزایش احتمال‌های کشف محوطه تاریخی گفت: در طی راه هر یک از عوارض مصنوعی که نشانی برعدم تشکیل طبیعی را همچون تپه، قلعه، گورستان و یا هر اثر غیر منقول دیگری که بر جای مانده از گذشته را دارا باشند. که از این نشان‌ها در درجه نخست یادداشت‌های مربوط به هر اثر تهیه می‌شود. و در صورتی که در آن اثر مواد فرهنگی باقی مانده از گذشته وجود داشته باشد آن را در حد نیاز گردآوری کرده تا بعدها نسبت به طبقه‌بندی آن‌ها اقدام شود.
 
وی در خاتمه سخنانش در خصوص کشف محوطه‌های تاریخی در ورزقان گفت: شناسایی آثار باستانی این حوضه جغرافیایی، مطالعه الگوی پراکندگی و توزیع مکانی استقرارهای انسانی و تهیه نقشه آثار باستانی منطقه از جمله اهداف اصلی برنامه شناسایی بود که آثار شناسایی شده به طور کلی طی ۴ ماه ۶۷ محوطه باستانی پیش از تاریخ در بخش‌های مختلف شهرستان ورزقان شناسایی شد که به لحاظ نوع و شکل استقرارها پراکندگی مکانی و دوره‌های پیش از تاریخی بسیار متنوع و قابل مطالعه هستند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=11059

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.