• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2
یادداشت/

توانمندی‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 11294
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۲۲
توانمندی‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی
آذربایجان‌شرقی یکی از استان‌ها مهم، پرجمعیت و آباد ایران است که در گوشه شمال‌غرب ایران واقع شده است. این استان دارای مرز مشترك با جمهوري‌هاي آذربايجان، نخجوان و ارمنستان بوده و به دلیل واقع شدن در مسير جاده ابريشم و داشتن موقعيت ويژه جغرافيايي به عنوان چهارراه ارتباطي ايران و اروپا و دروازه مشرق زمین خوانده می‌شود. 

▪️توانمندی‌های اقتصادی بخش صنعت

آذربایجان‌شرقی یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور است و وجود بسیاری صنایع با قابلیت‌های موجود به رونق صنایع و توسعه منطقه کمک شایانی کرده است. 

بیش از ۵۰۰۰ واحد صنعتی فعال در استان وجود دارند که عمده واحدهای صنعتی استان شامل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی؛ صنایع نساجی و چرم؛ صنایع شیمیایی و سلولزی؛ صنایع کانی غیرفلزی؛ صنایع سنگین تولیدکننده ماشین‌آلات و تجهیزات و قطعه‌سازی؛ صنایع خودرو، نیرو محرکه و ریخته‌گری و صنایع بالادست نفت، فولاد و پتروشیمی می باشند. 


وجود منطقه آزاد تجاری، صنعتی ارس به وسعت ۵۱۰۰۰ هکتار، مناطق ویژه اقتصادی، بیش از ۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی و شهرک اختصاصی سرمایه‏گذاری خارجی در نقاط مختلف استان نشان از شکوفایی اقتصادی و تسریع سرمایه‌گذاری در استان دارد. 


▪️توانمندی‌های اقتصادی بخش معدن

استان آذربایجان‌شرقی یکی از مناطق غنی کشور از نظر وجود ذخایر مختلف و متنوع معدنی است و بیش از ۸ میلیارد تن ذخیره معدنی در این استان شناسایی شده است. از جمله مهم‌ترین این معادن کانسار مس سونگون می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین اندیس‌های مس ایران و جهان به شمار می‌رود. این استان دارای ذخایر منحصربفردی از قبیل نفلین‌سینیت، کائولن، پرلیت، دیاتومیت و … می‌باشد. 


▪️توانمندی‌های اقتصادی بخش کشاورزی

آذربایجان‌شرقی با دارا بودن ۴۱۴ هزار هکتار اراضی آبی و ۸۰۷ هزار هکتار اراضی دیمی، جزء استان‌های برتر در تولیدات کشاورزی و دامی می‌باشد. از جمله محصولات مهم و عمده استان انگور، زردآلو، سیب درختی، سیب زمینی، گردو، بادام، عسل، گوشت قرمز و … است. 


▪️توانمندی‌های اقتصادی بخش گردشگری

آذربایجان‌شرقی همچنین یکی از قطب‌های صنعت گردشگری بدلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و زیست‌محیطی کشور است. این استان دارای ۱۸۰۰  اثر ثبت ملی و دو اثر ثبت جهانی (بازار سنتی تبریز، بزرگ‌ترین سازه آجری جهان با ۲۷ هکتار وسعت و کلیساهای آذربایجان)، ۹ اثر صنایع‌دستی دارای مهر اصالت یونسکو، ۳۵ اثر دارای نشان برتر و ۸۰ رشته صنایع‌دستی فعال می‌باشد. از جمله عناوین مهم جهانی مأخوذه این استان می‌توان به اخذ برند جهانی در فرش دست‌باف هریس و اخذ عنوان جهانی تبریز به عنوان شهر جهانی فرش دستباف اشاره کرد. 

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-10-23 14:00:49Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com


▪️توانمندی های اقتصادی بخش خدمات

استان آذربایجان‌شرقی، دارای ارتباطات حمل و نقل جاده‌ای و ریلی وسیع با کشورهای همجوار می‌باشد. همچون راه‌آهن باری و مسافری متصل به کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان. 

این استان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی در کشور محسوب می‌شود. به منظور پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان، اولین استان در طراحی و اجرای سیستم پنجره واحد سرمایه‌گذاری در کشور می‌باشد که از این طریق سهولت انجام امور سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران فراهم نموده است. 

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=11294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.