به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از فارس، بزرگترین پروژه بازآفرینی کشور موسوم به طرح نجات تبریز یا همان مسیرگشایی ۴۵ متری شهید آیتالله آلهاشم، در حالی آخرین مراحل اجرایی خود را سپری کرده و روز به روز به مرحله بهرهبرداری نزدیک میشود، که تا چند سال پیش نه شورای اسلامی شهر و نه شهرداری امید و اعتقادی به اجرای آن نداشتند.
این پروژه از سال ۹۱ و با تملک چند ملک مسکونی و تجاری آغاز و تا سال ۹۴ ادامه یافته و سپس متوقف شده بود.
در دوره پنجم شورای اسلامی شهر بحث حذف این مسیر مطرح شد
فریدون باباییاقدم، عضو سابق شورای اسلامی شهر تبریز و عضو فعلی هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ۲۰ خرداد سال ۹۸ در این رابطه گفته بود: «با توجه به لحاظ شرایط توپوگرافی محل، عملا اجرای خیابان ۴۵ متری انقلاب حد فاصل خیابان انقلاب تا ایده لو و ایده لو تا توانیر امکان پذیر نیست.»
وی معتقد بود: با توجه به بلاتکلیفی و مشکلات اهالی امتداد خیابان ۴۲ متری، لازم است تا تکلیف حذف این مسیر در اسرع وقت مشخص شود.
وی همچنین ۱۲ مرداد سال ۹۹ با اشاره به مخالفت معاونت عمرانی وقت شهرداری تبریز با اجرای این پروژه گفته بود: “گحوزه شهری موافق اجرای پروژه و حوزه عمرانی نیز به دلایل فنی مخالف اجرای پروژه هستند که این امر موجب متضرر شدن شهروندان شده است.
بابایی اقدم همچنین با انتقاد از شهردار تبریز در دوره پنجم شورای اسلامی شهر گفته بود: طی سه سال گذشته شهرداری نه تنها اقدامی در این منطقه انجام نداده بلکه تحقق بودجهای این پروژه نیز صفر است.
ایرج شهین باهر؛ شهردار پنجمین دوره شورای اسلامی شهر نیز ۲۵ اردیبهشت سال ۹۸ در رابطه با این پروژه گفته بود: در دوران قبل ( شورای چهارم) که در کمیسیون عمران در مورد پروژه بحث شد و اعلام کردیم که پروژه قابلیت اجرا ندارد ولی متاسفانه عملیات احداث خیابان آغاز شد.
وی معتقد بود: طرح و پروژه باید برای رفاه حال همشهریان باشد نه اینکه مردم با مشکلات فراوان مواجه شوند.
با این وجود در دوره فعلی شورای اسلامی شهر، شهرداری تبریز با هزینهکرد یکهزار میلیارد تومان اقدام به تملک تمامی املاک مسکونی، خدماتی و تجار این مسیر کرده است و بزودی بزرگترین مسیرگشایی کشور در تبریز با حضور دکتر مسعود پزشکیان به بهرهبرداری میرسد.