• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
4
دستور وزیر اقتصاد به گمرک:

نظرات مدیرعامل منطقه آزاد ارس را اعمال کنید

  • کد خبر : 3602
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۵
نظرات مدیرعامل منطقه آزاد ارس را اعمال کنید
وزیر اقتصاد از مدیران همه دستگاه‌های اجرایی مستقر در منطقه خواست با دستور مدیرعامل منطقه آزاد ارس حرکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، سیداحسان خاندوزی در نشست با مدیران و فعالان اقتصادی آذرربایجان‌شرقی اعلام کرد: هدف از ایجاد مناطق آزاد استقلال و چابک‌سازی مجموعه با ارائه اختیارات بیشتر به مدیریت آن بوده لذا لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از گمرک و سایر سازمان‌ها و نهادها با بالاترین مقام منطقه آزاد که مدیرعامل آن می‌شود هماهنگ باشند.

وی افزود: هماهنگی با مدیرعامل منطقه آزاد ارس باید به‌صورت جدی شکل گیرد و این هماهنگی به جز مواردی که ممنوعیت صریح قانونی دارد، باید در بالاترین سطح اتفاق بیافتد و همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مستقر در این منطقه حتما باید با نظر مدیرعامل منطقه آزاد حرکت کنند تا منافع این حرکت هماهنگ به مردم و فعالان اقتصادی منطقه برسد.‌

وزیر امور اقتصاد و دارایی به موضوع راه‌اندازی بازارچه مرزی خداآفرین نیز اشاره کرد و تاکید داشت: با توجه به اینکه احداث چنین بازارچه‌ای مجوزهای لازم را دارد، باید مقدمات لازم برای استفاده از این ظرفیت در کنار مباحث دیپلماتیک فراهم شود.‌

مجید کیانی نیز در این نشست با بیان اینکه از ظرفیت مناطق آزاد به‌صورت کامل استفاده نشده است، خاطرنشان کرد: در سفر ریاست محترم جمهوری به ارس در خصوص هماهنگی‌های مرزی صحبت شد و چندی قبل رئیس‌جمهور اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور را ابلاغ کردند اما هنوز این اتفاق در گمرکات جلفا، نوردوز و خداآفرین اجرایی نشده است.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه ما به نیابت از وزارت اقتصاد مامور شده‌ایم هماهنگی‌ها را در مرزها انجام دهیم، متذکر شد: برخی دستگاه‌ها ماده ۶۵ را به اجرا درآورده و مسئولیت‌ها را واگذار کرده‌اند اما باید این اتفاق در گمرک نیز اجرایی شود.

وی افزود: بحث مالیات ارزش افزوده مشکل دیگری است که به مزیت‌های مناطق آزاد آسیب می‌زند. فعالان اقتصادی یک‌بار برای ماده اولیه ارزش افزوده می‌دهند و یک بار در صادرات. در تعهد ارزی نیز این مشکل وجود دارد و تاکنون بانک مرکزی برای رفع آن اقدام نکرده است.

کیانی با اعلام اینکه شعب بانک‌های مستقر در منطقه آزاد ارس باید از اختیارات بیشتری برخوردار باشند، توضیح داد: چند سالی است به شعبات بانک‌های دایر در منطقه خیلی از تصمیمات را نمی‌توانند اتخاذ کنند و انتظار داریم به شعب مناطق آزاد نگاه ویژه‌ای شکل گیرد. کمتر از ۱۰ درصد منابع گردش مالی که در منطقه آزاد رخ می‌دهد در بانک‌های منطقه است و همین باعث بروز مشکل در ارائه تسهیلات شده است.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=3602

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.