• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
7

سرشماری سیاه خروس قفقازی، پرنده اسرارآمیز کوه‌های قره‌داغ

  • کد خبر : 7679
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۰۵
سرشماری سیاه خروس قفقازی، پرنده اسرارآمیز کوه‌های قره‌داغ
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی گفت: سرشماری جمعیت سیاه خروس قفقازی گونه شاخص آذربایجان‌شرقی به مدت دو روز در منطقه قره‌داغ انجام گرفت. 

به گزارش پایگاه خبری مساوات، داود غنی‌پور گفت: گونه سیاه خروس قفقازی که آخرین حد پراکنش آن در ناحیه اکولوژیک قفقاز منحصر به ارتفاعات اکوسیستم ارسباران می‌باشد که سر شماری آن از طریق تخمین جمعیت و مشاهده مستقیم نرهای زایا با رعایت شرایط زمانی و جغرافیایی خاص امکانپذیر هست. 

وی افزود: همه ساله در فصل بهار این پرنده در محدوده اکوتون جنگل و مرتع جهت جفت‌یابی اقدام به حرکات نمایشی نموده و بهترین فرصت را برای سرشماری و تخمین جمعیت را برای کارشناسان و نیروهای متخصص محیط بان فراهم می‌نماید و  براساس برنامه سالیانه سرشماری پرندگان و طبق سنوات قبلی سرشماری از گونه مذکور نیز در نیمه دوم اردیبشهت ماه سالجاری صورت گرفت.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: این پرنده زیبا از خانواده ماکیان سانان بوده و زیستگاه آن در کشور ما محدود به ارتفاعات قره‌داغ و جنگل‌های قره‌داغ می‌باشد و سازمان حفاظت محیط‌زیست در طول ۵۰ سال گذشته چتر حمایتی لازم جهت حفظ گونه و زیستگاه آن با رویه مقابله با گسترش فعالیت‌هایی نظیر جاده‌سازی و گردشگری بدون ضابطه انجام داده است.

غنی‌پور با اشاره به ارزش حفاظتی این پرنده توصیه کرد: با توجه به ارزش حفاظتی و زیبایی شناختی گونه و انحصار آن به محدوده کوچکی از استان توصیه می شود گردشگران عزیز از فعالیتهای مخاطره‌آمیز بویژه آفرود و رانندگی خارج از جاده‌ها در زیستگاه‌های حساس و مجاور آن خودداری نموده وجوامع محلی نیز از چرای دام، علف چینی و برداشت گیاهان دارویی مخصوصا گونه قره‌قات که بعنوان غذای اصلی این پرنده در محدوده زیستگاهش می‌باشد خودداری نمایند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=7679

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.