به گزارش پایگاه خبری مساوات، در حالی که تبریز و آذربایجانشرقی در گذشته به عنوان دروازه اقتصادی کشور و مهد اولینهای صنعتی شناخته میشدند، وضعیت کنونی صنعت و سرمایهگذاری در این استان با چالشهای جدی روبهرو شده است.
رضا صدیقی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در حاشیه نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجانشرقی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: «تبریز و آذربایجان در گذشته دروازه اقتصادی کشور و مهد اولینها بودند، اما امروز این جایگاه در اقتصاد کشور رو به افول رفته است.»وی افزود: «در طول ۴۷ سال گذشته سهم سرمایهگذاری دولت در آذربایجان شرقی نزدیک به صفر بوده و این پویایی موجود تبریز، حاصل تلاش و سرمایهگذاری بخش خصوصی است که بیش از ۹۰ درصد سرمایهگذاریها را بر عهده داشتهاند.»
صدیقی همچنین تأکید کرد: «برای ما تکلیف است که از این افسران جبهه اقتصادی در برابر دستورالعملهای خلقالساعه و موانع تولید و صادرات حمایت کنیم.»در بخشی دیگر از سخنان خود به وضعیت نابسامان شرکت ماشینسازی تبریز اشاره کرد و گفت: «ماشینسازی تبریز شناسنامه صنعت آذربایجان و بلکه کشور است، اما بیثباتی مدیریتی و مالکیتی، این مجموعه را از مسیر اصلی خود منحرف کرده است. برنامههای کنونی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نمیتواند ناجی این کارخانه باشد.»وی، راهکار احیای این برند قدیمی را استفاده از ظرفیتهای قانون مولدسازی داراییهای راکد دانست و از استاندار آذربایجان شرقی خواست: «جلسهای تخصصی برای تعیین تکلیف ماشینسازی تبریز به عنوان برند خاورمیانه تشکیل شود تا راه نجات این مجموعه بهصورت شفاف و عملیاتی مشخص گردد.»
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان ضرورت حمایت عملی و فوری از صنعت و سرمایهگذاری در استان، هشدار داد که بدون توجه جدی به مشکلات ماشینسازی تبریز و سایر صنایع مهم، ممکن است جایگاه اقتصادی آذربایجانشرقی بیش از پیش تضعیف شود. تشکیل جلسه تخصصی و بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی تنها راه احیای این برند تاریخی و بازگرداندن تبریز به جایگاه اصلی خود در اقتصاد کشور است.