به گزارش پایگاه خبری مساوات، اصغر باقریفر مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در ادامه سلسله نشستهای خبریی مدیران مجموعه شهرداری با تحریریه شهریارنیوز اظهار کرد: بودجه سازمان حمل و نقل ریلی در سال جاری ۶۵۰۰ میلیارد تومان است که از این میزان، ۴۶۰ میلیارد تومان مربوط به هزینههای جاری و ۶۰۴۰ میلیارد تومان به بخش عمرانی خطوط یک، دو، سه و چهار و حوزه ناوگان خط یک تخصیص یافته است.
▪️بودجه و وضعیت ناوگان ریلی تبریز
به گفته باقریفر، ۳۱۵ دستگاه واگن در یکی از شرمتهای داخلی در دست تولید است که ۱۸۰ دستگاه آن متعلق به تبریز، ۹۰ دستگاه اصفهان و ۵۰ دستگاه نیز متعلق به شیراز است.
او افزود: تاکنون ۴۵ دستگاه تحویل گرفتهایم و تجهیزات ۳۰ واگن نیز آماده و تحویل کارخانه شده است. سهم تبریز از قدرالسهم تولید، ۵۷.۱۸ درصد است و پیشبینی میشود از ۶ رام تولیدشده، سه رام به تبریز اختصاص یابد.
مدیرعامل مترو تبریز تحقق ۵۷ درصدی بودجه عمرانی و ۱۲۰ درصدی عملکرد درآمدی در ششماهه نخست سال را از دیگر شاخصهای مثبت عملکرد سازمان دانست.
▪️خط یک؛ حملونقل ترکیبی و افزایش خدمات مسافری
باقریفر اعلام کرد: در خط یک مترو تبریز، روزانه حدود ۷۰ هزار مسافر جابجا میشوند. تاکنون ۱۲ رام در حال بهرهبرداری است و با تکمیل ۱۸۰ دستگاه واگن، هدوی حرکت قطارها به ۴ دقیقه کاهش مییابد.
وی افزود: احداث پلهبرقی جدید در ایستگاه شهید باکری با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان و نصب سه آسانسور و پلهبرقی در ایستگاه سهراه امین با هزینه ۳۷ میلیارد تومان انجام شده است.
به گفته وی، در آینده نزدیک برای آمارگیری دقیق مسافران، دوربینهای People Count در ایستگاهها نصب خواهد شد.
▪️خط دوم مترو تبریز
باقریفر گفت: خط دوم مترو تبریز با طول ۲۲.۴ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه در سه فاز طراحی شده است. فاز اول به طول ۱۰ کیلومتر، فاز دوم ۷.۵ کیلومتر و فاز سوم ۵ کیلومتر است.
به گفته وی، حفاری حد غربی فاز اول به پایان رسیده و دستگاه تیبیام از مسیر خارج شده است. حد شرقی نیز تا نزدیکی استانداری پیش رفته و ۷۳۰ متر از حفاری باقی مانده که تا پایان بهمنماه تکمیل خواهد شد.
او افزود: در فاز اول هشت ایستگاه از قراملک تا استانداری پیشبینی شده است. در هفت ایستگاه عملیات اجرایی و نازککاری در حال انجام است. تاکنون ۱۲۰۰ متر ریلگذاری انجام شده است.
برنامهریزی برای بهرهبرداری از پنج ایستگاه خط دوم و آغاز مسافرگیری تا پایان سال ۱۴۰۵ از مهمترین اهداف اعلامشده این سازمان است.
▪️فاینانس خارجی؛ فرصتی کمنظیر برای توسعه خط دو
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در رابطه با فاینانس خط ۲ مترو گفت: موضوع فاینانس خارجی از سال ۹۳ مطرح شد و در سال ۹۴ جزو مصوبات سفر ریاستجمهوری قرار گرفت. این فاینانس به مبلغ ۴۲۰ میلیون دلار بوده و بانکهای شهر، تجارت و سپه به عنوان بانکهای عامل معرفی شدهاند.
وی افزود: تنها مرحله باقیمانده، تشکیل سندیکای بانک عامل و تصویب شورای حکام چین است. پیشبینی میشود با تکمیل این فرایند، اوایل سال آینده مبلغ فاینانس واریز شود.
به گفته باقری فر این فاینانس بهطور مساوی میان دولت و شهرداری تبریز در بازپرداخت اصل و سود تقسیم میشود و تمام تجهیزات خط دوم از محل همین فاینانس تأمین خواهد شد.
▪️خط سوم مترو؛ آغاز حفاری از ترمینال تبریز
مدیرعامل مترو تبریز از آغاز حفاری خط سوم خبر داد و گفت: این خط به طول ۱۰ کیلومتر و شامل ۱۰ ایستگاه است. عملیات حفاری از ترمینال تبریز آغاز شده و تاکنون ۱۰۰ متر حفاری انجام گرفته است.
وی افزود: انتقال ۱۲۰۰ متر برق از پست امامیه، تأمین ۴۰ میلیارد تومان برای برق و ۲۲۵ میلیارد تومان برای خط سوم در دستور کار بوده است.
▪️خط چهارم مترو؛ خط روسطحی و مد حملونقل تراموا
به گفته باقریفر، مطالعات خط چهارم مترو تبریز از سال گذشته آغاز شده و تا پایان آذرماه مطالعات پایه به پایان میرسد. این خط به طول ۱۹ کیلومتر و با ۲۳ ایستگاه، بهصورت روسطحی و در قالب تراموا اجرا میشود.
وی افزود: سال آینده عملیات اجرایی فاز اول این خط از فرودگاه تا نصفراه آغاز خواهد شد و هزینههای آن حدود ۳۰ درصد هزینه مترو برآورد میشود.
▪️برنامههای فرهنگی و آموزشی سازمان حملونقل ریلی تبریز
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز از اجرای بیش از ۲۵ برنامه فرهنگی در ششماهه نخست خبر داد و گفت: برنامههایی چون سهشنبههای مهدوی، بزرگداشت مناسبتهای ملی و مذهبی مانند غدیر خم و ۲۲ بهمن و برگزاری نمایشگاههای کتاب از جمله این اقدامات است.
وی افزود: در حوزه آموزش نیز دورههای تخصصی برای راهبران، کارکنان و دورههای HSE برگزار شده است. تبریز، تهران و مشهد تنها شهرهایی هستند که مراکز آموزشی راهبران دارند.
▪️برنامههای ششماهه دوم سال
به گفته باقریفر، در نیمه دوم سال خرید ۱۹ پلهبرقی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و ۲۹ آسانسور با ۴۴ میلیارد تومان در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: مهمترین برنامه کاری ما برای ششماهه دوم، خروج تیبیام شرقی از فاز دوم خط دو، در محدوده بلوار باغمیشه تا میدان دانشسراست.
او در پایان یادآور شد: از زمان تأسیس قطار شهری، ۶۸۰۰ میلیارد تومان مجوز اوراق مشارکت صادر شده و تنها در سه سال اخیر، ۴۹۰۰ میلیارد تومان مجوز در این دوره مدیریت شهری اخذ شده است.





















