• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7
یادداشت/

آخرین رمق‌های خانه تاریخی باباخان تبریز

  • کد خبر : 10977
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
آخرین رمق‌های خانه تاریخی باباخان تبریز
خانه تاریخی باباخان تبریز، این روزها آخرین رمق‌های خود را می‌گذراند و چنانچه در آغاز عملیات مرمت و بازسازی آن تسریع نشود، چه بسا طی سال‌های آتی، جز تلی خاک از این خانه قاجاری باقی نماند.

مساوات – احمد حسن‌نژاد: خانه قاجاری باباخان در کوی باباخان دؤنگه‌سی جامیشاوان واقع شده است و به گفته نوادگان و بازماندگان باباخان، قدمت آن حداقل به ۱۶۰ سال پیش برمی‌گردد.

هرچند قسمت‌های مربوط به سردر خانه باباخان به شماره ۲۲۸۵۰ در سال ۱۴۸۷، ثبت ملی شده است اما خبری از حفاظت و نگهداری و مرمت و بازسازی این خانه ارزشمند تاریخی نیست و به حال خود رها شده است.

تخریب حریم خانه باباخان در سال‌های گذشته با واکنش‌های تند فرهنگ‌دوستان تبریزی مواجه گردید و سبب شد؛ شهین باهر شهردار وقت تبریز به همراه حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی از این خانه بازدید و دستور توقف عملیات تخریب در جوار این خانه تاریخی را صادر کنند و بر ضرورت احیای این مکان تاریخی تاکید نمایند.

اما بعد از گذشت سال‌ها از این ماجرا، وضعیت این خانه تاریخی هیچ تغییری نکرده و حتی نخاله‌های ساختمانی و آجرهای باقیمانده از تخریبات آن‌سال‌ها، همچنان جمع آوری نشده است.

معمرین محله جامیشاوان معتقدند؛ باباخان از افراد قدرتمند و بانفوذ و از جوانمردان محله جامیشاوان بوده است.

ظاهرا، باباخان از یاران نزدیک حاج الهیارخان- دلاور معروف تبریز در دوره ناصرالدین شاه قاجار- بوده است. گویند؛ وقتی الهیارخان جهت انتقام گرفتن از رجبعلی داروغه، به محل درگیری یعنی قانلی دالان در بازار تاریخی تبریز رفته بود، باباخان نیز همراه وی بود و چون بعد از واقعه مذکور مورد تعقیب نیروهای دولتی قرار می‌گیرند، باباخان نیز همراه الهیارخان مدتی به مکه رفته و بعد از آرام شدن اوضاع، مجدداً به تبریز باز می‌گردند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=10977

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها