• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
2

‍ ۲۳ مرداد؛ چهاردهمین سالگرد درگذشت حمید آرش آزاد

  • کد خبر : 12025
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۳
‍ ۲۳ مرداد؛ چهاردهمین سالگرد درگذشت حمید آرش آزاد
۲۳ مردادماه، سالگرد درگذشت حمید آرش‌آزاد؛ شاعر، نویسنده و طنزپرداز تبریزی است. همان‌کسی که پای اشعار طنز تورکی را به مجله "گل‌آقا" کشاند و آخرین کتاب وی تحت عنوان "اوخو آت، یایین گیزلت" یکسال بعد از فوتش منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات، حمید حمید آرش‌آزاد شاعر، نویسنده و طنزپرداز تورک‌زبان و از پیشکسوتان مطبوعات و طنز ایران بود. وی در حدود ۴۰ سال سابقه فعالیت در مطبوعات استان آذربایجان‌شرقی را داشته است.

وی، چهارم دیماه ۱۳۲۷ در کوچه باغ دربندی، محله کوره‌باشی تبریز به دنیا آمد و ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ در تبریز نیز درگذشت.

آرش‌آزاد، فعالیت جدی روزنامه‌نگاری خویش را با روزنامه فروغ آذربایجان در سال ۱۳۶۹ شروع کرد و از سال ۱۳۷۹ تا هنگام فوت با روزنامه امین همکاری داشت.

وی از سال ۱۳۷۴ همکاری خود با مؤسسه “گل‌آقا” را آغاز کرد و آثار طنزآمیز خود را در قالب شعر و نثر، در هفته‌نامه و ماهنامه گل‌آقا و نیز بچه‌ها… گل‌آقا به چاپ رسانده است. و آثار طنزآمیزش با نام‌هایی چون؛ گول اوْغلان، قزلباش، طوطی بالاسی، بچه طوطی، بیگلربیگی، وروجک تبریزی، لک‌لک کوتوله، خان‌دایی، کوره‌باشی اوشاغی، آراز و غیره به چاپ رسیده‌است.

در ضمن، او نخستین کسی بود که شعرهای طنزآمیز به زبان تورکی را در هفته‌نامه گل‌آقا به چاپ رساند. وی با ویژه‌نامه طنز روزنامه اعتماد نیز همکاری داشت.

آرش‌آزاد از سوی دبیرخانه پنجمین دوره جشنواره “آنامین یایلیغی” حمید آرش‌آزاد به‌عنوان دومین طنزنویس برتر ۹۰ سال اخیر برترین‌های فرهنگی ـ ادبی منطقه آذربایجان انتخاب شد.

آخرین کتاب آرش‌آزاد تحت عنوان “اوخو آت، یایین گیزلت” در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسید.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=12025

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.