• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
0
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

آذربایجان‌شرقی، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور

  • کد خبر : 13001
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۵
آذربایجان‌شرقی، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد: آذربایجان شرقی با وجود اینکه حتی یک نخل خرما ندارد، اما به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری مساوات،مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: آذربایجان شرقی با وجود اینکه حتی یک نخل خرما ندارد، اما به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خرما در کشور شناخته شده است.

فرامرز افشانی در گفت‌وگویی با اشاره به جایگاه برتر آذربایجان شرقی در بسته بندی، فرآوری و صادرات خرما گفت: این استان با سابقه ۱۵ ساله در فرآوری و بسته‌بندی خرما، سالانه بیش از ۵۵ هزار تن خرما به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

وی با اشاره به توانمندی‌های صنعتی استان در این زمینه افزود: آذربایجان شرقی با داشتن ۳۰ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی خرما، موفق شده است با واردات خرما از پنج استان حاصلخیز کشور شامل فارس، بوشهر، کرمان، بندرعباس و سیستان و بلوچستان، به بزرگ‌ترین صادرکننده این محصول در کشور تبدیل شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: کارخانه‌های فرآوری خرما در شهرک‌های صنعتی مرند، عالی‌نسب، شبستر، آذرشهر، اسکو، بستان‌آباد و تبریز فعالیت می‌کنند و محصول خرما به صورت شیره و بسته‌بندی شده به بازارهای بین‌المللی صادر می‌شود. روسیه به عنوان اصلی‌ترین بازار هدف، به همراه کشورهای ترکیه، ارمنستان، گرجستان و اروپا به ویژه آلمان از مقاصد صادراتی خرمای این استان هستند.

افشانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، بیش از ۶۵ هزار تن خرما خام توسط واحدهای فرآوری و بسته‌بندی استان جذب شده و برای بیش از ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. همچنین علاوه بر خرمای درجه یک، خرمای صنعتی درجه ۳ نیز فرآوری و به شیره و خمیر خرما تبدیل شده و به کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه و روسیه صادر می‌شود.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=13001

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.