به گزارش پایگاه خبری مساوات، صنعت خودروسازی در ایران به مدد راه اندازی واحدهای قطعهسازی در دهه ۴۰ شمسی و تلاش مدیران وقت توانست تا حد بسیار عالی درجات ترقی را پیموده و راه صادرات تولیدات باکیفیت را هموار سازد اما این امر دیری نپایید که دچار روزمرگی و مشکلات ارتباط با جهان شد و از رونق افتاد.
صادرات خودرو نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی هر کشور دارد
در حقیقت، صنعت خودروسازی در ایران را میتوان دومین صنعت مهم پس از صنعت نفت دانست اما به طور کلی تنها نکته مثبت این صنعت را میتوان پدیده اشتغال زایی دانست که آن هم نتیجه مفید و گستردهای برای کشور نداشته است.
اما در همسایگی ایران، کشور ترکیه با استفاده از این صنعت توانسته نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی خود ایفا کند به طوری که پیشرفت صنعت خودروسازی علاوه بر اینکه در رشد اقتصادی، اشتغالزایی و استفاده تامین خودروهای بهروز برای شهروندان این کشور تاثیر داشته، باعث کاهش مرگ و میر در جاده ها به دلیل استفاده از خودروهای ایمن نیز شده است در صورتی که تا یک دهه قبل تلفات زیادی در جاده های این کشور به وقوع می پیوست.
به عبارت بهتر و دقیق تر، اگر تا ۳ دهه قبل خودروهای ترکیه به دلیل گرانی سوخت قابل قبول نبود و حتی اتومبیل هایی در سطح بسیار پایین به تردد می پرداختند اما اکنون این کشور در رقابت جهانی تولید و صادرات خودروهای سواری و دیزلی گوی سبقت را از ایران ربوده و ما علیرغم سبقه طولانی و درخشانی که حاصل تلاش برادران خیامی و سایرین در تولید خودروهای کلاس جهانی بود از قافله جا مانده و صنعت خودروسازی ایران را زیر علامت سوال رها کرده ایم!
ترکیه در سال ۲۰۲۴ به ۹۲ کشور جهان خودروی سواری صادر کرده است
یک نکته جالب توجه را مرور می کنیم؛ ترکیه در سال ۲۰۲۴ به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دلار خودروهای سواری به ۹۲ کشور و منطقه خودمختار صادر کرده و بر اساس دادههای اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو اولوداغ، گروه خودروهای سواری ۳۳،۲ درصد از صادرات ۳۷ میلیارد و ۲۱۱ میلیون و ۶۶۱ هزار دلاری صنعت خودرو را در ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۴ از ترکیه تشکیل می دهد.
این در حالی است که صادرات خودروهای سواری که در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۱ میلیارد و ۶۱ میلیون و ۴۹ هزار دلار بود، در سال ۲۰۲۴ با ۱۱،۷۹ درصد افزایش به ۱۲ میلیارد و ۳۶۵ میلیون و ۲۴۶ هزار دلار رسیده است.
صادرات خودرو از ترکیه به فرانسه در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال پیش از آن ۷،۱ درصد افزایش پیدا کرده و از ۲ میلیارد و ۱۴۴ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار به ۲ میلیارد و ۲۹۷ میلیون و ۷۹۹ هزار دلار رسیده است.
صادرات خودوهای سواری به کشور ایتالیا نیز در سال گذشته با افزایش ۴۰،۶۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۳ از یک میلیارد و ۱۵۴ میلیون و ۳۲۹ دلار به یک میلیارد و ۶۲۳ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار رسیده است.
بیشترین صادرات خودرو به آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیاست
نکته جالب توجه اینکه بر اساس دادههای مجمع صادرکنندگان ترکیه موسوم به TİM، صادرات خودرو از ترکیه در بازه زمانی ژانویه – فوریه با ۱،۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۵ میلیارد و ۹۷۹ میلیون دلار رسید در حالی که میزان صادرات خودروهای سواری از ترکیه در بازه زمانی ژانویه – فوریه اخیر با ۲،۱ درصد افزایش به ۴۱ میلیارد و ۹۶۰ میلیون و ۷۶۵ هزار دلار رسید و رکورد جدیدی در صادرات این دوره زمانی به ثبت رساند که بیشترین میزان صادرات خودرو به ترتیب به کشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا صورت گرفته است کمااینکه درباره صادرات خودروسازان دُردانه دولتی داخل کشور که اخیراً تغییرات خوبی در نحوه اداره هیئت مدیره آنها انجام شده است نمی توان زبان گشود زیرا در گذشته، تعداد معدودی از صادرات خودروهای این شروت ها در خارج از کشور با استقبال چندانی از سوی متقاضیان روبرو نشده است.
ترکیه به عنوان بازیگر مهم در صنعت خودروسازی دنیا شناخته میشود
با این تفاسیر، پیشرفت ترکیه در سالهای اخیر تنها منوط به افزایش صادرات صنعت خودروسازی نبوده و در سال ۲۰۲۰ میلادی اولین خودروی ملی این کشور با نام TOGG در نتیجه همکاری ۵ خودروساز داخلی ترکیه ساخت شده و روانه بازارهای جهانی گردید و کاملاً هم مورد استقبال مشتریان و انواع ذائقه طیف متقاضیان خودورهای مدرن قرار گرفت.
در وضعیت فعلی و از آنجایی که عمر صنعت خودروسازی در هر دو کشور ایران و ترکیه تقریباً مشابه هم بوده و حتی می توان قدمت خودروسازی در ایران را طولانیتر در نظر گرفت، اصلیترین سوالی که در مورد جایگاه صنعت خودروسازی دو کشور در سطح جهان میتوان مطرح کرد این است که کشور ترکیه چه مسیری در این راه پیموده که امروزه به عنوان یک بازیگر مهم در صنعت خودروسازی دنیا شناخته میشود اما در ایران متقاضیان خرید اتومبیل دلخوشی خاصی از تولیدات بی کیفیت خودروسازان داخلی ندارند!؟
توان علمی مهندسین داخلی ما یک سر و گردن از خارجیها بلندتر است!
واقعیت این است که مطالعه سیاستهای ترکیه حاکی از رویکرد مونتاژمحور این کشور در تولید خودرو با حضور شرکتهای خودروسازی مطرح در این کشور همراه با پرورش نیروهای متخصص و انتقال فناوری روز دنیا به داخل ترکیه است که در سنوات گذشته با موفقیت انجام گرفت و در نهایت باعث شده این کشور در صنعت خودروسازی جهان حرفهای بسیاری برای گفتن داشته باشد اما ما هنوز هم اندرخم یک کوچه ایم و وقتی هم انتقاد می شود می گوییم توان علمی مهندسین داخلی ما یک سر و گردن از خارجی ها بلندتر است اما معلوم نیست چرا در مرحله اجرا و آنجا که قصد معرفی و عرضه خودروهای داخلی به بازارهای جهانی را داریم صدای مشتریان بلند می شود و صدای ما در نمی آید…!