• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2

۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده امند – کهل اختصاص یافت

  • کد خبر : 5570
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده امند – کهل اختصاص یافت
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تعریض جاده امند - کهل دهستان رودقات در حوزه استحفاظی این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری مساوات به نقل از ایرنا، جعفر راستی افزود: پیگیری محرومیت‌زدایی از دهستان رودقات با ۲۰ روستا و حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت از جمله اولویت‌های بنده در مجلس شورای اسلامی بوده و بحث تعریض جاده‌های این دهستان و اصلاح و بازسازی آنها در این راستا انجام می شود.

وی با اشاره به تردد پرشمار خودرو در جاده امند – کهل دهستان رودقات بویژه در فصول گرم و گردشگرپذیر سال توضیح داد: این محدوده حدود ۲۰ کیلومتری دارای جاده باریک با پیچ های خطرناک و نقاط حادثه‌خیز پرتعداد است که همه ساله باعث بروز تصادفات رانندگی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی به هموطنان می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جاده امند- کهل، ورودی جاده ۹۰ کیلومتری تبریز به روستای هدف گردشگری «گول آخور» در روستایی به همین نام در شهرستان ورزقان محسوب می‌شود، حدود ۶ ماه قبل در دیدار با وزیر فقید راه و شهرسازی دستور تعریض این جاده را گرفتیم.

راستی ادامه داد: خوشبختانه اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی نیز معطل تخصیص اعتبار این طرح نماند و از چهار ماه قبل عملیات تعریض جاده امند- کهل را آغاز کرده است تا هموطنان در تردد از مسیر دچار مشکل نشوند.

وی گفت: با پایان این طرح شاهد شکوفایی بیش از پیش صنعت گردشگری در روستاهای مسیر خواهیم بود.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: روستاهای دهستان رودقات از مشکل دیگری به نام آب شرب رنج می‌برند و بر این اساس احداث یک مجتمع آبرسانی در روستای «کهل» را به جد پیگیری می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با ساخت و بهره‌برداری از این مجتمع آبرسانی، مشکل آب شرب ۱۱ روستای دهستان رودقات برطرف می‌شود.

«رودقات» یکی از دهستان‌های بخش صوفیان شهرستان شبستر در آذربایجان‌شرقی و دارای ۲۰ روستا به مرکزیت روستای امند است.

روستاهای این دهستان دارای هوایی ییلاقی و سردسیر و سالم هستند و رودخانه‌ ایوند (سینیق) دیه‌های واقع در مسیر خود را مشروب می‌کند.

سابق بر این، دهستان رودقات جزو بخش مرکزی شهرستان مرند و دارای ۴۰ روستا بود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت از بناب، النجق، زرغان، دوگیجان، امند و ایوند بودند.

براساس تقسیمات کشوری در سال ۱۳۶۷ شمسی، اکثر روستاهای دهستان رودقات آن از شهرستان مرند منفک و به شهرستان شبستر الحاق شدند که ۲۰ روستای آن با نام دهستان رودقات و ۵ روستای آن به دهستان چله‌خانه، بخش صوفیان شناخته می شوند و باقی روستاهای آن به دهستان بناب و دهستان میشاب شمالی شهرستان مرند الحاق شدند.

روستاهای دهستان رودقات در زمان حاضر شامل آلوچه ملک، امند، ایوند، پردول، تازه کند، ترپ، چراغلو، زبرلو، زین‌آباد، سار، ساری‌قیه (خالی از سکنه)، سهرل (سهرقه)، کلانکش، کهل، لار (لاری)، مزرعه، منور، موجومبار، هرزنق و ورکش می‌باشند.

لینک کوتاه : https://mosavatnews.ir/?p=5570

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.